40 207 läst ·
58 svar
40k läst
58 svar
Skarvning bjälklag 50x200 med spikplåtar
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Inte i praktiken, i mitt fall.injonil skrev:Det hela beror väl på vad bjälklaget har för funktion?!
Om bjälklaget bara är ett bjälklag kan man dela upp det på två delar där varje del har tillräckig böjstyvhet oberoende av varandra, med t ex en stålbalk i mitten som balkar sticks in i från varje håll.
Om bjälklaget även är en del av takstolskonstruktionen (som för gabbe1, #4) verkar det olämpligt att bjälklaget är två separata delar som inte samverkar. Då håller jag med om att skarv ej bör göras på mitten utan istället köra på TS förslag.
Stämmer mina teorier?
Takstolarna levererades med delade underramar och mellanbjälkar för fem meters bredd.
Underramens funktion, utom att tjäna som underlag för vindens golv, är ju bara att ta upp draglaster, så inte ytterväggarna trycks utåt av takets tyngd.
Skarva med 50cm lappar av regelvirket fungerar nog lika bra som spikplåten. Fast, kan du lägga omlott så blir det starkare. Det gör väl inget att föskjuta bjälklaget 5cm på ena halvan?MathiasS skrev:
Att ha balken under reglarna kan vara en fördel om du vill få plats med tex ventilation och avlopp.
Redigerat av moderator:
Ok, men du tror det kommer funka med mina plåtar iaf?
ja det kommer att gå avloppsrör i bjälklaget.
sen finns det väl golvvärmekassetter som passar emellan för smidigt montage?
ja det kommer att gå avloppsrör i bjälklaget.
sen finns det väl golvvärmekassetter som passar emellan för smidigt montage?
Ok, låter bra. Ja rören kommer ju gå ovanför förbi balkarna.
tänkte limma spånskiva ovanpå, och sedan lägga nån matta eller ev trägolv.
tänkte limma spånskiva ovanpå, och sedan lägga nån matta eller ev trägolv.
Nej då måste jag ju borra ett 110 hål rakt igenom balken, eftersom avloppsröret kommer gå parallelt med bjälkarna.
hur många spik i varje ände på plåten tror du? Är ju 4x40 ankarspik
hur många spik i varje ände på plåten tror du? Är ju 4x40 ankarspik
Sök på spikningsplåt som är den korrekta benämningen. Här http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=824 har du lite info hur man skall spika, principen är att spika så mycket som möjligt. Spikningsplåt används för att ta upp dragkrafter i första hand och du får betydligt styvare balk genom att skruv/limma en regel vid sidan om som flera tipsat om.
Jag hade kört på kertubalkar, de är helt suveräna i denna typ av problem.
Jag hade kört på kertubalkar, de är helt suveräna i denna typ av problem.
Hmm.. ok.
JO detta är ju inte helt perfekt val av lösningen på problemet men det handlar lite om vilka förutsättningar som finns just nu. Bjälkarna finns redan och då är det ju bra om det går o nyttja dom.
En bild på nuläget:
JO detta är ju inte helt perfekt val av lösningen på problemet men det handlar lite om vilka förutsättningar som finns just nu. Bjälkarna finns redan och då är det ju bra om det går o nyttja dom.
En bild på nuläget:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Mikael_L, ett skruvförband som du ritat blir ju riktigt starkt och kommer ju räcka alla gånger. Men om jag inte missminner mig från skoltiden, så blir ändå dragkrafterna som störst just över stålbalken och därför bör skarvar vara en bit ifrån (1/4-1/3 av längden). Iaf om jag får diskutera teorin
I exemplet ovan så har du en "brytande" kraft över stålbalken, men en vertikal kraft om skarven ligger fritt. Den brytande kraften kommer bli betydligt större och är svårare att säkra upp, även med skruvförband. Det är förmodligen därför boken "Husets ABC" även rekommenderar andra alternativet (se mitt inlägg #18 http://www.byggahus.se/forum/byggma...alklag-50x200-med-spikplatar.html#post1799002)
Logga in
Skapa konto
I exemplet ovan så har du en "brytande" kraft över stålbalken, men en vertikal kraft om skarven ligger fritt. Den brytande kraften kommer bli betydligt större och är svårare att säkra upp, även med skruvförband. Det är förmodligen därför boken "Husets ABC" även rekommenderar andra alternativet (se mitt inlägg #18 http://www.byggahus.se/forum/byggma...alklag-50x200-med-spikplatar.html#post1799002)
Redigerat av moderator:
Produkter som diskuteras: "Husets ABC"
Husets ABC
Hemmafixarens bibel
498 kr inkl moms
Läs mer
Jo, det går o göra på många andra sätt än det som frågan gällde.
Kommer att testa med plåtar men skulle varit skönt o veta bättre hur spiken ska sitta.
Har hittat en gammal tråd där det står lite om det:
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/41672-hur-fa-fram-spikningsmonster.html
Kommer att testa med plåtar men skulle varit skönt o veta bättre hur spiken ska sitta.
Har hittat en gammal tråd där det står lite om det:
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/41672-hur-fa-fram-spikningsmonster.html
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag skulle aldrig använda plåt, jag skulle aldrig riskera att få knarr eller annat oljud från en plåt som ligger och gnider mot trä för det går inte få plåt mot trä helt stumt. Trä rör sig.
Det är limning som gäller för mig.
Sedan undrar jag vad det är för bygge, reglarna är 50 x 200, inte 45x195 och allt virke är grått. Långtidsprojekt?
Protte
Det är limning som gäller för mig.
Sedan undrar jag vad det är för bygge, reglarna är 50 x 200, inte 45x195 och allt virke är grått. Långtidsprojekt?
Protte