Hej, bor i en hyresrätt och ska flytta ut snart. Har ett parkettgolv i vardagsrummet som tyvärr har fått sig en del törnar. Framförallt framför balkongdörren (slitet redan när jag flyttade in). Kan det räknas som normalt slitage? Kan det fixas med slipning? Annat förslag?
Ett slitet parkettgolv kan bli väldigt mycket finare med slipning. En hel del skador kan bli borta, eller klart mindre synliga.
Vi fick vårt drygt 20 år gamla parkettgolv slipat i höst. Liknande fuktskador som du visar, är knappt synliga, djupa repor helt borta. På ett ställe hade en blomkruka läckt, och den skadan var så omfattande/djup att slipningen inte skulle fixa det - så där bytte man ut några stavar. Syns inte efter slipning att ett par stavar är nya.
Vi fick vårt drygt 20 år gamla parkettgolv slipat i höst. Liknande fuktskador som du visar, är knappt synliga, djupa repor helt borta. På ett ställe hade en blomkruka läckt, och den skadan var så omfattande/djup att slipningen inte skulle fixa det - så där bytte man ut några stavar. Syns inte efter slipning att ett par stavar är nya.
Det där golvet blir billigare att byta istället. Det är dessutom omöjligt att slipa bort de mörka ränder. Det skulle eventuellt kunna gå att betsa hela golvet i en mörk kulör, men jag skulle avråda dig att lägga pengar på det.
Jag tycker även att det är normal slitage.
Jag tycker även att det är normal slitage.
Jag skulle inte kalla det där normalt slitage utan det ser ju ut som om nån haft dörren öppet när det regnat.
Men OM det är tidigare hyresgäst som gjort det finns det väl redan i protokollet som du fick när du flyttade in.
Annars är det väl risk att de kommer tycka att det ska fixas till.
Men OM det är tidigare hyresgäst som gjort det finns det väl redan i protokollet som du fick när du flyttade in.
Annars är det väl risk att de kommer tycka att det ska fixas till.
Förutom hur länge du har bott där är det ju också intressant att veta hur gammalt golvet är sedan det senast åtgärdades.
Om golvet var nytt när föregående hyresgäst lämnade, om än med lite repor så skulle jag nog säga att du riskerar att betala något för det.
Men om det istället är så pass gammalt att det ligger i åtgärdsplanen för lägenheten i närtid så bör du inte riskera något.
Och som sagt, frågan är ju vad noteringen var i samband med förra besiktningen. Står det något specifikt kring skador kring balkongdörren så är det ju inget som ni behöver stå för.
Men enklast är kanske att kontakta fastighetsägaren redan nu och be om ett utlåtande. Om de tycker att det är förväntat så slipper du oro nu, om de anser att det behöver åtgärdas kan de ju dels berätta vad de kommer ta betalt för det och då har du något att jämföra med om det är värt besväret att slipa golvet själv.
Om golvet var nytt när föregående hyresgäst lämnade, om än med lite repor så skulle jag nog säga att du riskerar att betala något för det.
Men om det istället är så pass gammalt att det ligger i åtgärdsplanen för lägenheten i närtid så bör du inte riskera något.
Och som sagt, frågan är ju vad noteringen var i samband med förra besiktningen. Står det något specifikt kring skador kring balkongdörren så är det ju inget som ni behöver stå för.
Men enklast är kanske att kontakta fastighetsägaren redan nu och be om ett utlåtande. Om de tycker att det är förväntat så slipper du oro nu, om de anser att det behöver åtgärdas kan de ju dels berätta vad de kommer ta betalt för det och då har du något att jämföra med om det är värt besväret att slipa golvet själv.
Hej!
Någon som vet vad det kostar att lägga ny fiskbensparkett ca 30 kvm
Någon som vet vad det kostar att lägga ny fiskbensparkett ca 30 kvm
Klicka här för att svara