21 523 läst ·
129 svar
22k läst
129 svar
Skälig kostnad för akut hjälp läckande kran?
Sida 1 av 9
Hej!
Min mor drabbades 20 november av att kökskranen började läcka en hel del vatten.
Klockan var 16:15 på fredagen.
Hon ringde till den rörfirma som bostadsrättsföreningen har avtal med (via Securitas).
Hon fick kontakt med reparatör som befann sig ca 5 km därifrån, på ett annat jobb. Han avslutade jobbet där och kom sedan till moderns lägenhet. Resan med bil tar ca 10 min.
Sedan lagade han: stängde flödet med en skruv under diskbänken, öppnade kranens lock med en mejsel, skruvade till de två skruvar som fanns därunder, satte tillbaka lock och öppnade flödet. Tidsåtgång 4,5 minuter (alltså under 5 min). Tack och hej.
Fakturan dimper ned ;
Jourutryckn 1.0 st 500 kr
Arbetskostnad 2.0 tim a 760 kr totalt 1520 kr
Servicebil 2.0 timmar a 80 kr totalt 160 kr
Summa 2180 kr
Moms 545 kr
Totalt 2725 kr!!!!
Skäligt?
Som son och hyfsat kunnig så hade jag klarat av det själv .
Jag tycker detta är ocker och att hon skall gå till Konsumentverket.:@
Vad tycker ni?
Jimmy
Min mor drabbades 20 november av att kökskranen började läcka en hel del vatten.
Klockan var 16:15 på fredagen.
Hon ringde till den rörfirma som bostadsrättsföreningen har avtal med (via Securitas).
Hon fick kontakt med reparatör som befann sig ca 5 km därifrån, på ett annat jobb. Han avslutade jobbet där och kom sedan till moderns lägenhet. Resan med bil tar ca 10 min.
Sedan lagade han: stängde flödet med en skruv under diskbänken, öppnade kranens lock med en mejsel, skruvade till de två skruvar som fanns därunder, satte tillbaka lock och öppnade flödet. Tidsåtgång 4,5 minuter (alltså under 5 min). Tack och hej.
Fakturan dimper ned ;
Jourutryckn 1.0 st 500 kr
Arbetskostnad 2.0 tim a 760 kr totalt 1520 kr
Servicebil 2.0 timmar a 80 kr totalt 160 kr
Summa 2180 kr
Moms 545 kr
Totalt 2725 kr!!!!
Skäligt?
Som son och hyfsat kunnig så hade jag klarat av det själv .
Jag tycker detta är ocker och att hon skall gå till Konsumentverket.:@
Vad tycker ni?
Jimmy
Dyrt. Är det inte reglerat i avtalet?
Låter som oskälig fakturering långa vägar. Man får inte fakturera mer än den tid som läggs ner, i detta fall 10 min färd + 10 min arbete + 10 min färd + låt säga en kvart förberelse eller vad som nu behövdes = max 1 timmes jobb totalt.
// Jocke
// Jocke
Vad kör firman med för minsta debiteringstid? En gissning av det du skrivet ovan är att det var just 2 timmar och att samma gäller för bilen. Rimligt eller ej är en annan sak men kolla upp detta.
Jag tror också att det har med minsta debiteringstid att göra. Jag jobbar själv som konsult (inte helt jämförbart, jag vet) och vi skulle aldrig debitera några 5-, 10- eller 15-minutersperioder. Hela timmar är det som gäller och de har säkert samma policy, särskilt när det gäller akututryckningar.
När jag för länge sedan hade akutrömokare hemma var han klar på en kvart. Då han berättade att han skulle fakturera en timme passade jag på honom att göra lite annat småfix som att justera blandare och annat. Han muttrade lite först, men gjorde vad jag bad honom om.
Minsta debiterad tid brukar vara en timme, men två, nja...sen en femhundring för jourutryckning, halv fem en fredag är gränsfall, en lördag eller söndag eller mitt i natten är det inget att snacka om. Ingen f-n vill jobba efter 16 en fredag men, tja...jag hade bestridit en timme, 780 + moms.
Det är just detta som är så hemskt för hantverkare, att utföra jobb, till personer som inte är vana vid att ha hantverkare i sitt hem = samma gnäll och räknande med minuter. Oförskämt vill jag säga. Var glad i stället, att någon ville ställa upp med denna korta varsel, i en akut situation. Efter moderns samtal med krökis, så stod han där 10 minuter senare, inkl. gångtiden från bilen till moderns dörr, bärandes på alla verktyg och rördelar som kunde tänkas behövas för reparationen, 5 minuter senare var krökis tillbaka i bilen, ilade hem och skrev ut fakturan (1 minut).
Märkligt att inte TS själv kunde rycka ut och hjälpa modern.
Modern får vara glad för den stundande pensionshöjningen 2011
Varför är det oförskämt att vilja ha rätt? Så jäkla svenskt att normalt hålla käft och äta skit så jag tycker det är bara skönt med folk som orkar och vågar ta tag i bullshit som detta.saturnus skrev:Det är just detta som är så hemskt för hantverkare, att utföra jobb, till personer som inte är vana vid att ha hantverkare i sitt hem = samma gnäll och räknande med minuter. Oförskämt vill jag säga. Var glad i stället, att någon ville ställa upp med denna korta varsel, i en akut situation. Efter moderns samtal med krökis, så stod han där 10 minuter senare, inkl. gångtiden från bilen till moderns dörr, bärandes på alla verktyg och rördelar som kunde tänkas behövas för reparationen, 5 minuter senare var krökis tillbaka i bilen, ilade hem och skrev ut fakturan (1 minut).
Hur många äldre som i detta fall tror du inte bli utnyttjade av ärliga hantverkare som dig då?
Redigerat:
Jag måste bara få vara lite nyfiken.saturnus skrev:Det är just detta som är så hemskt för hantverkare, att utföra jobb, till personer som inte är vana vid att ha hantverkare i sitt hem = samma gnäll och räknande med minuter. Oförskämt vill jag säga. Var glad i stället, att någon ville ställa upp med denna korta varsel, i en akut situation. Efter moderns samtal med krökis, så stod han där 10 minuter senare, inkl. gångtiden från bilen till moderns dörr, bärandes på alla verktyg och rördelar som kunde tänkas behövas för reparationen, 5 minuter senare var krökis tillbaka i bilen, ilade hem och skrev ut fakturan (1 minut).
Finns det enligt dig någon gräns för när det inte längre bara är att hålla truten och glatt betala?
Säg att fakturan var på 3 timmar arbete och 3 timmar bil, eller kanske 5 timmar...
Vad säger du om 8 timmar.
Eller en jourutryckning på 5000:-
Ska jag eller någon annan fortsätta att vara glad att någon öht taget rycker ut om fakturan är på 5000:- jouravgift + 8 timmar jobb, för ett 10-minuters jobb?
Bara en stilla undran ...
Jag har en undran till: Om denna hantverkare inte hade råkat ha ett förmånligt avtal med sin firma angående dessa fastigheter som han då har skyldighet att följa och sköta eller trots första stycket i denna mening hade haft något viktigt personligt att sköta, tror ni då han åkt dit?
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Även hemskt för ovana kunder när det blir som i detta fall! Och det är tyvärr väldigt många som tillhör den kategorin kunder. Seriösa hantverkare som i förväg informerar om kostnaderna kan minska friktionen.saturnus skrev:
Jobbar själv som service vvs-montör på en av de största vvs firmorna i Stockholm. Händer ibland att jag åker ut till kund och gör en åtgärd som tar 5 minuter. Minimidebitering är dock alltid 1,5 timme. Om påbörjat besök sker efter ordinarie arbetstid blir det jouravgift. Sen finns en rad andra pålägg beroende på situationen.
När man anlitar någon bör man nog ta reda på vad det kommer att kosta redan när man ringer upp. Kanske kan man vänta med att få något åtgärdat tex.
När man anlitar någon bör man nog ta reda på vad det kommer att kosta redan när man ringer upp. Kanske kan man vänta med att få något åtgärdat tex.