Låter helt korkat , att de skulle behöva göra ändringar i din lägenhet.
Skulle aldrig gå med på det när de bygger om uppe hos dem måste det ju gå att hitta en lösning där !
Och precis som många skrivit låter otroligt att föreningen skulle tycka det är okej .

Nu har jag inte läst hela tråden men uppenbarligen handlar det om en bostadsrätt. Då jag själv har suttit i styrelser för bostadsrättsföreningar i över 20 år kan jag säga att dels behöver grannen styrelsens godkännande för denna typ av ändring hos sig. Ska det även ske en ändring hos dig behöver du ha styrelsens godkännande. Om styrelsen jobbar korrekt ska de kräva in ritningar på förändringarna innan de kan ta ställning till förändringen. Är de själva ej kunniga i sakfrågan bör de kontakta någon fackman för ett utlåtande innan de tar ställning i frågan. Självklart ska allt ske skriftligen, ansökan om förändringen + ritningar samt att du bör begära ett utdrag ur protokollet så att du har det skriftligt att styrelsen har behandlat frågan samt om de har godkänt eller avslagit ansökan.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
A Angermannia skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden men uppenbarligen handlar det om en bostadsrätt. Då jag själv har suttit i styrelser för bostadsrättsföreningar i över 20 år kan jag säga att dels behöver grannen styrelsens godkännande för denna typ av ändring hos sig. Ska det även ske en ändring hos dig behöver du ha styrelsens godkännande. Om styrelsen jobbar korrekt ska de kräva in ritningar på förändringarna innan de kan ta ställning till förändringen. Är de själva ej kunniga i sakfrågan bör de kontakta någon fackman för ett utlåtande innan de tar ställning i frågan. Självklart ska allt ske skriftligen, ansökan om förändringen + ritningar samt att du bör begära ett utdrag ur protokollet så att du har det skriftligt att styrelsen har behandlat frågan samt om de har godkänt eller avslagit ansökan.
Håller med om det mesta. Styrelsen bör även bedöma om ändringen är väsentlig och i så fall kräver föreningsbeslut vid en stämma.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
M maertino1 skrev:
En granne kom precis in och ska bygga om till ett stort badrum(där de tidigare haft en hall och elskåp) precis under mitt elskåp.
Rent intuitivt så känns det som att en sådan ombyggnad av en lägenhet kräver föreningens godkännande. Så som andra föreslagit så tycker jag att du bör kontakta föreningen och informera om grannens planer på ombyggnad och dennes begäran om att få dra om elen i din lägenhet.

Sedan kan du informerar grannen om att du avvaktar med att svara till dess att du inhämtat föreningens åsikt i saken.

• Gilla
Karusellen
  • Laddar…
P Porsvant skrev:
Det står också att samtliga ledningar är föreningens egendom.
Nja nu finns det ett anlägningsansvar i statsströmsföreskrifterna gammal avd c.
Du som innehavare är ansvarig.
Brf ansvar slutar förmodligen vid tv i central.
Annars skulle du inte få komplettera och med nya uttag utan styrelsens medgivande.
Om styrelsen hävdar ngt annat måste dom så fall inspektera och ha kännedom om alla anläggningar vilket innebär inbyggda dosor iordning betydande ombyggnad skall jordad jfb etc

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har jag läst ikapp några sidor, och funderat lite till.

Det kan nu kanske vara så att befintlig stigare går i rör, och det som grannen tänkt göra i sin lägenhet betyder kanske att stigaren blir för kort, så de helt enkelt bara vill byta kabeln i befintligt rör, dvs ingen annan förändring inom TS bostad än att en kabel i ett rör byts.
Är det så, så tycker jag det är OK att godkänna, men kolla först att styrelsen är med på detta och har godkänt. Helst ska anmaningen om jobbet komma från just styrelsen.

Sen är det ändå på plats för TS att nogsamt påpeka att hen ska hållas 100% skadelös, dvs minsta lilla skrapmärke/färgsläpp/spricka/damm på ytskikt på någon vägg eller golv ska tas hand om professionellt. Kanske en deposition för att garantera att detta kommer fullföljas är något att tänka på.

Men som sagt, jag kan ju ha missuppfattat, ingreppet kanske endast handlar om att de vill byta stigarledningen i det befintliga röret, det tycker jag inte man ska ställa sig på tvären över.
Dock tycker jag att det är föreningen som ska beställa och låta utföra just denna del av arbetet, för görs det av grannen är inte TS beställare och får en oerhört svag ställning efteråt ifall det blev något tokigt.

Och varför föreningen? Ja det är troligen helt enkelt deras ledning det gäller, vare sig TS eller grannens.
Jaha du om det går i rör lär dom väl inte mynna i grannens lgh det sköts från fördelning i källare

En sak till att tänka på.
Är att utöver att ta allt/så mycket som möjligt skriftligt är att OM någon kommer o vill prata istället (inte direkt ovanligt) är att spela in detta/dessa samtal.
Sen om man drar ut mobilen/etc heller slår på den avsides och inte säger nåt spelar ingen som helst roll då enbart en part av samtalt behöver veta att det spelas in vilket då är DU.

• Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
T tomsk skrev:
Jaha du om det går i rör lär dom väl inte mynna i grannens lgh det sköts från fördelning i källare
Det är vanligt i äldre hus att det går en stigare som matar ett antal lägenheter. Då sitter mätarna i lägenheterna.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
K klimt skrev:
Dessa paragrafer i lagens 7 kapitel gäller främst det underhåll och tillsyn som behövs av föreningens installationer i respektive bostad. Det är knappast tillämpligt på ett otydligt beslut att förändra elsystem i flera lägenheter . I lagens 9 kapitel , para 15, anges att väsentliga förändringar kräver stämmobeslut. Att bygga om elsystemet bör nog ses som ett sådant beslut som kräver stämmans godkännande då det kan få konsekvenser för hela föreningen.
Att bygga om/ utbyte av elsystem i och till dagens standard vilket medför iordning är knappast någon väsentlig förändring påverkar ingen annan på ngt sätt utan uppfyller bara dagens lagkrav.
Det är mera om ingrepp i stomme byte av köksfläkt som kan påverka cent om fel typ installeras. Ej heller byte av armaturer kranar i och då det är ägarens ansvar. Man kan ej ha ansvar utan befogenheter.
Styrelsens inflytande är ej så stort som vissa vill ge intryck av.
Vägra tillträde till lgh.
Så får domstol så fall avgöra. I dom flesta fall kommet det bli avslag. Om. Det inte ligger i föreningens gemensamma intresse

• Gilla
Kempa_swe
  • Laddar…
K klimt skrev:
Ange gärna var detta står, särskilt att det gäller samtliga ledningar. I bostadsrättslagen talas främst om ansvar snarare än om ägande. Detta ansvar är olika om det gäller ledningar som tjänar en eller flera lägenheter . Normalt svarar lägenhetsägaren för underhåll av el inom lägenheten. Se till exempel följande, som enligt min mening inte innebär att föreningens styrelse kan fatta beslut om ombyggnad av elsystem i medlemmars lägenhet

"Bostadsrättshavare svarar inte för reparationer av ledningar för avlopp, värme, gas, elektricitet och vatten, om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet. Detsamma gäller ventilationskanaler."

K klimt skrev:
Ange gärna var detta står, särskilt att det gäller samtliga ledningar. I bostadsrättslagen talas främst om ansvar snarare än om ägande. Detta ansvar är olika om det gäller ledningar som tjänar en eller flera lägenheter . Normalt svarar lägenhetsägaren för underhåll av el inom lägenheten. Se till exempel följande, som enligt min mening inte innebär att föreningens styrelse kan fatta beslut om ombyggnad av elsystem i medlemmars lägenhet

"Bostadsrättshavare svarar inte för reparationer av ledningar för avlopp, värme, gas, elektricitet och vatten, om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet. Detsamma gäller ventilationskanaler."
Ja men nu tjänar ju troligtvis inte ledningen mer än en och som det står så varför hänvisat du till det?????

Som vanligt en mängd upprörda synpunkter på vad någon annan vill göra med sin lägenhet - trots att vi inte har en aning om planlösning och annat relevant. Föreningen är förstås ansvarig för gemensamma system såsom strömförsörjning av lägenheten och om någon vill ändra i sin lägenhet som påverkar denna för andra, måste föreningen (styrelsen) lämpligtvis godkänna detta. Detta innebär inte att varje ändring är en styrelsefråga. Jag har nyligen varit med om inkoppling av trefas i en lägenhet som tidigare bara hade en fas och förutom principiellt ökad belastning på stigaren, påverkade detta inte någon annan lägenhet. Styrelsen blev inte tillfrågad, men väl fastighetsskötaren - i en av landets största föreningar.

Om nu grannen i det aktuella fallet vill göra om sin lägenhet och får tillstånd till det, bör andra självklart inte sätta sig på tvären, men däremot bevaka sina egna intressen. Till detta hör klartecken från styrelsen om arbetet är av den magnitud som beskrivs ovan samt krav på att påverkan på den egna lägenheten är godtagbar.

• Gilla
Saramaa
  • Laddar…
Lena Marianne skrev:
När man köper en bostadsrätt köper man rätten ett bo i en lägenhet. Inte en fysisk lägenhet för den och huset ägs gemenssmt av alla i den föreningen. Sen står det i stadgarna om vem som ansvarar för vad mellan föreningen och br havaren.. det är därför oerhört viktigt när en br havare vill göra en förändring i den lägenheten. Vi tillåter inte utökning av badrum för de får inte flytta på avloppsbrunnen ..bygglov krävs för ingrepp i bärande vägg. .de får inte ts bort element. Mm. Tillåter er förening sådana stora förändringar med vatten och avlopp i föreningens golv och väggar. Lite upprörd blir jag av denna läsning. Nu slutar jag läsa om detta.
Nja du köpet andel i brf.
Du äger rätten att göra väldigt mycket i och
Men har också skyldigheter

S SpjuteViking skrev:
Vet inte om man har så mycket att hämta hos hyresgästföreningen, men det kanske inte var det som avsågs.
Hyresgästföreningen ?????
Trodde detta var brf???

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
V Vårbacka skrev:
En ytterligare sak styrelsen bör ha koll på,
att grannen inte säkrar upp sin central högre än vad ledningarna är avsedda för.
Det kan, förutom brandrisk medföra att övriga kan få begränsat med el.
???????
Jo tillbaks rätt men ändå ....
Det Krävs en elektriker enligt lag han vet hur man säkrar huvudsäkring.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.