Min mor bor i ett flerfamiljshus byggt 1991. Hon irriteras av att grannens pinkande hörs så tydligt genom ventilationen. I badrummet sitter det ett sånt här frånluftdon. Det handlar om grannen som bor närmast under henne.

Finns det något sätt att dämpa ljudet från hans badrum? (Att be honom att sitta ned när han pinkar är nog inget alternativ 😁)

• Frånluftdon i ett badrumshörn, installerat i vitt kaklat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AXS
Är det säkert att det kommer via ventilationen?

Hos mig blir det som ett stomljud när granngubben pinkar.

Om ni är säkra på att det är ventilationen så finns det ljuddämpande huvar att sätta på frånluftsdonet. Osäker på om det är okej, skulle kolla med styrelsen först.

• Gilla
Goran258 och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Om du skruvar loss locket i mitten och fyller upp hålet ordentligt med papper eller något annat kan du utvärdera om ljudet blir bättre eller sämre..
Gör det ingen skillnad behöver du inte fundera mer över ventilen iaf...

• Gilla
  • Haha
Alti och 9 till
  • Laddar…
AXS
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
PeterFalun
be grannen att sitta och pinka eller rikta strålen så att det inte dånar 🙂

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Kanske lite OT men kommer ihåg hur väl man kunde höra grannen under mammas lägenhet när han pratade via radiatorrören i en lägenhet byggd typ 2018.
Han pratade Finska så man fattade dock inget av vad han sa.
Börja kontrollera så det verkligen är via ventilationen innan du går vidare.

• Gilla
mielo
  • Laddar…
Förstår att oljud kan vara extremt störande, men osökt tänker jag på svunna dagar när min stråle kunde störa andra.
Man - 43 år

• Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
7ender och 22 till
  • Laddar…
P
Ibland får man ju också inse att även om man kan irretera sig på allt tänkbart så är det ju en del av att bo i flerfamiljshus.. Man kommer höra saker från sina grannar som man helst hade velat slippa och det är troligen samma problem även åt andra hållet...

Badrum ligger ju ofta nära varandra av praktiska skäl som ledningar för vatten och avlop och ljud fortplantar sig bra i rum där allt är hårda ytor som ekar och leder ljuden vidare..

Visst kan man kolla om det hjälper att stoppa i nåt TILLFÄLLIGT i ventilationen men ventilationen finns där av en anledning och bör inte sättas ut funktion , inte ens om det hjälper mot grannens pinkaljud och ev förändringar av ventilationen behöver godkännas och injusteras så det inte påverkar ventilationen i stora delar av huset..

Det är ofta lyhört och inte ens där man satsar stora pengar på att försöka förbättra så mindre ljud sprids mellan lägenheter så är det ofta väldigt små skillnader och inte värt kostnaderna det medför.. för det hittas alltid nya ljud som lyckas ta sig vidare och störa nån..

• Gilla
Alti och 4 till
  • Laddar…
Om din mamma hör grannen så hör nog grannen din mamma också.

• Gilla
decimeterAB
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag gissar också på avloppsrören. De leder ljud och beroende på längd så svänger vissa frekvenser. En del av att bo i flerbostadshus.

• Gilla
mielo
  • Laddar…
V Vanhedern skrev:
Om din mamma hör grannen så hör nog grannen din mamma också.
Men jag är rätt säker på att mamma sitter ned när hon kissar! 😀

• Haha
  • Gilla
Alti och 7 till
  • Laddar…
Ang trådrubriken.

Knalla över till grannen och säg som det är.
Kanske t o m be honom rikta strålen på sidan av vattenpytsen i toan.

Det törs ni väl?

Sjukt irriterande. Själv hade jag en granne ovanför mig med ett biljardbord i vardagsrummet. Rätt jäkla jobbigt när det vankades efterfest hos honom på helgen. Man hörde bollarna slå och alla de gånger dom åkte ner på golvet, huja…
Aldrig, aldrig mer flerfamiljshus!!!
Till trådens fråga så tror jag det blir svårt att göra något åt, ljudet fortplantar sig något enormt.

• Gilla
  • Haha
Larmal och 2 till
  • Laddar…
Minns en gång när jag bodde i en lägenhet.
Grannen kom hem efter en jakt o la patronerna på köksspisen.
Flera smällare hördes och polisen dök upp.

• Haha
Alti
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.