Hej,

Vi håller på att renovera ett gammalt hus från 1920-talet och behöver nya ytskikt i ett par rum pga att förra ägaren rökte i de rummen. Vi har rivit bort gammal renoveringsgips och har fått fram brädväggen som vi har börjat sätta ny, fräsch renoveringsgips på. Fönsterfoder och dörrfoder har vi behållit och tvättat med nikotintvätt. Nu till vårt dilemma: fodren är inte helt raka (förståeligt) och det blir smala springor mellan gips och foder på sina håll. Gipsen ligger strax innanför, eller på vissa ställen, i nivå med fodren (svårt att få till helt raka väggar i ett gammalt hus). Mina frågor är därför:
1. Har ni några bra tips på fog till dessa springor?
2. Bör vi falsa gipskanten för att få till ett bra resultat med fogen?
3. På de ställen där springan är ca 7-8 mm - ska kan lägga i något i springan innan man fogar?

Tacksam för svar!

• Renoverat rum med brädvägg täckt av ny gips, omålade foder runt dörröppning, arbetsbord med verktyg och belysning på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns ingen fog som garanterat kommer funka då gips är ett dött material och trä rör sig med fukthalten i årstiderna

• Gilla
jukkan
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Finns ingen fog som garanterat kommer funka då gips är ett dött material och trä rör sig med fukthalten i årstiderna
Men ett elastiskt med 25% rörelsemån? Annars är jag illa ute 😅

TEC7 kör jag med, elastisk och övermålningsbar. Går att använda för ganska stora glipor men det är kladdigt så allt arbete med att jämna till innan det har härdat är en pina. Tips är att köpa en tub och testa lite så att när får kläm på det(phun intended) innan ni kör på större ytor.

”Normalt” så salar man ju ut dörrkarmen i nivå med gipset och lägger fodret ovanpå gipsen. Lite sent för er kanske.

Gipskanter ska alltid fasas. Om ni ska tapetsera behöver ni inte oroa er för eventuella mindre sprickor i fogen.

Tec7 är bra, men som sagt kladdigt, föreslår nog hellre en akrylfog för detta ändamålet då den är mer lättarbetad.

Tex Essve akrylfog flex 25 kan läggas upp til 25mm bredd och tål 25% rörelse och spricker inte. Fyll hela utrymmet med fog, eller lägg bottningslist, spackla inte.

L Lina111 skrev:
På de ställen där springan är ca 7-8 mm - ska kan lägga i något i springan innan man fogar?
Det beror på hur djup springan är. Upp till 8-10 mm funkar utan bottning men sen blir det fort väldigt mycket fog.

Bottningslist finns att köpa i alla bygglador, köp en som är 30-50% bredare än springan (20 mm bottningslist till 15 mm springa) så att den inte glider runt.

Grå bottningslist i olika tjocklekar, används för att fylla springor innan fogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

slothy slothy skrev:
Men ett elastiskt med 25% rörelsemån? Annars är jag illa ute 😅
Om du tar 25% av springans bredd så ser du hur mycket rörelse den klarar. Fogmassa gör inga mirakel.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.