Har en bekant som ofta får hyrbil genom jobbet och där är det ett krav från arbetsgivaren att fota med mobilen en runda runt bilen vid uthämtandet. Tror även det gäller förarsätet och interiör sedan ett par månader tillbaka.
Sen skall den parkeras framför entrén vid åretlämnandet och fotas runt om med tidsstämpel och GPS påslaget.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Som sagt, skojare, banditer och sötvattenspirater, hela bunten.

Hertz hörde av sig för ca en månad sedan och ville att jag skulle fylla i ett försäkringspapper i vilket man godkände att skadan skulle debiteras enligt hyresvillkoren... Det har jag helt ignorerat, de har fått mitt svar en gång tidigare.

Vi får se var detta slutar.

Jag har hyrt många bilar i Spanien som har varit både repade och bucklade, men det har aldrig varit några problem där. Hyrde en gång i skottland av AVIS, kollade bilen innan jag gav nycklarna till en ad de som jobbade där, efteråt så drog de 2 500 för en skada på kofångare som jag vet inte fanns när jag lämnade den, de har dessutom vägrat visa några bilder på skadan.

• Gilla
fredda
  • Laddar…
Hoppas det går bra med bestridandet.
Jag har själv haft problem med Hertz pga av påstådd skada. Detta i Tyskland. Det var någon månad jag bara körde Avis innan Hertz faktiskt tog tillbaka kravet. I det fallet räckte det med att bestrida via email.

Min erfarenhet är att det är stor skillnad mellan de olika länderna gällande bedömning. Italien behöver man inte vara så kinkig i, men i Tyskland gäller det i princip att lysa/fota med mobilen i släpljus.

T
Kan bara säga att en del av de svenska bensinmackarna är lika duktiga på att försöka bluffa tills sig pengar för påstådda skador på sina uthyrningssläp.
Brorsan råkade ut för det när han hade hyrt släp på en Statoilmack för drygt ett år sedan, men han hade fotograferat släpet runt om när han lämnade det så han bad dem fara och flyga och hälsade att om de försökte bluffa vidare så skulle chefen få stå och förklara sig i lokalpressen.
Han hörde inte ett ljud från dem efter det.

C
Det enklaste är väl ändå att uthyraren synar av bilen vid inlämning och kvitterar att den är OK, mätarställning och bränslenivå, som det "brukar" gå till? Eller funkar det annorlunda nuförtiden? Var ett tag sedan jag hyrde sist...

H
Fick genom försäkringsbolaget en hyrbil från Hertz, jag fotade mätarställning både när jag tog bilen och när jag lämnade den. Bilen kördes till verkstan, 3 km. Men det var tydligen närmare 3 mil från verkstan till Hertz. Bilen lämnas fulltankad.
Jag ringde Hertz och frågade varför de debiterade för nästan 3 mil och mer bensin, han hade ingen förklaring utan han skulle ta bort för de extra kilometerkostnaderna, inte hade jag lust att betala för den extra bensinen men inte förrän jag berättade för dem att de höll på med bedrägeri mot försäkringsbolaget gav han med sig. Hertz biluthyrning är ingen firma som jag hyr någon bil av. Så kolla, fota både mätarställning och in och utsida på bilen, begär att de besiktigar bilen och få ett papper på att bilen är ok. Vägrar de så får de skriva på att de de vägrar.

Den ena märkliga historien efter den andra dyker upp här om biluthyrningsföretagens fasoner. Det är skrämmande att det är så många som råkat utför detta!

Bra info, jag ska tacka nej till hyrbil och ta dagsersättningen istälet. om min bil någon gång hamnar på verkstad.
Kan nog ordna en bil på annat håll om det krisar.

Det kanske var därför vi alltid skulle åka taxi på mitt gamla jobb. Föreslog hyrbil någon gång, fick då till svar är du tokig, ta en taxi istället. det var dock bara frågan om max en till två gånger per år.
funderade inte så mycket på det då.

För att väga upp; jag har aldrig kört haft liknande problem med de hyrbilar jag har haft, och jag har hyrt av Hertz en hel del. Det värsta jag råkat ut för var sopiga vindrutetorkare så jag köpte nya och fick ersättning av detta från Avis.

Kommer dock ändå att filma av kommande hyrbilar för sinnesfridens skull.

Mig försökte Hertz lura med dubbel självrisk efter en mindre smäll plus att de la på moms på självrisk. Jag bestred och bad de visa på reglerna i kontraktet och trafikförsäkringslagen som skulle ge de rätt att göra så. Och nämnde något om advokat. Då blev det ordning.

pelpet skrev:
För att väga upp; jag har aldrig kört haft liknande problem med de hyrbilar jag har haft, och jag har hyrt av Hertz en hel del. Det värsta jag råkat ut för var sopiga vindrutetorkare så jag köpte nya och fick ersättning av detta från Avis.

Kommer dock ändå att filma av kommande hyrbilar för sinnesfridens skull.
Hyrde du av Hertz och fick ersättning för torkarna av Avis?! :p (Sorry...kunde inte låta bli...;))

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Japp, Avis har väldigt bra service till oss VIP-kunder :)

hsd
Hertz med självriskeliminering
så är det aldrig några problem
:thumbup:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.