21 523 läst ·
129 svar
22k läst
129 svar
Skälig kostnad för akut hjälp läckande kran?
Realistiskt är mindebitering på 1 timme, sen debitera varje påbörjad kvart eller halvtimme.tille1 skrev:Jag tycker fortfarande efter flera trådar som nån sa, Att det inte funderas på hur det fungerar i praktiken. Teoretiskt kan man väll tycka att ett jobb som tar 5 minuter skall faktureras med 5 minuter men i praktiken är det nån här som tror att rörisen hinner med 96 sådana jobb på en 8 tim dag ?
Vad anser ni då vara skäligt ? 1 tim debitering ? hinner en anställd röris 8 sådana jobb per dag ?
Nånstans måste man vara realist eller hur ? Jag har varit anställd, dessutom egenföretagare samt jobbat i små firmor med bra insyn hur det funkar.
Dom i tråden som gapar högst är jag tämligen säker på att dom är anställda o aldrig haft insyn i företagande
Mvh Tille
Att en röris inte kan fakturera 8 timmar på sin 8timmrsdag kompenseras med det höga timpriset, om han kunnat debitera hela sin arbetsdag hade troligen timpriset kunnat sänkas till 500 + moms
Självklart skall en röris hinna 8 sådana jobb på en dag. tiden som han tillbringade utanför bilen var max en kvart, ts skrev tio minuters bilfärd, altså totalt 20 minuter, vi säger 45 minuter, så blir det en timme, totalt för detta jobbet.
Vad mer skall han göra? Du menar att han skall till firman och hämta grejer i tid och otid, det faktureras faktiskt för en servicebil med, då skall han ha med grejer i den för sådana här små enkla jobb!!
Hej igen jag vill på intet påstå att det var billiga priser för timpeng o servicebil.
Men man måste hålla isär saker o ting
Tidsdebitering kan man se från olika håll tog kunden tid på montören eller kändes det som 5 minuter ? tog det 10 min o åka eller?
Återigen antaganden är kunden stressad är det lätt att ta fel åttbådahållen.
Det jag vet erfarenhetsmässigt är att det tar mer tid en man tror att fixa småjobb o vara tillbaka till firman
Jag känner en elektriker som bara gör småjobb han får ofta ihop 6 tim på 8 timmarsdag när han först summerar dagen
Mvh Tille
Men man måste hålla isär saker o ting
Tidsdebitering kan man se från olika håll tog kunden tid på montören eller kändes det som 5 minuter ? tog det 10 min o åka eller?
Återigen antaganden är kunden stressad är det lätt att ta fel åttbådahållen.
Det jag vet erfarenhetsmässigt är att det tar mer tid en man tror att fixa småjobb o vara tillbaka till firman
Jag känner en elektriker som bara gör småjobb han får ofta ihop 6 tim på 8 timmarsdag när han först summerar dagen
Mvh Tille
Jag förstår egentligen inte diskussionen alls om detta med nedlagd tid och arbetat/effektiv tid, bilersättning och det andra. Om företaget har specificerat hur debiteringsmodellen ser ut och man som kund tagit del av den och väljer att anlita detta företag och fakturan är enligt denna specifikation, vad finns det då att diskutera?
Om en hantverkare specificerar att han vill ha 100 000 kr i startavgift så får han fakturera 100 000kr i startavgift till sina kunder om han vill. Jag skulle antagligen inte anlitat denne hantverkare, men den som väljer att göra det har också accepterat startavgiften. Sen spelar det väl ingen roll om han har 5 minuter till arbetsplatsen, om han åker helikopter eller cyklar, eller om han har 10 barn hemma som behöver nya skor, det är faktiskt helt ointressant.
Det viktigaste är att debiteringsmodellen är klart specificerad och kommunicerad till kunden och att kunden förstått den och att företaget sedan såklart inte fuskar (debiterar 2 startavgifter och hoppas på att kunden inte märker det). Nu pratar jag generellt och inte specifikt om trådskaparens fall.
Om en hantverkare specificerar att han vill ha 100 000 kr i startavgift så får han fakturera 100 000kr i startavgift till sina kunder om han vill. Jag skulle antagligen inte anlitat denne hantverkare, men den som väljer att göra det har också accepterat startavgiften. Sen spelar det väl ingen roll om han har 5 minuter till arbetsplatsen, om han åker helikopter eller cyklar, eller om han har 10 barn hemma som behöver nya skor, det är faktiskt helt ointressant.
Det viktigaste är att debiteringsmodellen är klart specificerad och kommunicerad till kunden och att kunden förstått den och att företaget sedan såklart inte fuskar (debiterar 2 startavgifter och hoppas på att kunden inte märker det). Nu pratar jag generellt och inte specifikt om trådskaparens fall.
bra-byggare skrev:Det viktigaste är att debiteringsmodellen är klart specificerad och kommunicerad till kunden och att kunden förstått den och att företaget sedan såklart inte fuskar (debiterar 2 startavgifter och hoppas på att kunden inte märker det). Nu pratar jag generellt och inte specifikt om trådskaparens fall.
YES!!!!!
Nu är vi helt överens! d^_^b
(Tycker själv tummenuppgubben ser lite ironisk ut, men jag är absolut inte ironisk)
Av erfarenhet som hantverkare så vet jag att just rörfirmor "stjäl" en
massa pengar av folk. Vissa har en taxa där de debiterar lägsta pris
på småjobb. 760:- per timme är nog 260:- för mycket.
Men den verklige boven i "dramat" är väl ändå Hyresvärden som inte kan se till
att deras samarbetspartner är lite mer human i sin prissättning - Dagens tistel
till hyresvärden anser jag. Hade det varit jag hade jag nog ringt en rörmokare
och frågat vad de ville ha. Det där med servicebil tycker jag är löjligt. Alla andra
hantverkare tar bara betalt för resan.
Sedan är det en annan sak och det är att rotavdraget som infördes, har trissat
upp priserna rejält. Hantverkarna/företagen sins emellan resonerar som så -
"Ja vad fan då, kunden får ju hälften tillbaka" De menar på att de ska ha en
massa pengar för att administrera detta med rotavdraget.
Det var bättre förr, då hade hyresvärdarna en vaktmästare som skötte
om sina hyresgäster med läckande kranar, det räckte med en kopp kaffe
som tack för besväret, det handlar helt enkelt om kundvård och rätt
inställning till att ta hand om sina kunder, trots allt är det ju kunderna som ser till
att hantverkarna får mat på bordet.
massa pengar av folk. Vissa har en taxa där de debiterar lägsta pris
på småjobb. 760:- per timme är nog 260:- för mycket.
Men den verklige boven i "dramat" är väl ändå Hyresvärden som inte kan se till
att deras samarbetspartner är lite mer human i sin prissättning - Dagens tistel
till hyresvärden anser jag. Hade det varit jag hade jag nog ringt en rörmokare
och frågat vad de ville ha. Det där med servicebil tycker jag är löjligt. Alla andra
hantverkare tar bara betalt för resan.
Sedan är det en annan sak och det är att rotavdraget som infördes, har trissat
upp priserna rejält. Hantverkarna/företagen sins emellan resonerar som så -
"Ja vad fan då, kunden får ju hälften tillbaka" De menar på att de ska ha en
massa pengar för att administrera detta med rotavdraget.
Det var bättre förr, då hade hyresvärdarna en vaktmästare som skötte
om sina hyresgäster med läckande kranar, det räckte med en kopp kaffe
som tack för besväret, det handlar helt enkelt om kundvård och rätt
inställning till att ta hand om sina kunder, trots allt är det ju kunderna som ser till
att hantverkarna får mat på bordet.
Tja... man kan sia om skälighet och allt möjligt i dagar.... jag tror inte att jourfirman lär sänka sina priser... det kostar att anlita jourfirmor...
Kan berätta att det tydligen kan ta 3 timmar att byta en knapp i hissen. då visste dom om vad det var för fel redan innan dom dök upp... själv hade jag klarat av jobbet på en kvart.... så en timme eller 1½ timme...
men så är det alla gillar att ta betalt..
Kan berätta att det tydligen kan ta 3 timmar att byta en knapp i hissen. då visste dom om vad det var för fel redan innan dom dök upp... själv hade jag klarat av jobbet på en kvart.... så en timme eller 1½ timme...
men så är det alla gillar att ta betalt..
tille1Henri skrev:Denna tråd flummar vidare, mycket på grund av att vi tvingas använda ovanstående ordval. TS, som ju är JimmyB, har tyvärr avstått från att deltaga i tråden. Jag ser dock att han var aktiv så sent som kl 11:41 i dag! Så vi kanske skulle be JimmyB att hjälpa oss så att vi får ordning på diskussionen. Vilket avtal gällde mellan rörfirman och bostadsrättsföreningen?
Jag skrev ovanstående uppmaning redan den 10 januari! Senast var JimmyB aktiv den 15 januari. Han verkar tyvärr inte intresserad av att deltaga i sin tråd.
Redigerat:
Det finns flera hundra sådana trådar på Forumet, flest i Juridik och Bygglov som förblir obesvarade, trots ett stort intresse. Hur gick det med överklagandet, Hur gick det med tvisten o s v. Förmodligen är det så, att TS inte haft riktigt klart för sig, och därför lämnat lite vilsna uppgifter. Synd om röris i denna tråd, han skulle dratt till med några timmar till..............
Redigerat:
Vissa firmor tar ut jour redan kl 15.00 men då meddelas oftast kunden i de fallen jag känner till.
Levernatören är inte skyldig vad jag vet att ge ett pris på telefon då det kan vara större problem än han tror det är. Det ser man inte förrän man är på plats!
När det gäller tid så har de företag jag varit i kontakt med tagit minimi debitering. Vissa tar 1timme vissa tar 2timmar.
Det finns lagar som reglerar vad en arbetsgivare minst måste betala en anställd för jour m.m.
Tyvärr så tycker jag inte hantverkaren har gjort fel. Men det kan sticka i ögonen, så mycket betalt för så lite!
Levernatören är inte skyldig vad jag vet att ge ett pris på telefon då det kan vara större problem än han tror det är. Det ser man inte förrän man är på plats!
När det gäller tid så har de företag jag varit i kontakt med tagit minimi debitering. Vissa tar 1timme vissa tar 2timmar.
Det finns lagar som reglerar vad en arbetsgivare minst måste betala en anställd för jour m.m.
Tyvärr så tycker jag inte hantverkaren har gjort fel. Men det kan sticka i ögonen, så mycket betalt för så lite!
Du är skyldig att ange ett pris innan du gör något som kommer att kosta kunden pengar. Om det sedan blir på telefon eller öga mot öga spelar ingen roll. Naturligtvis behöver du inte lämna ett fast pris, men du kan ju lämna de uppgifter som finns. Timkostnad, minidebitering, jouravgift, OB-tillägg, servicebil, framkörning etc. Allt sådant vet du ju oavsett hur jobbet är. I just detta fall som tråden handlar om så kunde rörmokaren lämnat ett fast pris direkt, eftersom de tydligen hade en minidebitering på två timmar, och en läckande kran får han stopp på inom den tiden.Avloppskunnig skrev:Vissa firmor tar ut jour redan kl 15.00 men då meddelas oftast kunden i de fallen jag känner till.
Jag förstår hur du tänker och håller med en vis del.andersmc skrev:Du är skyldig att ange ett pris innan du gör något som kommer att kosta kunden pengar. Om det sedan blir på telefon eller öga mot öga spelar ingen roll. Naturligtvis behöver du inte lämna ett fast pris, men du kan ju lämna de uppgifter som finns. Timkostnad, minidebitering, jouravgift, OB-tillägg, servicebil, framkörning etc. Allt sådant vet du ju oavsett hur jobbet är. I just detta fall som tråden handlar om så kunde rörmokaren lämnat ett fast pris direkt, eftersom de tydligen hade en minidebitering på två timmar, och en läckande kran får han stopp på inom den tiden.
Jag har ALDRIG fått en leverntör att uppge pris på någonting om jag inte frågat.
Gå in i vilken affär som helst som säljer till företag och säg jag ska ha en sådan och en sådan.
Ja tack var det bra så kommer du få som svar sen en räkning hem i lådan som du tycker är horribel.
För att få ut ett skäligt pris så bör damen i fråga kontakta flera olika hantverkare och se vad de tar. Skiljer det mycket så får hon ta det med företaget så får de försvara varför de har en sådan debitering!
Om han ger ett fast pris på telefon och kommer dit och det tar 2 timmar extra. Du vet inte hur lång tid det tar om du inte är på plats. Ett generellt pris för en sådan tjänst kan man ge men inte ett fast om man inte arbetar med fasta priser. En gång skulle jag byta till vinterdäck. 5 minuter tar det sa däckverkstaden. När det lyfte upp bilen så vek sig en balk som gjorde de fick köra med manuella domkraftar och hitta nya lägen att sätta den i. Den var klar 1,5 timmar senare.
Då måste du haft otur med ditt val av leverantörer. Jag var senast igår i en "affär som helst som säljer till företag " och köpte en del saker, och jag fick i alla fall pris på varenda sak jag köpte, fast jag fick allt uppskrivet.Avloppskunnig skrev:
Om vi återvänder till fallet som tråden handlar om - nej, jag menar inte att man ska lämna fasta priser direkt på telefon. Men i det här fallet kunde rörmokaren i alla fall lämnat ett minipris. Han kunde sagt ifrån med en gång att det kommer att kosta minst 2500 kronor, så att kunden kunde bedömt om hon kunde klara sig med sin läckande kran över helgen.