A
Hej! Jag har tänkt att köpa den här tvättmaskinen till mitt lilla badrum som är helt förberett för tvättmaskin, men jag har en "eldosa" istället för en stick-kontakt. Måste jag anställa en elektriker för at koppla in tvättmaskinen?

Jag hade tänkt att beställa tretti's installationtjänst eftersom jag inte är så värst händig, men de skriver
"Det är ditt ansvar att kontrollera att dina uttag har rätt spänning, alltså 230 V alternativt 400 V. Det kan uppstå behov för extra el-artiklar utöver vad som ingår som standard på din vara. Dessa ska du själv införskaffa från en auktoriserad elektriker."

Jag skruvade upp dosan och fotade den om det skulle hjälpa. Verkar det som om jag måste anställa en elektriker för detta?

En öppen eldosa med exponerade kablar och tomma kabelskor på en kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild som visar specifikationer för strömanskutning av en tvättmaskin med information om spänning och utrustning.
Skapa konto

MVH
Anna-Karin

Bästa svaret

Enligt gällande lag, så ska en auktoriserad firma göra inkopplingen.
Det fattas en liten bygel för att klämma kabeln ( kabelavlastning) på din dosa. typ en sådan här:
Vit kabelavlastningsbygel i polypropylen från Elektrokit med priset angivet.

Elektrikern kommer att klippa av kabeln, skala och ansluta de 3 trådarna ( troligen Grön/gul, Blå och Brun), samt fixa kabelavlastning. Ett jobb på 10 minuter Under förutsättning att det är 230V i kablarna, vilket det med största sannolikhet är, men måste kollas innan inkoppling.

Redigerat:
  • Gilla
Anna-Karin 84
  • Laddar…
tommib
Man kan också möjligen tänka sig att byta anslutningsdosan mot ett uttag, men det beror på om det är möjligt av regelskäl. Även det är ett jobb för en elfirma (juridiskt).

• Gilla
Anna-Karin 84
  • Laddar…
A
Tack så mycket för svaren! Då väljer jag bara vanlig frakt samt kontaktar en elektriker. Tack! :love:

A Anna-Karin 84 skrev:
Tack så mycket för svaren! Då väljer jag bara vanlig frakt samt kontaktar en elektriker. Tack! :love:
Det gör du rätt i. det tar inte lång tid för dem att fixa det.
Hoppas bara att du har tur och hittar någon som vill ta på sig ett så litet jobb.
Ett tips är att leta efter en mindre firma. De kan behöva lite ströjobb för att fylla ut tiden.Man vet inte vad den firman som lecverantören anlitar har för kunskaper, eller behörighet.
Även om det här är ett jobb som jag skulle kunnat skicka ut min dotter på att göra så är det inte enligt regelverket att någon obehörig firma tar det på sig

• Gilla
Anna-Karin 84
  • Laddar…
Det bästa är att sätta dit ett uttag (om det är möjligt utifrån våtrumzon etc). Annars måste du ringa en elektriker varje gång du ska koppla ur/byta maskinen.

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det bästa är att sätta dit ett uttag (om det är möjligt utifrån våtrumzon etc). Annars måste du ringa en elektriker varje gång du ska koppla ur/byta maskinen.
Det kan du läsa i tommib:s svar tidigare

• Gilla
Anna-Karin 84
  • Laddar…
Jo, jag ville bara belysa fördelen med att byta till ett uttag.

• Gilla
Snotrik och 1 till
  • Laddar…
A
Det hade nog varit det bästa! Men jag tror min dosa är lite för nära duschen. Jag har inte koll på zonerna, men såhär ser det ut för mig. Klinkerrutorna är 10 cm. Det kan vara så att en stickkontakt kanske blir för nära vattnet.
Eluttag markerat med röd cirkel nära duschkabin i badrum med vita kakelväggar och grått klinkergolv.
Skapa konto

Jo det ser tajt ut för ett uttag. Det är nog så att tvättmaskinen dessutom måste sättas på ben så att den kommer upp 10 cm från golvet för att inte hamna i område 0. Sedan måste den hålla minst IP24. Jag hittar ingen uppgift om kapslingsklass på den länken.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
tommib
Jag får det till 180 cm om golvklinkersen är 10x10 cm, dvs det skulle vara ok regelmässigt att sätta ett uttag där (givet att JFB finns).

Det betyder inte nödvändigtvis att det är en bra idé, även om jag sett betydligt värre. Alla andra saker Bo tar upp gäller fortfarande.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
men jag förstår inte. Vad är det för installationstjänst man köper? Att nån bär in maskinen och stoppar i en stickkontakt? Det hade de kunnat skriva ut tydligare isåfall. Jag förstår det är värt att köpa bärhjälp för många men installation känns tveksamt att kalla det...

• Gilla
stoffes och 1 till
  • Laddar…
Jag antar att det innebär att dom ansluter vattnet och skruvar in elen fast i den befintliga dosan.

tommib tommib skrev:
Jag får det till 180 cm om golvklinkersen är 10x10 cm,
Öhh, golvklinkers... :oops:

• Gilla
tommib
  • Laddar…
L
Ärligt talat så tror jag att reglerna säger att om du ska ha maskinen i ett våtrum, så måste dels maskinen vara fast inkopplad och då får du inte installera den själv. Annars hade det bara varit att montera ett uttag.
Dessutom måste det vara jordfelsbrytare till uttaget eller installationen om den är i våtzon. Det finns dosor som har det inbyggt, även uttag som har JFB men de är dyra.

• Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.