En nollledare, enkeltrådig 10 mm2 i matningskabeln till en undercentral räcker inte ända fram till Nollplinten. Saknas ca 10 cm. Hur skarvas en sådan med en bit enkeltråd(eller flertrådig) 10 mm2 med blå PVC-mantel på bästa och säkraste sättet? Med en grov sockerbit?

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Tack,

Ser bra mycket rejälare ut än en simpel sockerbit(bit kopplingslist). Men den är av aluminium står det. Och aluminium ger inte alltid god elektrisk kontakt pga sitt starka oxidskikt, som är isolerande. Den ser ut att behöva monteras på en DIN TS 35 skena, och sådan finns ej i denna gamla elcentral. Det verkar även vara överdrivet stor.

Redigerat:
Om du läser en gång till så ser du att det står Alu/Cu, dvs både aluminium och koppar.
Ps
Det finns lite olika fabrikat och varianter på den typen av plintar och det är väl inte helt nödvändigt att fästa den på en dinskena. Men om du vill kan du lätt montera dit en liten skena.

Den plinten i ovan länk är tillverkad i förtennat aluminium. Då slipper man alla problem med oxidskikt mm. Den är gjort av aluminium för att kunna användas till aluminiumledare. Det går normalt inte att använda Cu-plintar till Al-ledare eftersom de har olika utvidgningskoefficienter och lossnar efter några hundra eller tusen termomekaniska cykler.
Men det går bra omvänt, ha Al-plintar till Cu ledare

Det står tyvärr inte att klämman är tillverkad av Cu eller Alu, utan att den är avsedd för ledare av koppar eller aluminium.
Huvudsäkringarna är bara på 16 A, alltså före denna elcentral. Tack Tomas för den kristallklara förklaringen till att klämman är av aluminium och inte av koppar.

Skulle inte en så kallad dubbel U-båt för 10 mm2 ledare fungera att skarva med?
Kanske man kan köpa på lokala elfirman?

Redigerat:
Jag läser i länken: "Tillverkad i förtennat aluminium och beröringsskyddad plast samt infettade. "
På vilket sätt är en dubbel U-båt bättre än en sockerbit avsedd för 10 mm2?

U-båten är tillverkad av förtennt mässing. Kopplingslisten, dvs sockerbit kanske bara är av plåt och därför sämre, men jag vet inte vad sockerbiten är gjord av.

Nej, sockerbitar har en massiv mässingskropp, förtennd, med två klämskruvar med metriska gängor. Och det hela i ett isolerande plasthölje. Men jag vet, i Sverige anses den inte som rumsren, jag undrar bara varför.

Sockebitar brukar också vara gjorda av förtennt mässing, men dom är av lite sämre kvalitet tex tunnare gods, smalare skruv som kan "skära" i kardelen och skada den. Beslutar du dig ändå för sockerbit så ta en som är så stor att du kan stoppa in trådarna hela vägen genom så att dom ligger sida vid sida i sockebiten.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Det står att sockerbiten har förnicklad mässingskropp.

Elmont, menar du att de båda 10 mm2 ledarna skall föras in långt i samma hål i sockerbiten, och alltså varje klämmas med 2 skruvar.

Alltså sockerbit förfaller mig "billigt" och ej yrkesmannamässigt.

Redigerat:
Ja, eller från motsatt sida så att dom möts på mitten och går förbi varandra och även då kläms av bägge skruvarna.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Det står ofta med vilket vridmoment skruvar skall dras åt för elektriska klämmor.
Jag undrar just om elektriker använder momentmejsel vid åtdragningen, eller har en elektriker inbyggd momentmätare i händerna? Jag har inte sett att elektriker har använt någon momentmejsel, utan vanliga skruvmejslar. Men jag har inte kollat så noga. Hur är det egentligen med det? Äldre och erfarna elektriker har känslan och behöver inga instrument.

Det testades för rätt många år sedan hur hårt elektriker drog sina skruvar. Och i stort sett alla som var lite erfarna drog med ett moment som var mycket nära det som var föreskrivet och helt inom marginalerna. Så man får efter några år en mycket bra "fingertoppskänsla".
När man var ny i yrket så hände det ibland att man drog lite för hårt så att skruvar gick av men man lärde sig med tiden vilket moment som var det rätta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.