Igen Igen skrev:
Jag har både sålt och köpt och varje situation är unik.
En mäklare som börjar buda under en kollegas objekt, som inte budats på än, känns ändå hyfsat suspekt.
Inte alls suspekt tycker jag, mäklare har antagligen hyfsat bra koll på marknaden och tänkte kanske att det fanns möjlighet att göra ett klipp eftersom intresset var så svalt. Och vad har det egentligen för betydelse om spekulanten jobbar som mäklare, pilot eller bonde?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Inte alls suspekt tycker jag, mäklare har antagligen hyfsat bra koll på marknaden och tänkte kanske att det fanns möjlighet att göra ett klipp eftersom intresset var så svalt. Och vad har det egentligen för betydelse om spekulanten jobbar som mäklare, pilot eller bonde?
Det skulle vara ifall mäklarfamiljen har någon form av monopol på den orten. Dvs. Andra mäklare kanske inte vill knalla in på deras territorium. Om sådana uppdelningar finns eller inte, är en annan femma.

Staffan
 
F
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det skulle vara ifall mäklarfamiljen har någon form av monopol på den orten. Dvs. Andra mäklare kanske inte vill knalla in på deras territorium. Om sådana uppdelningar finns eller inte, är en annan femma.

Staffan
Som köpare av ett hus så är det min absoluta uppfattning att man som potentiell köpare av ett hus man vill ha högaktningsfullt skiter i vem det är som lagt budet man bjuder över. Jag förutsätter här att mäklarn inte ringer och berättar att det vore synd om det hände en olycka med ens barn eller skickar över ett hästhuvud.

Det hade varit intressant att veta var detta är, min gissning är nån klassisk sommarort i kanske norra Bohuslän men jag vet inte.
 
  • Haha
  • Wow
saiter och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
F fsn skrev:
Det hade varit intressant att veta var detta är, min gissning är nån klassisk sommarort i kanske norra Bohuslän men jag vet inte.
Jag gissar däremot på någonstans i Skåne.

Stickan
 
Staffans2000
F fsn skrev:
Som köpare av ett hus så är det min absoluta uppfattning att man som potentiell köpare av ett hus man vill ha högaktningsfullt skiter i vem det är som lagt budet man bjuder över. Jag förutsätter här att mäklarn inte ringer och berättar att det vore synd om det hände en olycka med ens barn eller skickar över ett hästhuvud.

Det hade varit intressant att veta var detta är, min gissning är nån klassisk sommarort i kanske norra Bohuslän men jag vet inte.
Ts. Ville byta mäklare. Därav min tanke, att det kanske inte är så lätt, för vet andra mäklare att en av deras jobbarkompisar/kollegor vill köpa huset, kan det vara en orsak till att inte åta sig uppdraget. För nästa gång är det deras tur. Någon form av kåranda, för att kunna köpa hus billigt, helt enkelt.

Hep Hep skrev:
Jag kan kan inte låta bli att fundera på hur bemötandet och trådens utveckling varit om inledningen varit: ”Vårt hur på en liten bruksort i skogen är värderat till 1,2 miljoner ...”.

Hade svaren andats lika mycket skadeglädje?
Det är lite mysko att inlägget ovan blev "Bästa svar" av TS. Trots att det inte gavs ett enda tips som kunde hjälpa TS.

Staffan
 
F
Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag gissar däremot på någonstans i Skåne.

Stickan
Ja, det är nog en bättre gissning. Nåt runt Falsterbo-trakten eller kanske nåt runt Torekov/Båstad?
 
F
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ts. Ville byta mäklare. Därav min tanke, att det kanske inte är så lätt, för vet andra mäklare att en av deras jobbarkompisar/kollegor vill köpa huset, kan det vara en orsak till att inte åta sig uppdraget. För nästa gång är det deras tur. Någon form av kåranda, för att kunna köpa hus billigt, helt enkelt.



Det är lite mysko att inlägget ovan blev "Bästa svar" av TS. Trots att det inte gavs ett enda tips som kunde hjälpa TS.

Staffan
Tror jag absolut inte på. På sådana orter blir det lätt skitsnack och mäklare där lever mer på sitt goda rykte än i mer anonyma större städer.Jag tror snarare att TS är lite krånglig och att det blev jävligt fel med säljande mäklare som naturligtvis inte skulle ha kommunicerat skambudet från den andra mäklaren till nån annan än säljaren och efter överläggning med säljaren ha rejektat budet som oseriöst och helt ointressant. Kanske fel tidpunkt att sälja helt enkelt, total överskattning av marknaden av värderande mäklare mm.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
C
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Därav min tanke, att det kanske inte är så lätt, för vet andra mäklare att en av deras jobbarkompisar/kollegor vill köpa huset, kan det vara en orsak till att inte åta sig uppdraget.
En jobbarkompis / mäklare på samma företag kan naturligtvis inte vara spekulant på en fastighet som mäklas av någon på företaget. Så vi får nog utgå från att det är en branschkollega det är frågan om, dvs. konkurrent.
 
Staffans2000
C cpalm skrev:
En jobbarkompis / mäklare på samma företag kan naturligtvis inte vara spekulant på en fastighet som mäklas av någon på företaget. Så vi får nog utgå från att det är en branschkollega det är frågan om, dvs. konkurrent.
Men är det en liten ort kan de kollegiala banden vara starka. Samma lilla grupp människor träffas på kurser och samkväm därefter. Det skapar lojalitet.

Staffan
 
C
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men är det en liten ort kan de kollegiala banden vara starka. Samma lilla grupp människor träffas på kurser och samkväm därefter. Det skapar lojalitet.
Kanske det, men jag hängde inte riktigt med på logiken där. Mäklare B vägrar ta på sig uppdraget eftersom han vet att mäklare A är intresserad av att köpa objektet och vill se till att A får ett bra pris. Vad vinner mäklare A, eller någon annan på det?
 
Staffans2000
Ett illa skött mäklande ger få intressenter. Få intressenter ger ett lågt pris.

Staffan
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
C
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ett illa skött mäklande ger få intressenter. Få intressenter ger ett lågt pris.
Fine, men hur landar man i slutsatsen att om mäklare B tackar nej till uppdraget så blir mäklandet illa skött? Om ingen mäklare vill ta på sig uppdraget så blir det väl inget mäklande alls? Eller menar du att man i och med detta försöker styra över uppdraget till mäklare C som är traktens klåpare och dessutom inte är medlem i "mäklarklubben"?
 
Staffans2000
C cpalm skrev:
Fine, men hur landar man i slutsatsen att om mäklare B tackar nej till uppdraget så blir mäklandet illa skött? Om ingen mäklare vill ta på sig uppdraget så blir det väl inget mäklande alls? Eller menar du att man i och med detta försöker styra över uppdraget till mäklare C som är traktens klåpare och dessutom inte är medlem i "mäklarklubben"?
Nej.
Orginalmäklaren "jobbar" vidare eftersom ingen annan vill ta uppdraget.
 
F
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej.
Orginalmäklaren "jobbar" vidare eftersom ingen annan vill ta uppdraget.
Med all respekt...... foliehjälm. Det försår du väl att att publikt annonserat objekt som enligt uppgift skulle ha ett marknadsvärde på 12miljoner inte kommer att fyndköpas av en lokal mäklare för 7,5miljoner bara för att mäklarna ”kommit överens”. En öppen marknad fungerar inte så. Sen så finns det nån jävla yrkesheder även hos mäklare, om inte dessa två har det så finns det andra på den lokala marknaden som har det. Det är mäklare, inte Pingstvänner eller ett ordensällskap som håller varandra om ryggen om dom så mördat folk.

Det finns också en paraplyorganisation som hanterar flocken med mäklare och inte har några problem att hänga ut dom med reprimander om det behövs. Jag tror TS skrev för att få medhåll och när de flesta inte tyckte det var nåt direkt anmärkningsvärt så lackade TS,
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Foliehatt.

Att köpa fastigheter är ingen öppen/fri marknad, det är reglerat av en uppsjö av lagar och regler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.