Hej,
Köksbänkskivan i laminat har sugit upp vatten som runnit/stänkt över kanten.
Har köpt aluminiumtejp för att försöka försegla.
Men hur ska jag göra med det redan uppspruckna? Sanda ner ?

• 20260330_072401.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Bifogar bättre bild

• 20260419_095832.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har någon idé hur jag kan rädda denna skiva?

Den skivan kan du inte gör något åt, redan svullen i underkant och går inte att återställa till ursprung. Varför rinner vatten ner och runt kanten.
Det som går att göra, är att skrapa/skära bort lite lösa och sen olja in många gånger. Hur har du tänkt med att få det tätt med tejpen, den måste då gå upp en bit på kanten och det blir svårt/ nästan omöjligt att få det att hålla.

J jonaserik skrev:
Den skivan kan du inte gör något åt, redan svullen i underkant och går inte att återställa till ursprung. Varför rinner vatten ner och runt kanten.
Det som går att göra, är att skrapa/skära bort lite lösa och sen olja in många gånger. Hur har du tänkt med att få det tätt med tejpen, den måste då gå upp en bit på kanten och det blir svårt/ nästan omöjligt att få det att hålla.
Har du aldrig använt ett kök ? Vatten stänker vid disk, barn slabbar, det spills etc.
Önskar såklart inte få ursprungsskick, utan mer förhindra fortsatt skada.

• Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Pensla med epoxi, då blir det tätt
Men utseendet får du leva med, men det är ju ingen katastrof.

D Dilato skrev:
Pensla med epoxi, då blir det tätt
Men utseendet får du leva med, men det är ju ingen katastrof.
Alltså typ lim ? Eller har du en produktlänk?
Du tror inte jag kan slipa ner det ?

Det är klart du kan slipa, men sedan behöver du ju få det tätt och hållbart så problemet inte återuppstår och där är epoxi överlägset.

Jag har själv mest använt west system epoxi för att limma, bygga upp och täta i plast-träbåt och det blir jättebra.
Du kan säkert använda vilket tvåkomponentslim som helst, det mesta funkar och man måste inte limma med epoxi, man kan använda det som superstark tät färg också.

Om någon får samma problem, såhär gjorde jag:
Skar bort den svullna delen med en tunn kniv. Gick lätt att få den snyggt och jämnt igen.
Sen applicerade jag några lager med tätningslack. Vedum säljer små burkar, men verkar vara "vanligt" golvlack till träparkett. Enkelt att applicera med trasa.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.