Den takstolen behöver bäras av innan man börjar byta virke.
Bäst om det går att stämpa upp den, men det förutsätter att det finns ngt stöd för stämpen att vila på som kan ta vikten.

Nu börjar det bli mkt att hålla reda på, och det är väsentliga saker iom att det är husets bärande delar. Det är svårt att så här på distans ge säkra råd. Rekommenderar att ni pratar med ngn timmerman helst. Om inte det finns så en snickare som är kunnig i sådana här saker.
 
Evakarin54 Evakarin54 skrev:
Jaså jag trodde att bröder var nån fackterm. Jag har bara en tjock broder men han är inte så händig.
Klokt tänkt av dig. Men som det ser ut vilar takstolen på en upprättstående bräda som är skarvad. Den behöver stagas upp med en ny regel/bräda eller hur. Men om man tar ner den uporättstående brädan för att byta uymt den, rasar inte takstolen då? Hur löser man det? [bild] [bild]
Du monterar ett ”stämp” tillfällig stötta från undersidan regeln i bjälklaget och golvet. Det gör du en bit ut från väggen längs regeln i taket. På båda sidor om fönstret.
alternativ så hyr du två stämp som håller upp bjälklaget medans du jobbar med att fixa skadan.
http://htsbyggmaskiner.se/product/s...MIitLSvsXX6gIVgdeyCh31bwQ7EAAYASAAEgLhRvD_BwE
Då får du utrymme att jobba med skadan och riskerar inte att något skall trilla ned.
Viktigt att du först ”trycker upp” bjälklaget lite och avlastar stocken innan du börjar jobba så att det sedan ”faller tillbaka” på samma nivå.
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Den takstolen behöver bäras av innan man börjar byta virke.
Bäst om det går att stämpa upp den, men det förutsätter att det finns ngt stöd för stämpen att vila på som kan ta vikten.

Nu börjar det bli mkt att hålla reda på, och det är väsentliga saker iom att det är husets bärande delar. Det är svårt att så här på distans ge säkra råd. Rekommenderar att ni pratar med ngn timmerman helst. Om inte det finns så en snickare som är kunnig i sådana här saker.
Tack, det låter klokt.
 
GoC GoC skrev:
Du monterar ett ”stämp” tillfällig stötta från undersidan regeln i bjälklaget och golvet. Det gör du en bit ut från väggen längs regeln i taket. På båda sidor om fönstret.
alternativ så hyr du två stämp som håller upp bjälklaget medans du jobbar med att fixa skadan.
[länk]
Tack tack, mycket bra info. Nu går vi vidare och söker en kunn7g timmerman alt snickare. Har du nåt tips? I närheten av Norrtälje.
 

Bästa svaret

Nej inte alls. Jag bor i Värmland.
Men det är är inte mer komplicerat än att man som normalhändiga fixar det. Ett kul projekt :)
Stämpel ställer du naturligtvis på en träregel du lägger på golvet och en likadan mot taket.
Bara att mäta måttet mellan golv och tak. Två 45mm reglar = 90mm så ”stämpen”
bygger du av 45x95 reglar som är lika långa som takhöjden -90mm + 10mm och slår dit dom. Då har du säkrat bjälklaget, sätt ”smala sidan mot väggen och en regel eller två mellan dom två stämpen. Det lär fungera, behövs ingen timmerman. Något ni bör lära som ägare av ett gammalt hus. Blir jäkligt dyrt annars om man måste anlita någon för enklare reparationsarbeten :)
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Tack, vi kanske vågar oss på det nu.
 
GoC GoC skrev:
Nej inte alls. Jag bor i Värmland.
Men det är är inte mer komplicerat än att man som normalhändiga fixar det. Ett kul projekt :)
Stämpel ställer du naturligtvis på en träregel du lägger på golvet och en likadan mot taket.
Bara att mäta måttet mellan golv och tak. Två 45mm reglar = 90mm så ”stämpen”
bygger du av 45x95 reglar som är lika långa som takhöjden -90mm + 10mm och slår dit dom. Då har du säkrat bjälklaget, sätt ”smala sidan mot väggen och en regel eller två mellan dom två stämpen. Det lär fungera, behövs ingen timmerman. Något ni bör lära som ägare av ett gammalt hus. Blir jäkligt dyrt annars om man måste anlita någon för enklare reparationsarbeten :)
Förutom den längsgående timmerstocken är den upprättstående brädan/regeln reparerad en gång i tiden. Den nedre delen är delvis i dåligt skick. Delvis rötskadad träkonstruktion med en timmerstock och en upprättstående bräda i behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den behöver förstärkas också. Hur gör man det?
 
Riv bort och byt ut hela den stående stocken mot reglar av lämplig dimension.
När du stämpat upp taket så kan du fritt riva bort allt murket och sätta dit friskt virke.
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Riv bort och byt ut hela den stående stocken mot reglar av lämplig dimension.
När du stämpat upp taket så kan du fritt riva bort allt murket och sätta dit friskt virke.
Det är påbörjat av maken och god vän. Tyvärr upptäcks mer o mer av murket trä. En del tycker att man ska riva gamla hus istället för att reparera, blir billigare så. Men det vill inte vi.
 
Evakarin54 Evakarin54 skrev:
En del tycker att man ska riva gamla hus istället för att reparera, blir billigare så.
Det kan bli billigare. Oftast beror det på om man kan göra jobbet själv eller inte. Gamla hus är enkelt och rättframt byggda med grovt virke och utmärkta material. Det gör att de är förhållandevis enkla att reparera och jobba med.

Nya hus är helt karaktärslösa och extremt trista.
 
  • Gilla
Evakarin54 och 1 till
  • Laddar…
Vy ovanifrån av en 5 meter lång träbalk som stödjer golvbjälklag och takstolar i en byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev en 5 m lång träbalk som får tjäna som stöd för golvbjälklag och takstolar. Bild tagen ovanifrån.
 
  • Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.