P
V8dc skrev:
Jodå det läste jag, men även:

;)
Trots att du läst att jag gissat och gjort antaganden på flertal andra ställen i tråden om hur det ligger till men inte gjort det i just den meningen drog du slutsatsen från det att jag kände till ett eventuellt avtal (observera att jag skrev eventuellt avtal ;)) istället för att dra slutsatsen att det kanske hade missats att skrivats i den meningen, då förstår jag. :P

P
Henri skrev:
Orden antagligen och kristallklart tillsammans med avtal, är här en språklig kullerbytta. Vi vet ju inget om något avtal, än mindre om det är kristallklart!
Nej, vi vet inget om något avtal, det är mest spekulationer och gissningar, vilket är vanligt förekommande i denna typ av trådar. Vi vet ju inte heller att det inte förekommer ett avtal.

Henri skrev:
Oavsett avtal eller inte torde debiteringen i förhållande till arbetsinsatsen per definition vara en "överdebitering".
Nu förstår jag inte riktigt, vad är definitionen på "överdebitering". Om jag sätter ner en liter mjölk i min kundvagn efter att ha läst på prislappen att den kostar 20kr och sen kommer till kassan och de registrerar mina varor och vill ha 20kr av mig för mjölken. Har de överdebiterat mig då?

Redigerat av moderator:
P
injonil skrev:
Om vi nu förutsätter att det finns ett avtal mellan föreningen och rörfirman och att detta avtal har följts, är vi då inte inne i en gråzon vad gäller hur kunden informeras om pris? Vem ska informera kunden, rörfirman eller föreningen? Föreningen KAN mycket väl ha skickat ut ett informationsblad där det klart och tydligt framgår att minimidebitering är 2h etc.

Kunden måste ju få information om villkoren för de tjänster den utnyttjar. I detta fall är det tydligt att kunden inte kände till att 5min jobb skulle generera 2h fakturering.
Det kan också vara så om jag får fortsätta gissa att kanske kunden eventuellt haft informationen någotsånär tillgänglig (exempelvis via informationsblad, hemsidor eller liknande) men kanske,eventuellt inte tagit den till sig.

Henri skrev: Oavsett avtal eller inte torde debiteringen i förhållande till arbetsinsatsen per definition vara en "överdebitering".

bra-byggare skrev:
Nu förstår jag inte riktigt, vad är definitionen på "överdebitering". Om jag sätter ner en liter mjölk i min kundvagn efter att ha läst på prislappen att den kostar 20kr och sen kommer till kassan och de registrerar mina varor och vill ha 20kr av mig för mjölken. Har de överdebiterat mig då?
Här följer ett exempel på överdebitering som de flesta torde instämma i:

Arbetsinsats fem minuter och debitering för två timmar.

Om det finns ett tydligt avtal får kunden tyvärr ändå krypa till korset och betala för "överdebiteringen". Men det är den juridiska sidan av exemplet.

B
henri
du vill alltså bara betala för när dom arbetar hos dig inte när dom kör dit matr och sådant??

byggare henke skrev:
henri
du vill alltså bara betala för när dom arbetar hos dig inte när dom kör dit matr och sådant??
Det var bara ett exempel som jag såg någonstans. Bra-byggare ville ha en definition på överdebitering.

Om avtalet säger att minsta debitering är 2h så är det inte någon överdebitering även om jobbet tar 5min.

Det råder fri prissättning i Sverige och om firman väljer att ha 2h minimidebitering istället för att alltid ta ut en fast kosnad på varje jobb på låt som säga 800:- så är det upp till dom.

Firman kanske har kommit fram till att en person som bara gör småjobb hela dagarna inte går ihop sig annars.

För att hjälpa TS tycker jag att vi ska koncentrera oss på vilken avtalsform som gällde vid det aktuella jobbet! Denna input behövs för att kunna avgöra om TS juridiskt har någon möjlighet till framgång i att bestrida delar av fakturan.

P
Henri skrev:
Henri skrev: Oavsett avtal eller inte torde debiteringen i förhållande till arbetsinsatsen per definition vara en "överdebitering".

Här följer ett exempel på överdebitering som de flesta torde instämma i:

Arbetsinsats fem minuter och debitering för två timmar.

Om det finns ett tydligt avtal får kunden tyvärr ändå krypa till korset och betala för "överdebiteringen". Men det är den juridiska sidan av exemplet.
Jag tror jag förstår. "Överdebitering" är inte något som kan användas juridiskt utan något fluffigt, oklart, subjektivt som kan användas för att uttrycka en känsla t.ex. en känsla av att ha blivit lurad eller orättvist behandlad snarare än uttycka något konkret som går att åberopa civilrättsligt, är det rätt uppfattat?

Redigerat av moderator:
P
injonil skrev:
Om avtalet säger att minsta debitering är 2h så är det inte någon överdebitering även om jobbet tar 5min.

Det råder fri prissättning i Sverige och om firman väljer att ha 2h minimidebitering istället för att alltid ta ut en fast kosnad på varje jobb på låt som säga 800:- så är det upp till dom.

Firman kanske har kommit fram till att en person som bara gör småjobb hela dagarna inte går ihop sig annars.

För att hjälpa TS tycker jag att vi ska koncentrera oss på vilken avtalsform som gällde vid det aktuella jobbet! Denna input behövs för att kunna avgöra om TS juridiskt har någon möjlighet till framgång i att bestrida delar av fakturan.

Jag skulle nog ha ringt jourfirman (för jag tror fortfarande att det är en jourfirma) och snällt bett de reducera sin faktura och vädjat till deras humanitära sida.

Antagligen är fakturan ställd till bostadsrättsföreningen och inte till lägenhetsinnehavaren. Det är (antagligen) inte lägenhetsinnehavaren som är avtalsrättlig motpart till jourfirman angående ett eventuellt avtal med föreningen och därför kanske TS kan hävda att lägenhetsinnehavaren eventuellt inte behöver följa någon annans eventuella avtal utan borde kanske kunna bli debiterad enligt överenskommelse och den överenskommelsen kanske kan göras i efterhand över telefon.

Rent juridiskt kan det vara svårt eftersom det nog är fri prissättning i Sverige och har man inte frågat om priset kan man riskera att behöva få stå sitt kast. Men det kan vara värt ett försök att åtminstone diskutera saken med den eventuella jourfirman.

(hoppas jag fått med tillräckligt många kan, kanske, eventuellt och antagligen denna gång :-) )

Redigerat av moderator:
bra-byggare skrev:
Jag tror jag förstår. "Överdebitering" är inte något som kan användas juridiskt utan något fluffigt, oklart, subjektivt som kan användas för att uttrycka en känsla t.ex. en känsla av att ha blivit lurad eller orättvist behandlad snarare än uttycka något konkret som går att åberopa civilrättsligt, är det rätt uppfattat?
Ja, precis!

I exemplet kan ordet överdebitering även tänkas användas internt av det fakturerande företaget, eftersom det är just fråga om en överdebitering i förhållande till arbetstiden.

bra-byggare skrev:
(hoppas jag fått med tillräckligt många kan, kanske, eventuellt och antagligen denna gång :-) )
Denna tråd flummar vidare, mycket på grund av att vi tvingas använda ovanstående ordval. TS, som ju är JimmyB, har tyvärr avstått från att deltaga i tråden. Jag ser dock att han var aktiv så sent som kl 11:41 i dag! Så vi kanske skulle be JimmyB att hjälpa oss så att vi får ordning på diskussionen. Vilket avtal gällde mellan rörfirman och bostadsrättsföreningen?

Redigerat:
Herregud vilka vilda spekulationer och tvärsäkra uttalanden om hur det verkligen ligger till.:D

Om TS eller TS mor börjar med att vända sig till firman och begär en begriplig specifikation på fakturan där det framgår hur priset beräknats. Då framkommer det om det finns ett avtal eller inte. Påstår firman att det finns ett avtal och hänvisar till det så kollar TS mor med förslagsvis ordföranden i föreningen om debiteringen stämmer med avtalet. Om det inte finns något avtal eller de debiterade summan inte stämmer överens med avtalet och firman inte kan lämna en vettig förklaring till fakturan så kan man väl starta med att föra en dialog med firman om man kan enas om en kompromiss. Som en sista möjlighet så kan man bestrida delar av fakturan om man anser att den är oskälig.

Jag tycker fortfarande efter flera trådar som nån sa, Att det inte funderas på hur det fungerar i praktiken. Teoretiskt kan man väll tycka att ett jobb som tar 5 minuter skall faktureras med 5 minuter men i praktiken är det nån här som tror att rörisen hinner med 96 sådana jobb på en 8 tim dag ?
Vad anser ni då vara skäligt ? 1 tim debitering ? hinner en anställd röris 8 sådana jobb per dag ?

Nånstans måste man vara realist eller hur ? Jag har varit anställd, dessutom egenföretagare samt jobbat i små firmor med bra insyn hur det funkar.
Dom i tråden som gapar högst är jag tämligen säker på att dom är anställda o aldrig haft insyn i företagande
Mvh Tille

tille1 skrev:
Jag tycker fortfarande efter flera trådar som nån sa, Att det inte funderas på hur det fungerar i praktiken. Teoretiskt kan man väll tycka att ett jobb som tar 5 minuter skall faktureras med 5 minuter men i praktiken är det nån här som tror att rörisen hinner med 96 sådana jobb på en 8 tim dag ?
Vad anser ni då vara skäligt ? 1 tim debitering ? hinner en anställd röris 8 sådana jobb per dag ?
Den totala tid man ägnar åt kunden tycker jag är skäligt. Tiden börjar när man startar sin resa till kund och stannar när man antingen är tillbaka på kontoret eller framme hos nästa kund. Sen är det väl inte fel att ta ut exempelvis en timme som minimidebitering vilket de flesta kunder nog anser är OK. Om man av någon anledning behöver ta betalt för tid som man inte ägnar åt kunden är det bättre att höja sina timpriser, men att fakturera tid som inte rör kunden tycker jag är oskäligt.

tille1 skrev:
Nånstans måste man vara realist eller hur ? Jag har varit anställd, dessutom egenföretagare samt jobbat i små firmor med bra insyn hur det funkar.
Dom i tråden som gapar högst är jag tämligen säker på att dom är anställda o aldrig haft insyn i företagande
Mvh Tille
Vad tycker du att TS mor ska göra? Det verkar vara otroligt provocerande att ens ifrågasätta att något kan vara felaktigt med fakturan i tråden och vad är det för fel att vänligt fråga firman om en spec hur de beräknat summan på fakturan? Jag har tydligen inte särskilt bra insyn för jag fattar inte varför man inte bara göra precis som jag föreslog i mitt förra inlägg?

Om du läser tidigare inlägg från början så inser du nog, Att jag vill spegla en sida av problemet jag säger inte att det inte var fel av firman att göra som dom gjorde ej heller rätt.
Det jag har försökt tala om är hur det kan se ut i verkligheten

Jag kände att jag var tvungen o inte bara låta några f-banna o kräva ändring

jag har som sagt lite erfarenhet av båda sidor o inte bara känslomässigt bunden till en sida

mvh Tille

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.