16 998 läst ·
56 svar
17k läst
56 svar
Skarvning av Noll-ledare vid elcentral
Valde tejp för att slippa "heta arbeten". Det finns iof. kallkrympslang men valde tejp av bekvämlighet. Har jobbat mycket med tejpskarvar. Även med varmkrymp men det använder jag mest utomhus. Heta arbeten blir dyrare för kunden då två personer behövs för att uppfylla heta arbeten kraven., med tejpskarv var det ett enmannsjobb.
Redigerat:
Använder du då gasolbrännare för att krympa krympslang?
Eller på annat sätt en öppen låga?
Att koka kaffe,dvs värma vatten till 100 grader, är det att utföra hett arbete?
GK100 vad menar du med ditt "parade"?
Eller på annat sätt en öppen låga?
Att koka kaffe,dvs värma vatten till 100 grader, är det att utföra hett arbete?
GK100 vad menar du med ditt "parade"?
Redigerat:
Varmluftspistol är heta arbeten. Nuförtiden behöver inte det vara öppen låga eller gnistor för att klassas som heta arbeten.Arnodt skrev:
Ps.jag kokar inte kaffe och häller på krympslangen.
Och vid grova kablar utomhus föredrar jag gasolbrännare. Men vid små kablar Varmluftspistol.
Hur defineras att utföra heta arbeten?
Att brygga kaffe är det att utföra hett arbete?
Att steka potatis på stekjärn på spisen, är det att utföra hett arbete?
Att fritera pommes i fritös, är det att utföra hett arbete?
Att brygga kaffe är det att utföra hett arbete?
Att steka potatis på stekjärn på spisen, är det att utföra hett arbete?
Att fritera pommes i fritös, är det att utföra hett arbete?
Räddningstjänstens definition på heta arbeten:
Alla arbeten som utförs med verktyg som ger gnistor eller värme kallas heta arbeten.
För att genomföra ett ”hetarbete” ska det finnas två personer inblandade: Tillståndsansvarig (beställaren) och personen som skall utföra arbetet. Om den tillståndsansvarige bedömer att arbetet som ska utföras är brandfarligt, ska han/hon ge ett skriftligt tillstånd till personen som ska utföra arbetet och bedöma om det behövs brandvakt.
Alla inblandade – tillståndsansvarig, hetarbetaren och brandvakten – ska genomgå utbildningen heta arbeten.
Utbildning är gemensam för alla yrkesgrupper.
Alla arbeten som utförs med verktyg som ger gnistor eller värme kallas heta arbeten.
För att genomföra ett ”hetarbete” ska det finnas två personer inblandade: Tillståndsansvarig (beställaren) och personen som skall utföra arbetet. Om den tillståndsansvarige bedömer att arbetet som ska utföras är brandfarligt, ska han/hon ge ett skriftligt tillstånd till personen som ska utföra arbetet och bedöma om det behövs brandvakt.
Alla inblandade – tillståndsansvarig, hetarbetaren och brandvakten – ska genomgå utbildningen heta arbeten.
Utbildning är gemensam för alla yrkesgrupper.
Satt nummer på dina frågorArnodt skrev:
Här kommer svaren.
1 Heta arbeten är ett samlingsnamn för arbetsmoment som medför uppvärmning eller gnistbildning och som kan riskera att orsaka brand.
2 Nej
3 Nej
4 Nej
Jag antar att du gör 3-4 på avsedd plats tex i köket!
Att göra det i arbetet då kommer myndigheternas åsikter och lokalerna måste godkänns för det ändamålet. Brandskydd/ Livsmedel/ Hygien / OVK mm.
Om jag på jobbet ska värma en krymplsang i en elcentral så är det inte en avseddplats för heta arbeten. Och kräver att man följer Heta Arbeten reglerna.
Det är det däremot ok att svetsa på ett reparationsobjekt i svetsverkstaden (om lokalen är godkänd för det ändamålet) då behövs inget heta arbeten.
Alla arbeten med värme är inte certifikatkrävande heta arbeten. Den utsedde ansvarige har att avgöra om inga risker föreligger. I de fallen behövs ingen utbildning, brandvakt etc. Drt kan ockå beslutas att brandvakt inte behövs, beroende på omständigheterna.
Arbete med varmluftspistol beror nog på omgivningen hur det ska räknas. Två timmars brandvakt har jag svårt att se ska vara nödvändigt med de relativt låga temperaturer man använder.
Reglerna är krångliga. Lite är det nog för att de ska täcka väldigt många fall.
Arbete med varmluftspistol beror nog på omgivningen hur det ska räknas. Två timmars brandvakt har jag svårt att se ska vara nödvändigt med de relativt låga temperaturer man använder.
petersv skrev:Alla arbeten med värme är inte certifikatkrävande heta arbeten. Den utsedde ansvarige har att avgöra om inga risker föreligger. I de fallen behövs ingen utbildning, brandvakt etc. Drt kan ockå beslutas att brandvakt inte behövs, beroende på omständigheterna.
Reglerna är inte så krångliga tycker jag då jag arbetar efter cheklistan.
Länk till en cheklista
http://www.brandfast.nu/images/Heta...Tillstånd_Kontrollista_för_Heta_Arbeten_1.pdf
Men det är som "petersv" skrev
Om tillståndsansvarige kommer fram till att arbetet ej är brandfarligt, då behöver ej den som utför arbetet ha intyget "heta arbeten"
Men tillståndsansvarige behöver på plats gå igenom cheklistan, (tillståndsansvarige och arbetaren får inte vara samma person) för att göra bedömningen om arbeter är brandfarligt eller inte.
Jag valde en arbetsmetod för att undvika ett "heta arbete" och slapp därmed ta dit tillståndsansvarige. och sparade där med tid och pengar för kunden.
HSP,
Ni använder inte kall-krympningsslang? Det krävs då ingen hetta för att kryma fast slangen.
Jag tänker på 3M kallkrymningsslang för elektriska isolation av kabelförbindningar.
Många krympslangar, som krymps med värme, behöver inte mer än 90 grader för att krympas. Då bör hett kaffe(eller vatten) räcka, och det räknas inte som hett arbete.
Ni använder inte kall-krympningsslang? Det krävs då ingen hetta för att kryma fast slangen.
Jag tänker på 3M kallkrymningsslang för elektriska isolation av kabelförbindningar.
Många krympslangar, som krymps med värme, behöver inte mer än 90 grader för att krympas. Då bör hett kaffe(eller vatten) räcka, och det räknas inte som hett arbete.
Redigerat:
Se inlägg #31Arnodt skrev:HSP,
Jo vi använder kallkrymp också, men vill inte slakta en hel skarvsats för en enkelskarv av RK.
Visst hade jag kunnat beställa en lös kallkrympslang, men nu körde jag med en rulle +33 super.
Det är skilnad på tejp och tejp, hur som jobbet är gjort sedan länge och fungerar utmärkt.
Vi tittade närmare på ledarna i den gamla elcentralen. Vi trodde tidigare att det var 10 mm2 ledare i den ingående kabeln till denna undercentral. Jämför man emellertid med en 10 mm2 ledare, så ser man att de ingående 4 ledarna(brun, svart, grå och blå) är klenare och är 6 mm2.
Ledarna är enkeltråd. Den blå noll-ledaren (syns på bilden) räckte faktiskt ända fram till ny jordfelsbrytare monterad i en separat kapsling, alltså utan att behöva skarvas.
Huvudfrågan i denna tråd var hur skarva noll-ledare? faller alltså bort. 6 mm2 enkeltråd-ledare är emellertid styva som attan och inte roliga att koppla med. På bilden syns endast ingående noll-ledaren och skärmflätan försedd med gröngul-slang.
Ledarna är enkeltråd. Den blå noll-ledaren (syns på bilden) räckte faktiskt ända fram till ny jordfelsbrytare monterad i en separat kapsling, alltså utan att behöva skarvas.
Huvudfrågan i denna tråd var hur skarva noll-ledare? faller alltså bort. 6 mm2 enkeltråd-ledare är emellertid styva som attan och inte roliga att koppla med. På bilden syns endast ingående noll-ledaren och skärmflätan försedd med gröngul-slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat: