Hej! Jag har ett vanligt vitt Electrolux-kylskåp. Råkade stänka lite mat på det som hann torka in. En trasa med varmt vatten räckte inte så jag tog en vanlig rengöringsvamp och gnuggade lite med den hårdare ytan, vilket jag tydligen inte skulle ha gjort. Nu har kylskåpsdörren bytt vit nyans (ser ut som den blivit mattare) på det området. Skulle gissa på att det översta lagret (någon slags klarlack?) har skrapats bort. Observera att det enbart är en nyansskillnad och inga synliga repor eller nivåskillnader.
Eftersom jag är helt okunnig på sådant här, och inte vet vad en kylskåpsdörr är gjort av för olika material och lack, vill jag inte chansa på att köpa något slumpmässigt och göra det ännu fulare.
Finns det något jag kan polara med eller är det bättre att slipa bort översta lagret på hela dörren och sedan spraya på någon ny lack?
Eftersom jag är helt okunnig på sådant här, och inte vet vad en kylskåpsdörr är gjort av för olika material och lack, vill jag inte chansa på att köpa något slumpmässigt och göra det ännu fulare.
Finns det något jag kan polara med eller är det bättre att slipa bort översta lagret på hela dörren och sedan spraya på någon ny lack?
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Sätt på en svart film på dörren.
Skaffa en vit penna som är vattenlöslig och skriv som på en whiteboard, fast nu en blackboard.
Jag skrev menyn för hela veckan, och bemödade mig om att skriva snyggt.
Det var väldigt trevlig inredningsdetalj.
Skaffa en vit penna som är vattenlöslig och skriv som på en whiteboard, fast nu en blackboard.
Jag skrev menyn för hela veckan, och bemödade mig om att skriva snyggt.
Det var väldigt trevlig inredningsdetalj.
Det går troligtvis att polera, men helt perfekt blir det inte med amatörsaker.Workingclasshero skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Det hade jag inte gjort som första åtgärd. Det man kan göra är att våtslipa försiktigt på den matta ytan med P1500-P2000. Därefter polera, du behöver dock en enbart roterande polermaskin, inte ocsillerande. Ett problem kan vara att färglagret förmodligen inte är så tjockt så det är lätt att gå igenom.Workingclasshero skrev:
Har du inte tillgång till ovanstående så hade jag försökt leva med fläcken, och nu har du lärt dig att aldrig gnugga med ”gröna sidan” på lackerade ytor.
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Så hade inte jag gjort för då får ytan olika behandling.Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Det hade jag inte gjort som första åtgärd. Det man kan göra är att våtslipa försiktigt på den matta ytan med P1500-P2000. Därefter polera, du behöver dock en enbart roterande polermaskin, inte ocsillerande. Ett problem kan vara att färglagret förmodligen inte är så tjockt så det är lätt att gå igenom.
Har du inte tillgång till ovanstående så hade jag försökt leva med fläcken, och nu har du lärt dig att aldrig gnugga med ”gröna sidan” på lackerade ytor.
Men jag ska ändå säga att det är ett väldigt bra sätt som kanske är enklare att fixa för en ovan.
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Börja med att köpa vanlig lackrengöring eller rubbing för billack och försök att polera bort det med en bomullsduk eller frottehandduk. Slipa ner hela dörren och börja om från början kräver nog lite vana så gå på det finaste och enklaste först så skadar du ingenting iallafall. Du kanske får gno ett tag men du ser väl hur det blir vartefter.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
