Hej! Ny lägenhet med äldre massivt trägolv, i gran tror jag, behandlat med mörk bets och lackat. Planerar att slipa golvet för att få det sådär klassiskt ljust som passar i svensk sekelskiftetslägenhet och ju är populärt, det bör inte vara några konstighet att få brädorna fina, men det är en del ställen där det är rejäla spalter mellan brädorna och det mörka däremellan försvinner ju inte vid slipning. Tips? Mina egna tankar med olika alternativ:
-rengöra/slipa i största skarvarna med hjälp av multiverktyg eller liknande verktyg? Lämpligt tillbehör i så fall? Annat verktyg eller teknik?
-måla med tunn pensel för att ljusa upp springorna?
-linsnöre?

MVH Magnus

• Äldre massivt trägolv i gran med mörk bets och lack, viss separation mellan brädor. Planer på slipning för att ljusa upp ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Massivt trägolv i äldre stil med mörk bets och lack, synliga springor mellan brädor. Eventuella renoveringsalternativ: slipning, målning, eller linsnöre.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Ett undergolv av brädlappar som inte var tänkta att ses. Om du vill att det skall synas håller jag med om försiktig slipning men också att du accepterar springorna. Det andra alternativet är att lägga valfritt golv ovanpå.

• Gilla
Gladsheim och 2 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Ett undergolv av brädlappar som inte var tänkta att ses. Om du vill att det skall synas håller jag med om försiktig slipning men också att du accepterar springorna. Det andra alternativet är att lägga valfritt golv ovanpå.
Tack, jo jag förstår att det kan vara så och jag vill inte vara otacksam på nåt vis men ditt svar var inte jättehjälpsamt. Jag har ju redan accepterat springorna men frågan var om någon har tips på hur man ändå kan komma åt att slipa ned eller får bort det mörka i springorna så att de inte framträder lika tydligt när golvet blir ljust 😊

Problemet du har är att någon betsat golvet och det runnit ner i alla springor och du kommer inte kunna slipa bort det. Du får leva med svarta springor och i alla ojämnheter på golvet. Är det ok så slipa på och använd dig av slippapper på en sticka i springorna. Kan gå att använda ett smalt slipstift

Du kan ta tunna träblad/kilar i lämplig tjocklek och slå ned i springorna. Det som sticker upp sedan kan du lätt ta bort med ett vasst stämjärn.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Problemet du har är att någon betsat golvet och det runnit ner i alla springor och du kommer inte kunna slipa bort det. Du får leva med svarta springor och i alla ojämnheter på golvet. Är det ok så slipa på och använd dig av slippapper på en sticka i springorna. Kan gå att använda ett smalt slipstift
Tack, ja det kommer givetvis inte gå att få det perfekt eller få bort allt det svarta men jag tror ändå att man kanske kan få det aningen snyggare om man slipar lite i de värsta skarvarna. Ska fundera på slippapper + nån trästicka, eller kanske slipstift, eller multiverktyg med sågtandstillbehör. Får såklart testa lite i nåt hörn först

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.