8 459 läst ·
13 svar
8k läst
13 svar
Skall man ha "extra hög" diskmaskin med Ikea kök?
Extra hög är lika bred men högre utvädigt än "normal" diskmaskin.
Vi satte in en diskmaskin för några månader sedan i IKEAs nya system som var extra hög, diskmaskinen kom inte från IKEA och till den passade inte deras lucksystem. Tror att det var något som dom skulle lösa men så länge så har vi en diskmaskinslucka som är lite kapad i nederkant för att passa. Kolla så att dom löst det eller att du köper en diskmaskin som fungerar med deras lucksystem.
Vi satte in en diskmaskin för några månader sedan i IKEAs nya system som var extra hög, diskmaskinen kom inte från IKEA och till den passade inte deras lucksystem. Tror att det var något som dom skulle lösa men så länge så har vi en diskmaskinslucka som är lite kapad i nederkant för att passa. Kolla så att dom löst det eller att du köper en diskmaskin som fungerar med deras lucksystem.
Vi köpte en Siemens, den hade inte dom fästpunkter som IKEAs lucksystem krävde för att passa. Skruvar man fast luckan direkt i maskinen enligt Siemens instruktion så slog luckan i nederkanten för oss så vi har sågat bort lite i nederkant på luckan. Men det kan ju hända att Siemens har anpassat sig eller att IKEA har någon lösning nu, det var ungefär ett halvår sedan.
Jag beställde en Bosch SBV69U60EUSiouxsic skrev:
idag, det som fått mig helt insnöad på Bosch/Siemens är just deras Zeolit torksystem som verkar helt överlägset konkurrenterna.
Jag hade verkligen uppskattat om matlådor och annan plast vore helt torr när man öppnar maskinen.
Hos Kvik kan man köpa SX65M033EU
som är extrahög med Zeolittork och självrengörande filter, den kostar 8490:-
Har du kortare lucka då? Jag fick göra urtag i sockeln, men det gjorde jag på förra bostaden med vanlig diskmaskin också. Men det skiljer på sockelhöjd också nu, eller?Eddie76 skrev:Vi köpte en Siemens, den hade inte dom fästpunkter som IKEAs lucksystem krävde för att passa. Skruvar man fast luckan direkt i maskinen enligt Siemens instruktion så slog luckan i nederkanten för oss så vi har sågat bort lite i nederkant på luckan. Men det kan ju hända att Siemens har anpassat sig eller att IKEA har någon lösning nu, det var ungefär ett halvår sedan.
Ja luckan är lite kortare men man tänker inte så mycket på det, tänkte kanske byta lucka om IKEA tar fram en ny lösning. Problemet var att IKEAs luckor är lite högre än tidigare så luckan slog i själva diskmaskinen längst ner så att luckan inte gick att öppna. Skulle kanske fungera om man höjer skåpen lite men då får man bänken ganska högt och kanske måste ta en annan sockel.
Klicka här för att svara