1 352 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Skarva matarkabel - är detta tillåtet?
Hej, skall bygga hus, och behöver då flytta matarkabeln (som idag är en 6mm2.
Jag skulle under tiden man gör plattan behöva skarva denna så man kan flytta den (ovan mark). Hörde så att standard för nya hus är 10mm2.
Det känns ju så dumt att köpa en 6mm2 och skarva på om man isf brukar sätta 10mm2, samtidigt vill jag inte köpa 10mm2 en längre bit än jag behöver med tanke på priset. Så frågan är om jag kan/får skarva ihop 10mm2 -> 6mm2?
Jag skulle under tiden man gör plattan behöva skarva denna så man kan flytta den (ovan mark). Hörde så att standard för nya hus är 10mm2.
Det känns ju så dumt att köpa en 6mm2 och skarva på om man isf brukar sätta 10mm2, samtidigt vill jag inte köpa 10mm2 en längre bit än jag behöver med tanke på priset. Så frågan är om jag kan/får skarva ihop 10mm2 -> 6mm2?
Är det alltså en tillfällig skarvning?
Men först och främst, jag får för mig att det är elleverantörens matning som du menar här, kallas ofta servis-kabel.
Den är ju egentligen deras egendom, och du har nog inte alls någon rätt att greja med den.
Att det i verkligheten kanske inte alltid följs till punkt och pricka må så vara, men jag tycker att just detta bör utredas först, innan det ens är idé att fundera på annat.
Men först och främst, jag får för mig att det är elleverantörens matning som du menar här, kallas ofta servis-kabel.
Den är ju egentligen deras egendom, och du har nog inte alls någon rätt att greja med den.
Att det i verkligheten kanske inte alltid följs till punkt och pricka må så vara, men jag tycker att just detta bör utredas först, innan det ens är idé att fundera på annat.
Nätägaren skarvade vår serviskabel, en 6mm² kabel TN-C utan skyddrör från tidigare sommarstuga, när vårt husbygge fick fast anslutning. I samma veva lyckades "nätelektrikern" att ändra inkommande fasföljd i förhållande till den provisoriska matningen.... Detta upptäckes först efter någon månad då pelletsanläggningen behövde fylla på ett externförråd som hade en skruvmotor med 3-fas. Denna motor installerades med provisorisk matning och gick då åt rätt håll.
Om det är en kabel mellan elmätaren och sen in till ditt hus så är det troligast din egen, och då bör vi kunna släppa den frågan.
Men svar på det övriga då; det går att göra skarvar mellan 6mm2 och 10mm2.
Men jag känner att jag inte har fattat det minsta om förutsättningarna här.
Är det tillfälligt, eller permanent?
Är det möjligt att byta kabel hela vägen, är det t.o.m tänkt att göras så?
Är det 4-ledar eller 5-ledarsystem? (TN-c resp TN-S)
Det är en tillfällig lösning då ”Nya huset” har placering precis där kabeln går idag. Så den nuvarande behöver alltså friläggas till ovan jord och skarvas, så man kan flytta den för maskiner.Mikael_L skrev:
Om det är en kabel mellan elmätaren och sen in till ditt hus så är det troligast din egen, och då bör vi kunna släppa den frågan.
Min tanke var då om det skall vara 10mm till nya huset, att man matar en sån direkt från mätarskåp (för att senare dra in i huset när plattan är klar), och skarvar ihop med befintlig 6mm, på så sätt slippa köpa så många extra meter av 10mm kabel.
Jag vet ej om det är 4 eller 5 idag.
Det är även så de vill sätta dem idag om de sätter upp en ny, för att göra tydligt vem som ansvarar för vilken kabel. Hos oss bytte man från luftburen (mitt på tomten) till pollare som man då ställde utanförMats-S skrev:
Klicka här för att svara