Jag rotade igenom elmaterial vi hade liggande och hittade detta som är avsett att fästa på DINskena.
men den borde kunna hänga fritt i de skarvade trådarna i centralen.
Phoenix Contact radklämma och avslutningsplatta avsedda för DIN-skena, dimensioner cirka 45x45 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den borde gå minsta lika bra att skarva en Noll-ledare med 10 mm2 enkeltrådig eller flertrådig som det skarvdon som förslogs tidigare i tråden. Visserligen är denna ganska stor också ca 45 x 45 mm, jämfört en sockerbit. Men, detta blir rejälare än med en simpel sockerbitsskarv.

Avslutningsplattan trycker man fast på sidan av radklämman för att täcka över de spänningsförande delarna i radklämman.

Jag hittade en meter DIN-skena TS 35 också, så jag skulle kunna kapa en bit och fästa i väggen i den gamla centralen, och sätta radklämman på den. Men väggen är gipsskiva, och värdelöst att skruva fast något i.

Redigerat:
Du ska inte montera plinten "frihängande" Ska monteras på dinskena, mellan två "apparater" eller mellan apparat och ändstöd eller mellan två ändstöd.

Oisolerad skarvhylsa med eltep på är ok lösning men det ska vara bra grejer.
E0825212: SKARVHYLSA KS10 Elpress
Pressad med 6-kantspressning.

Isolerad med
E0754113: SUPER 33+ 20MX19MM SVART

Elcentral med skarvade kablar och säkringsdosor, inkopplade på dinskenor med isolering.
Skapa konto

Här är en bild på en kabel RK 16 skarvad mot RQ16 skarvad i central efter varmgång i HB

Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Jag hittade också flera Wago 249-116 ändstöd bredd 6 mm för DIN-skena TS 35. Men som tidigare sagts är elcentralen i garaget en "antik" central, från ca 1970 med smältsäkringar och det finns ingen DIN-skena TS 35 i den inte.

Om det är bilelektriska skarvhylsor HSP tänker på (gula då) så gapar de endast över max 6 mm2.
Visst, är det lätt med bilkrimptången att klämma fast.
Men, jag har 10 mm2-ledare.

Firma Elpress har skarvhylsor för grövre ledare än 6 mm2, vet jag. Men man måste då ha specialkrimptång. Har jag ej.

Redigerat:
Tycker du att det blir för dyrt med en "riktig" skarvplint kan vi kanske starta en insamling.

• Gilla
el_richard och 1 till
  • Laddar…
Tack elmont, för den gränslösa generositeten, men jag har ju redan hittat en skarvplint, nämligen den Phoenix Contact jag visar på fotot. Den är just avsedd för skarvning av elektriska kablar, precis som den du föreslår tidigare i tråden. Båda är avsedda att fästas på DIN-skena. Den festliga och färgglada du föreslår klarar upp mot 82 A, min bara 57 A, men min borde räcka bra. Och jag behöver inte går till affären, jag har redan allt hemma, vilket jag inte visste innan jag hade börjar rota runt. Jag undrar just vad Phoenix Contact tycker, om de får höra att det sägs att deras radklämmor inte är "riktiga grejor"?

HSP tack för bilden på en skarvning av 16 mm2 fåtrådig fasledare med skarvhylsa i en antik elcentral.

Redigerat:
Nej inte "bilelektriska" skarvhylsor!

(elpress har ett sortiment isolerade hylsor från 0,25 upp till 6mm2) som är "bättre" än "bilelektriska" no name hylsor.

innan presskarvningen var inkommande kabeln skarvad mot RK- kabeln med en dubbel 16mm2 "U-båt" dvs en fas var förbikopplad i huvudbrytaren.

Allt detta arbete pga. varmgång i huvudbrytaren och skadad ledare som följd.

När brytaren byttes så skarvades RK:n och skarvhylsan isolerades samt placerades så den eller kabeln inte blir mekaniskt påverkad av vassa kanter eller annat.

Synd du inte bodde närmare, då hade du fått låna pressverktyg.

Redigerat:
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
HSP,

Om du skulle montera en DIN-skena TS 35 i din antika elcentral på bilden, vore det inte så enkelt. (därför använde du troligen skarvhylsa, som hänger i luften). Trångt som attan. Precis så trångt är det i vår elcentral också.

Redigerat:
Arnodt skrev:
HSP,

Om du skulle montera en DIN-skena TS 35 i din antika elcentral på bilden, vore det inte så enkelt. (därför använde du troligen skarvhylsa, som hänger i luften). Trångt som attan. Precis så trångt är det i vår elcentral också.
Det stämmer i centralen som bilden jag visade tidigare så var enklaste alternativet "presskarvhylsa"
Ska du köra med något annat så kör med dubbel ubåt för 10mm2
Dubbelklämma för 2x10 mm² kablar av transparent polykarbonat med förzinkad stålskruv och hylsa av mässing.
Skapa konto

"Sockerbitar" har ofta areorna 6 sedan kommer 16mm2 (10mm2 är ofta överhoppat)
Inte idealiskt att ta en storlek större när det är skruvförbindningar, då kommer ofta kardeler brevid skruven, Undantaget är "hissklämmor"

Jag personligen tycker att en lös "radklämma"/ plint som du föreslagit är en temporär lösning, det något som man får dit efter ett haveri tills man får fram rätt grejer.

Ps. din plint är riktiga grejer OM den monteras på rätt sätt, dvs. på din-skena med ändstöd.
Går det inte så får man titta på andra lösningar.

Redigerat:
Jag sprang på en ny variant av radklämmor från Weidmuller som var isolerad på båda sidorna, behöver inget ändstöd.

Protte

Den Phoenix Contact radklämma jag visar på bilden ovan, på den trycker man dit avslutningsplattan(är ca 1 mm tjock) och den tjänar till att isolera och förhindra att man av misstag kommer åt spänningsförande innanmätet i radklämman. Men, eftersom en radklämma kan glida längs DIN-skenan sätter man ändstöd t.ex. Wago 249-116 ömse sidor om radklämman, då förhindrar man att den kan glida längs DIN-skenan.

Vilken Weidmüller radklämma menar du, prototypen?

Redigerat:
Tyska VDE tillåter inte lösa skarvar i en central I Tyskland. Det är ifs tänkt för normcentraler med troligen gäller det även för gamla standarder. Klart gäller det andra regler i Sverige men jag vill bara nämna.

Menar du att HSPs fina hydraulpressade skarv av 16 mm2 fåtrådig ledare i hans gamla elcentral i bilden ovan, inte skulle vara godkänd?

Redigerat:
Thomas_Blekinge skrev:
Tyska VDE tillåter inte lösa skarvar i en central I Tyskland. Det är ifs tänkt för normcentraler med troligen gäller det även för gamla standarder. Klart gäller det andra regler i Sverige men jag vill bara nämna.
VDE har nog inget emot det däremot VDI för att inte tala om VDMA eller NAMUR.

HSP har redan visat det alternativ som gäller vid skarvning av kabel i en central.
Presshylsa men föredrar krympslang istället för eltejp

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.