Hej, jag ska måla om en klädkammare som i nuläget har ett ospacklat tak med synliga skruvskallar och skarvar mellan takplattorna. Hur fixar jag dessa skarvar så de blir som skarvarna i övriga huset (dvs. fortsatt synliga men ifyllda så det ej är synliga springor, se bilder)? Går det att köra vanlig målarfog eller är det något annat jag ska använda mig av?

Och är det lämpligt att använda målarfog i skarven mellan tak och vägg eller behöver det läggas pappersremsa där?

Mvh nybörjare

• IMG_4991.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4992.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_4994.jpeg
    Skapa konto
I övriga huset så är skivorna målade flera gånger och mer noggrant.

Spackla skruvarna och slipa och måla därefter med takfärg så kommer det bli mycket bättre.
Om skivorna är slarvigt monterade så att det är en skarv mellan, alltså hål, så kan det behövas lite målarfog innan målning.

Ok, tack för svar!

balloo balloo skrev:
balloo balloo skrev:
Kan vara så att i resten av huset sitter det inertaksplattor på gipsen.
tex. [länk]
Menar du att det skulle vara en annan sort plattor i klädkammaren jämfört med resten av lägenheten? De är väldigt lika i övrigt gällande storlek och form m.m. så jag antog bara att det var samma sort.

Oavsett så spelar det ingen stor roll om det blir exakt samma, bara det blir snyggare än i nuläget. Tror du också att det funkar med målarfog i skarvarna (+spackling av skruvskallar och målning såklart)?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.