40 213 läst ·
58 svar
40k läst
58 svar
Skarvning bjälklag 50x200 med spikplåtar
Egen skog= eget sågat virke.
Grått av solen, ja långtidsprojekt
Grått av solen, ja långtidsprojekt
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Precis som jag misstänkte.
P
P
Finns tydligen speciella spikbeslag för skarvning där jag tänkt mig. Det heter Gerberbeslag.
Hittade en bra handbok från Gunnebo:
http://www.bkl.lth.se/fileadmin/byg...tur/Beslagshandbok_2012_Gunnebo_Fastening.pdf
Som många redan skrivit (och många inte tror på).. hela golvet blir starkare/mindre svikt när man kör med hela längder och ett stöd i mitten.
Men hela längden behöver inte vara en homogen planka.
Enklast är ju att köpa ett par skivor byggplyfa kapa så man får 120cm x bjälkhöjd, eller t.om. 15mm plyfa, limma och köra med klammerpicka alt skruva.
Men hela längden behöver inte vara en homogen planka.
Enklast är ju att köpa ett par skivor byggplyfa kapa så man får 120cm x bjälkhöjd, eller t.om. 15mm plyfa, limma och köra med klammerpicka alt skruva.
En lask på varje sida bjälken. 60cm på var sida skarven.
Vill man inte limma så skruvar/spikar man en vertikal rad sprik/skruv 5cm från bortre kanten poå lasken, en rad spik/skruv 5cm från kortänden på bjälken, samt en skruv/spik mellan dessa två rader, lika på båda sidor skarven.
Som 5'an på en tärning plus några extra prickar till höger o vänster, detta ggr två på varje lask (på var sida bjälkskarven).
Vill man inte limma så skruvar/spikar man en vertikal rad sprik/skruv 5cm från bortre kanten poå lasken, en rad spik/skruv 5cm från kortänden på bjälken, samt en skruv/spik mellan dessa två rader, lika på båda sidor skarven.
Som 5'an på en tärning plus några extra prickar till höger o vänster, detta ggr två på varje lask (på var sida bjälkskarven).
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
Jag kör med gunnebos ;-)
Det låter bra. Jag tvivlar på att dom chansar med kvaliteten ... 
Spikmönstret på din bild ser för mig bra ut. Jag kan tyvärr inte ge någon alls expert-input.
Men ungefär sådär skulle jag nog själv spikat om jag varit tvungen att "chansa".
Ska det i huvudsak ta böjande moment ska det vara spik var ände, inget eller lite i mitten.
Men dina skarvar ska nog ta både böjande moment, dragande kraft och skuvning i skarven.
Spikmönstret på din bild ser för mig bra ut. Jag kan tyvärr inte ge någon alls expert-input.
Men ungefär sådär skulle jag nog själv spikat om jag varit tvungen att "chansa".
Ska det i huvudsak ta böjande moment ska det vara spik var ände, inget eller lite i mitten.
Men dina skarvar ska nog ta både böjande moment, dragande kraft och skuvning i skarven.
Hur gör du på andra sidan? Spikarnana bör ju inte hamna på samma ställe.moonlightfarmer skrev:
Har för mig att avståndet mellan skruv/spik ska vara mer än 10ggr spikens tjocklek i träfibrernas riktning... Har ingen källa på det, men det är något jag kommer ihåg från länge sen...
Redigerat av moderator:
Jag förskjuter hela hålbilden ett hål i bjälkens riktning. Då blir det bara 12 spik.
Hade spiken bara varit 35 långa så tror jag det var acceptabelt o köra de mot varandra.
Hade spiken bara varit 35 långa så tror jag det var acceptabelt o köra de mot varandra.
Ja det hade nog räckt men jag tycker det krånglar till den fortsatta byggnationen lite. Vill helst ha allt cc 600 eller 1200. Jag vet det låter töntigt kanske men det underlättar väldigt mycket tycker jag.
Redigerat:
Ja den 5cm-förskjutningen kan ju krångla till det.
Mest om man tänker maxa ut bredden för takstolarna med 1200mm i varje fack. Då blir det lite krångligt att bjälklaget när det inte stämmer med var man vill lägga golvspånet osv.
Mest om man tänker maxa ut bredden för takstolarna med 1200mm i varje fack. Då blir det lite krångligt att bjälklaget när det inte stämmer med var man vill lägga golvspånet osv.