638 läst ·
9 svar
638 läst
9 svar
Byta pelletspanna mot luft-vatten-värempump
Hej
Har börjat titta på att uppgradera min mors värmesystem.
Idag har hon en gammal före detta olje/ved-panna med monterad pelletsbrännare.
Hela systemet sjunger på sista versen känns det som och man måste sota och göra rent stup i kvarten.
Därför har jag börjat titta på värmepumpar för luft/vatten men har ingen erfarenhet av dessa.
För att kunna bilda mig en uppfattning kring det hela ber jag om hjälp från er som har bättre koll.
Jag söker tips på firmor som säljer och monterar dessa, gärna kring Nora.
Jag tar gärna emot erfarenheter av såna system, både positiva och negativa.
/MK
Har börjat titta på att uppgradera min mors värmesystem.
Idag har hon en gammal före detta olje/ved-panna med monterad pelletsbrännare.
Hela systemet sjunger på sista versen känns det som och man måste sota och göra rent stup i kvarten.
Därför har jag börjat titta på värmepumpar för luft/vatten men har ingen erfarenhet av dessa.
För att kunna bilda mig en uppfattning kring det hela ber jag om hjälp från er som har bättre koll.
Jag söker tips på firmor som säljer och monterar dessa, gärna kring Nora.
Jag tar gärna emot erfarenheter av såna system, både positiva och negativa.
/MK
Bästa svaret
Bästa är väl att begära in offerter från firmor i området om vad ett lämpligt system kostar till just det huset..
husets storlek och läge och hur bra isoleringsgrad
vad systemet idag behöver för framledningstemperatur för att hålla huset varmt på dom lite kallare dagarna på vintern. Altså om man har ett högtemperatur system där vattnet ut på elementen behöver 70-80 grader om det är -20 ute. nästa hus har stora element och klarar sig på 45 grader ut till elementen vid samma kalla vinterdag.. Har man det första exemplet med 70-80 grader ut på elementen så behövs en ombyggnad / tillbyggnad av fler / större element för att fungera bra med värmepumpar.. Ett såkallat lågtemperatur system ..
Värmepumpar har såklart elpatroner som hjälper till att få upp högre värme och kan ge ut höga temperaturer men går dom in och behövs redan vid -5 ute så kommer det bli skyhöga elräkningar när elen är dyr på vintern
Det gäller att man dimensionerar rätt med storlek på värmepump och om det behövs bygger om med tillräckligt med element för att klara sig med en låg bra framledningstempertur till elementen som värmepumpen kan klara så kallt som möjligt innan den behöver komplettera med ren elvärme. Ett system där man snålat på allt och elpatatroner startar vid -5 mot nästa hus där man gjorde allt rätt och klarar -18 innan elpatronen behövs kommer har väldigt olika elförbrukning en kall vinter. och med elpriser som vi sett dom sista åren så är det snabbt dyrt att vara dumsnål på dimensioneringen av anläggningen
Om luft vatten eller bergvärme osv vad som är lämpligast beror ju delvis på omgivningen och även på huset det gäller . det är en helhet som måste dimensioneras korrekt och utan överdriven snålhet på det nya systemet.. finns folk som snålar på ombyggnad av element och valt i minsta laget på värmepump och sparat 25-30 000 på investeringen men elräkningen på första 4-5 åren äter upp hela besparingen och förvandlar den till dumsnålt och man tvingas på sikt att göra om och göra rätt...
vad systemet idag behöver för framledningstemperatur för att hålla huset varmt på dom lite kallare dagarna på vintern. Altså om man har ett högtemperatur system där vattnet ut på elementen behöver 70-80 grader om det är -20 ute. nästa hus har stora element och klarar sig på 45 grader ut till elementen vid samma kalla vinterdag.. Har man det första exemplet med 70-80 grader ut på elementen så behövs en ombyggnad / tillbyggnad av fler / större element för att fungera bra med värmepumpar.. Ett såkallat lågtemperatur system ..
Värmepumpar har såklart elpatroner som hjälper till att få upp högre värme och kan ge ut höga temperaturer men går dom in och behövs redan vid -5 ute så kommer det bli skyhöga elräkningar när elen är dyr på vintern
Det gäller att man dimensionerar rätt med storlek på värmepump och om det behövs bygger om med tillräckligt med element för att klara sig med en låg bra framledningstempertur till elementen som värmepumpen kan klara så kallt som möjligt innan den behöver komplettera med ren elvärme. Ett system där man snålat på allt och elpatatroner startar vid -5 mot nästa hus där man gjorde allt rätt och klarar -18 innan elpatronen behövs kommer har väldigt olika elförbrukning en kall vinter. och med elpriser som vi sett dom sista åren så är det snabbt dyrt att vara dumsnål på dimensioneringen av anläggningen
Om luft vatten eller bergvärme osv vad som är lämpligast beror ju delvis på omgivningen och även på huset det gäller . det är en helhet som måste dimensioneras korrekt och utan överdriven snålhet på det nya systemet.. finns folk som snålar på ombyggnad av element och valt i minsta laget på värmepump och sparat 25-30 000 på investeringen men elräkningen på första 4-5 åren äter upp hela besparingen och förvandlar den till dumsnålt och man tvingas på sikt att göra om och göra rätt...
Hej och tack för mycket bra och informativt svar. Precis den här typen av svar jag önskade.P polaris78 skrev:Bästa är väl att begära in offerter från firmor i området om vad ett lämpligt system kostar till just det huset..
Nu gäller det bara att hitta de där firmorna att få offerter från
Jag använde värmepumpforums offerttjänst.Tååmten skrev:
https://energioffert.se/
Kan vara ett första steg för att få några. Annars pumptillverkarnas hemsidor och de vidarebefordrar till någon av sina installatörer.
Bor inte själv i närheten av Nora men hoppas andra som gör det kan ge fler lokala tips.
Nja, Vatten och avlopp behöver nog ses över, kåken är från 50-talet men min mor är 90 så det handlar mest om att se till att huset fungerar så smärtfritt som möjligt de kommande åren som hon bor kvar.D D_Anders skrev:
Pannan är ett problem eftersom vi inte kan kvista över när det händer något vilket det gör flera gånger varje vecka så för att kunna fatta något beslut om man ska fortsätta med konstgjord andning på det som finns eller få dit något som är mer självgående i värmeväg letar jag info om alternativ och erfarenhet av liknande system.
Det som fungerar nu får nästa ägare ta hand om när det nu blir, förhoppningsvis först om ett antal år.
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
Har ni accumulate tankar i systemet? Isf skaffa en lämplig monoblock och docka på. Alt mot pannan men lite mer joxande då.
Klicka här för att svara