Har en badrum i vårt hus som vi vet är renoverat utan våtrumsintyg innan vi köpte huset. Upptäckte för ett tag sedan att ramen till golvbrunnssilen satt lös och när jag pillade bort den såg jag att den bara var fäst med silikon i hörnen. Inte direkt fackmässigt alltså. Min första tanke var helt enkelt att köpa lite fix och fog om montera fast den. När jag känner på tätskiktet så finns det några ställen där underlaget känns lite mjukt och svampigt. Tyder det på att det är fukt under tätskiktet tror ni? Går det att fastställa om det är fukt utan ingrepp?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 398 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 398 inlägg
Mjukt och svampigt underlag tyder på fuktskadad spånskiva eller liknande.
Man kan titta hur det ser ut och mäta fukt underifrån genom att öppna upp taket på våningen under.
Kontakta ditt försäkringsbolag för hur de vill att du ska gå vidare, de kanske vill skicka ut en skadebesiktigare.
Man kan titta hur det ser ut och mäta fukt underifrån genom att öppna upp taket på våningen under.
Kontakta ditt försäkringsbolag för hur de vill att du ska gå vidare, de kanske vill skicka ut en skadebesiktigare.
Det är på bottenvåningen tyvärrBirgitS skrev:
Slå lite försiktigt med en hammare lite här och var på hela golvytan. Låter det ungefär likadant överallt är det bra. Blir det däremot uppenbara "bomljud" dvs att det låter ihåligt, är det inte bra. Eller, åtminstone en risk att det inte är bra, för det kan även bero på ett tjockare tätskikt vid til exempel brunnen.
Produkter som diskuteras: "fuktmäta"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 398 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 398 inlägg