Egen skog= eget sågat virke.
Grått av solen, ja långtidsprojekt :D

Precis som jag misstänkte.

P

Som många redan skrivit (och många inte tror på).. hela golvet blir starkare/mindre svikt när man kör med hela längder och ett stöd i mitten.
Men hela längden behöver inte vara en homogen planka.
Enklast är ju att köpa ett par skivor byggplyfa kapa så man får 120cm x bjälkhöjd, eller t.om. 15mm plyfa, limma och köra med klammerpicka alt skruva.

• Gilla
eleson
  • Laddar…
En lask på varje sida bjälken. 60cm på var sida skarven.

Vill man inte limma så skruvar/spikar man en vertikal rad sprik/skruv 5cm från bortre kanten poå lasken, en rad spik/skruv 5cm från kortänden på bjälken, samt en skruv/spik mellan dessa två rader, lika på båda sidor skarven.

Som 5'an på en tärning plus några extra prickar till höger o vänster, detta ggr två på varje lask (på var sida bjälkskarven).

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så kan det se ut med maximalt tillåtet antal spik.
tror det kommer bli 12-14st sen.

gissningsvis räcker det med 10

Redigerat:
Mikael_L
Köp bra skruv/spik.

Jag hade Biltema ankarskruv som gick av när man skruvade fast dom.
Jag köpte givetvis ingen fler ask. ;)
Tänkte ha dom till takstolar, men vågade inte så det fick bli Gunnebo ankarspik istället.

Mikael_L
Det låter bra. Jag tvivlar på att dom chansar med kvaliteten ... ;)

Spikmönstret på din bild ser för mig bra ut. Jag kan tyvärr inte ge någon alls expert-input.
Men ungefär sådär skulle jag nog själv spikat om jag varit tvungen att "chansa".

Ska det i huvudsak ta böjande moment ska det vara spik var ände, inget eller lite i mitten.

Men dina skarvar ska nog ta både böjande moment, dragande kraft och skuvning i skarven.

M
moonlightfarmer skrev:
[bild]

Så kan det se ut med maximalt tillåtet antal spik.
tror det kommer bli 12-14st sen.

gissningsvis räcker det med 10
Hur gör du på andra sidan? Spikarnana bör ju inte hamna på samma ställe.

Har för mig att avståndet mellan skruv/spik ska vara mer än 10ggr spikens tjocklek i träfibrernas riktning... Har ingen källa på det, men det är något jag kommer ihåg från länge sen...

Redigerat av moderator:
Jag förskjuter hela hålbilden ett hål i bjälkens riktning. Då blir det bara 12 spik.
Hade spiken bara varit 35 långa så tror jag det var acceptabelt o köra de mot varandra.

M
Ah ok. Tänkte att det skulle bli 20 spik per sida, vilket jag tror hade varit för mycket :) Det blir nog bra.

Hade du inte tillräckligt långt virke för att skarva omlott istället för att använda spikplåtarna?

• Gilla
frejon
  • Laddar…
Ja det hade nog räckt men jag tycker det krånglar till den fortsatta byggnationen lite. Vill helst ha allt cc 600 eller 1200. Jag vet det låter töntigt kanske men det underlättar väldigt mycket tycker jag.

Redigerat:
M
Ja, du skulle få samma cc men förskjutet 5cm 1/3 in på ena sidan om du lägger alla skarvar på en sida. Det kanske krånglar till det med golvspånet mm.

Redigerat av moderator:
Mikael_L
Ja den 5cm-förskjutningen kan ju krångla till det.
Mest om man tänker maxa ut bredden för takstolarna med 1200mm i varje fack. Då blir det lite krångligt att bjälklaget när det inte stämmer med var man vill lägga golvspånet osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.