Har en badrum i vårt hus som vi vet är renoverat utan våtrumsintyg innan vi köpte huset. Upptäckte för ett tag sedan att ramen till golvbrunnssilen satt lös och när jag pillade bort den såg jag att den bara var fäst med silikon i hörnen. Inte direkt fackmässigt alltså. Min första tanke var helt enkelt att köpa lite fix och fog om montera fast den. När jag känner på tätskiktet så finns det några ställen där underlaget känns lite mjukt och svampigt. Tyder det på att det är fukt under tätskiktet tror ni? Går det att fastställa om det är fukt utan ingrepp?

• Golvbrunn i ett badrum med synliga tecken på slitage där ramen är felaktigt fäst med silikon i hörnen, omgiven av bruna kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Mjukt och svampigt underlag tyder på fuktskadad spånskiva eller liknande.
Man kan titta hur det ser ut och mäta fukt underifrån genom att öppna upp taket på våningen under.
Kontakta ditt försäkringsbolag för hur de vill att du ska gå vidare, de kanske vill skicka ut en skadebesiktigare.

• Gilla
STA
  • Laddar…
Vilket år renoverades badrummet?

2008 renoverades badrummet

BirgitS BirgitS skrev:
Mjukt och svampigt underlag tyder på fuktskadad spånskiva eller liknande.
Man kan titta hur det ser ut och mäta fukt underifrån genom att öppna upp taket på våningen under.
Kontakta ditt försäkringsbolag för hur de vill att du ska gå vidare, de kanske vill skicka ut en skadebesiktigare.
Det är på bottenvåningen tyvärr

Vad är det för material i i golvet?
Betongplatta eller träbjälklag?
Men oavsett så ser det ut som man sminkat grisen och lagt på tätskiktet över klämringen.
Ser mer ut som det är tillfixat inför försäljning

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ser ut som det sitter två förhöjningsringar till golvbrunnen så brunnen är troligen utbytt vid renoveringen. Hur hög höjdskillnad är det på golvet i förhållande till angränsande rum?

Det är trägolv och det är samma nivå på golvet som omkringliggande rum.

Har du inte märkt några problem så hade jag låtit det vara tillsvidare. Fortsätter du hålla avloppsrören och golvbrunnen rena så är väl risken för problem ganska liten.

Slå lite försiktigt med en hammare lite här och var på hela golvytan. Låter det ungefär likadant överallt är det bra. Blir det däremot uppenbara "bomljud" dvs att det låter ihåligt, är det inte bra. Eller, åtminstone en risk att det inte är bra, för det kan även bero på ett tjockare tätskikt vid til exempel brunnen.

BirgitS
Jag tycker att det inte skadar att kontakta försäkringsbolaget. Det lär finnas mätmetoder för att kunna mäta fukt några cm ner, alltså under golvets tätskikt.

• Gilla
Kristoffer.k
  • Laddar…
Det sviktar lite men känns ändå stumt om jag trycker ordentligt. Typ som om man varit lite väl generös med fuktspärren. Går det att fuktmäta utan att penetrera tätskiktet tror ni?

G Geemax skrev:
Det sviktar lite men känns ändå stumt om jag trycker ordentligt. Typ som om man varit lite väl generös med fuktspärren. Går det att fuktmäta utan att penetrera tätskiktet tror ni?
Det är knappast ett tecken på fuktskada. Fram med hammaren istället

BirgitS
G Geemax skrev:
Det sviktar lite men känns ändå stumt om jag trycker ordentligt. Typ som om man varit lite väl generös med fuktspärren.
Jag tror nog att vare sig tätskiktsfolie eller rollade tätskikt ska svikta något. Kakel och klinker ska ha helt fasta underlag, för annars kan fogarna spricka.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror nog att vare sig tätskiktsfolie eller rollade tätskikt ska svikta något. Kakel och klinker ska ha helt fasta underlag, för annars kan fogarna spricka.
En kompis blaskade på med så mycket tätskikt att hela golvet kändes som att gå på en mjuk matta. Efter kaklingen.😁

• Haha
lop3r och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.