Hej,
Ganska ny husägare och pinsamt okunnig, men vi lär oss allt eftersom.
Det har blivit en skada på putsfasad efter att en takplåt blåste ner och slog emot fasaden på vägen. Detta skedde innan vi köpte huset men besiktningsmannen tyckte inte det var något problem och vi har skjutit upp det.
Jag upplever att skadan har blivit lite värre med tiden. Går detta att åtgärda själv eller ska man anlita någon? Hur vet man vilken typ av puts det är och vad behöver man göra? Det är himla högt upp 😅
Jätte tacksam för information och input!
Med vänliga hälsningar / Kim
Ganska ny husägare och pinsamt okunnig, men vi lär oss allt eftersom.
Det har blivit en skada på putsfasad efter att en takplåt blåste ner och slog emot fasaden på vägen. Detta skedde innan vi köpte huset men besiktningsmannen tyckte inte det var något problem och vi har skjutit upp det.
Jag upplever att skadan har blivit lite värre med tiden. Går detta att åtgärda själv eller ska man anlita någon? Hur vet man vilken typ av puts det är och vad behöver man göra? Det är himla högt upp 😅
Jätte tacksam för information och input!
Med vänliga hälsningar / Kim
Behöver man knacka bort runt skadan?MathiasS skrev:
Tänker att det ju nu under vintern redan kan ha gått in vatten vilket expanderat skadan, är det bara att låta torka då eller finns risk att man spärrar in fukten?
Puts är inte tät. Kan inte se hur du kan spärra in något. Jag skulle vänta till våren och lite trevligare väder och sedan bara fixa detta. Fundera på om du också vill ha en burk färg tillgänglig, kan ju se trevligare ut även om det är svårt att matcha färgen exakt.K kim.lindberg skrev:
Edit: Angående att knacka bort: Ta bort sådant som är löst. Behöver du knacka sitter det fast och kan vara kvar.
K kim.lindberg skrev:
Super! Tack för svar!MathiasS skrev:
Min magkänsla är att förklaringen med takplåten kanske inte är hela sanningen, och att det är en tidigare reparation som nu av någon anledning börjat fallera. Kanske fel materialval.K kim.lindberg skrev:
Reparationen kanske i och för sig gjorts med anledning av incidenten med taket, men det ser ju ut att ha varit en rätt rejäl skada i så fall.
Detta är hur som helst ett sommarjobb så under tiden kan du ju försöka hitta och boka in en bra murare som kan fasadarbeten.
Stort tack för svar!C cpalm skrev:Min magkänsla är att förklaringen med takplåten kanske inte är hela sanningen, och att det är en tidigare reparation som nu av någon anledning börjat fallera. Kanske fel materialval.
Reparationen kanske i och för sig gjorts med anledning av incidenten med taket, men det ser ju ut att ha varit en rätt rejäl skada i så fall.
Detta är hur som helst ett sommarjobb så under tiden kan du ju försöka hitta och boka in en bra murare som kan fasadarbeten.
Klicka här för att svara