16 998 läst ·
56 svar
17k läst
56 svar
Skarvning av Noll-ledare vid elcentral
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
?
Vad är frågan...
Har du separat nolla och skyddsjord finns inget krav på 10 mm2
Protte
Vad är frågan...
Har du separat nolla och skyddsjord finns inget krav på 10 mm2
Protte
2 månader senare... vad vill TS uppnå igentligen?
Om det är en jordfelsbrytarinstallation som skall göras i ien central med såpass få grupper som bilden visar. Då kan man byta hela centralen till en normcentral istället. Då behövs inga skarvar eller en massa kablar mellan jfb kaps8ngen och diazedsäkringar.
___________________________________________________________________H HSP skrev:Satt nummer på dina frågor
Här kommer svaren.
1 Heta arbeten är ett samlingsnamn för arbetsmoment som medför uppvärmning eller gnistbildning och som kan riskera att orsaka brand.
2 Nej
3 Nej
4 Nej
Jag antar att du gör 3-4 på avsedd plats tex i köket!
Att göra det i arbetet då kommer myndigheternas åsikter och lokalerna måste godkänns för det ändamålet. Brandskydd/ Livsmedel/ Hygien / OVK mm.
Om jag på jobbet ska värma en krymplsang i en elcentral så är det inte en avseddplats för heta arbeten. Och kräver att man följer Heta Arbeten reglerna.
Det är det däremot ok att svetsa på ett reparationsobjekt i svetsverkstaden (om lokalen är godkänd för det ändamålet) då behövs inget heta arbeten.
Du skriver att
citat
Om jag på jobbet ska värma en krymplsang i en elcentral så är det inte en avseddplats för heta arbeten. Och kräver att man följer Heta Arbeten reglerna.
Finns det en spec el. dokumenterat denna definition?
Anledningen är för att på mitt jobb vill projektchefen att jag skall använda krympslang med varmluftspistol och jag vägrar. men jag behöver ngt bevis för det.. vet du eller har du kanske ett sådant dokument?
mvh // sekrspo
Stå på dej du har rätt.
https://www.brandskyddsforeningen.s...sforeningen-varmland/utbildning/heta-arbeten/
Heta Arbeten är arbeten som medför uppvärmning eller gnistbildning, till exempel svetsning, skärning, lödning och arbete med varmluftspistol eller sliprondell. Försäkringsbolagens säkerhetsföreskrifter kräver att brandskyddsansvariga och brandvakter samt personer som utför brandfarliga Heta Arbeten är utbildade och har certifikat.
https://www.hetaarbeten.se/sv/faq/allmant-om-heta-arbeten/
Vad är heta arbeten?
Heta arbeten är ett samlingsnamn för arbeten med verktyg och utrustning som alstrar värme eller gnistor.
https://www.brandskyddsforeningen.s...sforeningen-varmland/utbildning/heta-arbeten/
Heta Arbeten är arbeten som medför uppvärmning eller gnistbildning, till exempel svetsning, skärning, lödning och arbete med varmluftspistol eller sliprondell. Försäkringsbolagens säkerhetsföreskrifter kräver att brandskyddsansvariga och brandvakter samt personer som utför brandfarliga Heta Arbeten är utbildade och har certifikat.
https://www.hetaarbeten.se/sv/faq/allmant-om-heta-arbeten/
Vad är heta arbeten?
Heta arbeten är ett samlingsnamn för arbeten med verktyg och utrustning som alstrar värme eller gnistor.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 301 inlägg
Helt säker att krympa krympslang är ett hett arbete? Löda med lödkolv är inte det och 400grader räcker för att krympa de flesta krympslangar man har i 400V centraler. Jag har för mig att under 600gr är ok.H HSP skrev:Stå på dej du har rätt.
[länk]
[länk]
Vad är heta arbeten?
Hos min arbetsgivare kör vi efter:
Heta arbeten är ett samlingsnamn för arbeten med verktyg och utrustning som alstrar värme eller gnistor. = Heta arbeten
Observera är ni hos någon kund, så kan kunden ha ännu strängare regler.
Och vi anser lödning samt värmepistol är heta arbeten. Och kräver allt med blanketter och cert + tillstånd.
Gäller dock ej om vi löder på vår avsedda lödplats, eller står nere på svetsverkstadens svetsplats med varmluftspistolen.
Det finns helt kalla alternativ till traditionell krympslang som , kallkrympslang.
eller alternativ till lödning, tex krimpkontakter eller skruvförband.
Har aldrig sett någon någon nedre temperaturgräns i någon av de utbildningar jag gått.
Men var tuff och be tillståndsansvarig skriva på ett tillstånd för heta arbeten att han bedömmer arbetet som ej brandfarligt "heta arbeten" enligt 3-m metoden .
3-m är Metod, Material, Miljö
Då har du som arbetstagare gjort rätt.
Som ni ser så finns det "ej brandfarligt arbete"
Men blanketten MÅSTE fyllas i för att komma fram till detta.
Heta arbeten är ett samlingsnamn för arbeten med verktyg och utrustning som alstrar värme eller gnistor. = Heta arbeten
Observera är ni hos någon kund, så kan kunden ha ännu strängare regler.
Och vi anser lödning samt värmepistol är heta arbeten. Och kräver allt med blanketter och cert + tillstånd.
Gäller dock ej om vi löder på vår avsedda lödplats, eller står nere på svetsverkstadens svetsplats med varmluftspistolen.
Det finns helt kalla alternativ till traditionell krympslang som , kallkrympslang.
eller alternativ till lödning, tex krimpkontakter eller skruvförband.
Har aldrig sett någon någon nedre temperaturgräns i någon av de utbildningar jag gått.
Men var tuff och be tillståndsansvarig skriva på ett tillstånd för heta arbeten att han bedömmer arbetet som ej brandfarligt "heta arbeten" enligt 3-m metoden .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3-m är Metod, Material, Miljö
Då har du som arbetstagare gjort rätt.
Som ni ser så finns det "ej brandfarligt arbete"
Men blanketten MÅSTE fyllas i för att komma fram till detta.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 301 inlägg
Du har en punkt om torkning mm Max 300gr. Under 300gr tolkar jag det som att det inte är hett arbete.
Till lödning är jag rätt säker på att man inte klassar lödkolv med el-element utan man menar lödning med låga/brännare.
Till lödning är jag rätt säker på att man inte klassar lödkolv med el-element utan man menar lödning med låga/brännare.
Du har fel, den punkten gäller vid takarbete.R Robert-san01 skrev:
Vid torkning inför läggning eller reparation vid takarbete får man inte värma till högre temperatur än 300grader.
Och arbetet är fortfarande ett heta arbeten.
(heta arbeten är alla arbeten med verktyg och utrustning som alstrar värme eller gnistor.)
Oavsett temperatur,
Däremot kan arbetet vara "Ej brandfarligt arbete"
tex svetsning av två armeringssjärn i en grusgrop helt utan brännbara material i närheten.
Men det är fortfarande ett heta arbeten, som kräver att blanketten fylls i.
Lödning med lödkolv är ett heta arbeten, det avser inte bara lödning med öppen låga.
Hur lätt som hellst att starta en brand med en lödkolv. (svårt med en kabelskotång eller en skruvanslutning. som är enligt metod 3m kallt arbete)
Hur svårt kan det vara? Används verktyg och utrustning som alstrar värme eller gnistor, så ska heta arbetenföreskrifterna tillämpas!
Arbetet kan dock vara ett ej brandfarligt arbete, men det är fortfarande ett hett arbete.
Produkter som diskuteras: "kabelskotång"
Crimptänger
Crimptänger, även kända som kabelskotänger, är specialverktyg som används för att fästa en kontakt på änden av en kabel eller ledare. Dessa tänger pressar metallhöljet runt kabeln för att skapa en robust, tillförlitlig och långvarig
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 10 301 inlägg
Då är det alltså heta arbeten som gäller när man kör borrhammare, tigersåg, sänk osv? Alla dessa kan generera värme och gnistor. Lär bli många snickare på hetaarbete kurserna fram över...
Ja du.R Robert-san01 skrev:
Leta efter fler ytterligheter och fundera själv
Off topic!
Kompisen är snickare, han har flera utbildningar tex ESA 14, Heta Arbeten, PCB & asbestsaneringsutbildning, han arbetar inte med el, heta arbeten eller PCB/ asbestsanering.
Utbildningarna har han fått för att kunna upptäcka och förebygga/undvika risker i sitt jobb. Han jobbar åt en stor svensk byggfirma som byggnadsnickare.
Pratade med honnom nyss, alla anställda hos hans arbetsgivare har ett "paket" av grundutbildningar , där de ovan ingår + en hel del andra utbildningar.
Jag föredrar att stå där med en ifylld och påskriven blankett om det går åt hell***e, en brand har startat där jag varit med en varmluftspistol.
Sedan "bara" för att man fyllt i en blankett så betyder det inte att risken för brand är borta. men den har minskat rejält om man verkligen gör det som heta arbeten utbildningarna går ut på.
Men alla gör som man själv vill,
en del gör rätt en del gör fel.
Jag försöker göra rätt, jag får betalt för detta när jag jobbar, och varför riskera personliga straff för något man gör på arbetstid.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden