1 113 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Skall nybyggnadskarta ingå i ABSavtal?
Medlem
· västra götaland
· 372 inlägg
Hejsan,
Vi håller på och skall bygga vårt första nyckelfärdiga hus och har ett ABS avtal och enligt säljaren skall bygglovshandlingar ingå i kontraktssumman men nu har vi fått en faktura på nybyggnadskarta som enligt dom är byggherrekostnader som vi skall ta.
Någon som har koll på detta och kan hjälpa oss tänka vidare?
Enligt kontraktet så skall "byggherre avgifter till kommunen tillkommer" vad kan ingå i dessa kostnader?
Vi håller på och skall bygga vårt första nyckelfärdiga hus och har ett ABS avtal och enligt säljaren skall bygglovshandlingar ingå i kontraktssumman men nu har vi fått en faktura på nybyggnadskarta som enligt dom är byggherrekostnader som vi skall ta.
Någon som har koll på detta och kan hjälpa oss tänka vidare?
Enligt kontraktet så skall "byggherre avgifter till kommunen tillkommer" vad kan ingå i dessa kostnader?
Medlem
· västra götaland
· 372 inlägg
Nybyggnadskartan är en av de handlingar som byggnadsnämnden (BN) behöver för att kunna handlägga bygglovet. Vissa kommuner har egen kart och mätavdelning, medan vissa kommuner köper in den tjänsten (ofta Metria). För det tars en avgift ut.A Andreas Ludde Lundell skrev:
Jag rekommenderar att ni tittar genom de ritningarna som husleverantören tar fram. Av erfarenhet vet jag att det ibland är sisådär med handlingarna från husfirmor.
Om du inte redan har koll så bifogar jag exempel på vad som ska ingå i en ansökan om bygglov.
https://www.lansstyrelsen.se/downlo...3cdf5099e499b7f7a3c85f2aea36f815ec199d849a053
Var väldigt gles i min info, som sagts ovan så är det en kostnad som kommer från kommun (precis som bygglov och troligen om ni ska ha kommunalt vatten så kommer även det komma som extra kostnader).A Andreas Ludde Lundell skrev:
Om jag vore er skulle jag kolla upp lite mer vad för extra kostnader som kan förväntas komma från kommun så ni har koll på det.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Avtalsformukeringen tolkar jag som att det ingår arbete för att ta fram ritningar och andra dokument som behövs för bygglovet. Men alla avgifter till kommunen får du stå för.
Då blir det ju en intressant definitionsfråga. Att ta fram nybyggnadskartan är ju att ta fram en handling för bygglovet. Men just den handlingen tillverkar kommunen.
Är det då en kostnad för bygglovshandling eller en kommunal avgift.
Då blir det ju en intressant definitionsfråga. Att ta fram nybyggnadskartan är ju att ta fram en handling för bygglovet. Men just den handlingen tillverkar kommunen.
Men om det nu är kommunen som tar fram ritningen blir det ju en avgift som kommunen tar ut. Blir lite som om att man inte ska behöva betala för den tid som kommunen lägger ner för att skriva pappret där det framgår att dom fått bygglov (eller övriga handlingar), det är ju också något som måste finnas och något som kommunen tar betalt för och därför måste TS betala det.H hempularen skrev:Avtalsformukeringen tolkar jag som att det ingår arbete för att ta fram ritningar och andra dokument som behövs för bygglovet. Men alla avgifter till kommunen får du stå för.
Klicka här för att svara