Hej! Som synes på bild har ekparketten blivit missfärgad av fuktiga ”rollers” från golvmoppen. De stod sådär i några dagar innan vi upptäckte det…
Golvet slipades och vaxades för 3 år sen för en saftig peng…
Är inte så sugen att tömma hela rummet för att slipa om golven.
Så nu undrar jag om någon har varit med om liknande och lyckats punktbehandla en sådan här skada??
Alla tips mottages tacksamt
.
Så nu undrar jag om någon har varit med om liknande och lyckats punktbehandla en sådan här skada??
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
1. Om det är fortfarande blött, en trasa och ett strykjärn.M Magnus111111 skrev:Hej! Som synes på bild har ekparketten blivit missfärgad av fuktiga ”rollers” från golvmoppen. De stod sådär i några dagar innan vi upptäckte det…
.[bild]
[bild]
2. Försök med Oxalsyra, testa en liten bit först.
Fördelen med oljade och vaxade golv är att de kan slipas lite lokalt och sedan behandlas med vax. Jag tror att du kan få bort det mesta av det mörka genom att handslipa lite. Kostar max en flaska golvvax och ett par sandpapper.
Tack för tips!arneri68 skrev:
Kanske man ska köra Oxalsyra först och sen vax? Slipa känns inte så bra att göra lokalt
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
Ta oxalsyra först, prova på en liten bit först. Oxalsyra är 3000 ggr starkare än ättiksyra. Börja med att det får ligg på 10-15 minuter, lägg på igen om det inte försvinner. Blanda en halvlös pasta. Oxalsyra blandat med vatten. Var noga att torka rent med vatten när du är klar. Oxalsyra är fantastisk. Du kan lägga lite olja eller vax efteråt.M Magnus111111 skrev:
Tack så mycket 🙏🏼H HEM2121 skrev:Ta oxalsyra först, prova på en liten bit först. Oxalsyra är 3000 ggr starkare än ättiksyra. Börja med att det får ligg på 10-15 minuter, lägg på igen om det inte försvinner. Blanda en halvlös pasta. Oxalsyra blandat med vatten. Var noga att torka rent med vatten när du är klar. Oxalsyra är fantastisk. Du kan lägga lite olja eller vax efteråt.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
Har använt oxalsyra på oljad parkett både på ljus och mörk, det blir absolut ingen nyansskillnad, ingen som syns iallafall. Däremot ger slipning garanterat en nyansskillnad. På ett ljust golv jämnar det väl ut sig efter 2-3 år beror på hur solljuset kommer åt att lysa på golvet. Har testat på en liten fläck😉😀M Magnus111111 skrev:
Redigerat:
Tack alla för svar!! Lovar att återkomma med resultat 
Klicka här för att svara