Byggahus.se

Ska vår nya luftvärmepump värma såhär j*kla dåligt?

1. 1
    Medlem · Nivå 14
    Hur ofta och hur länge en luftvärmepump arbetar och pausar beror på temperatur i området den värmer upp.
    Min pump har aldrig gått nån stopp i 2h utan att stanna utan den startar och stannar efter temperaturen i huset.
    Min pump har även en extra termostat i fjärrkontrollen vilket gör att jag har fjärrkontrollen sittandes på en lämplig plats för att erhålla jämnare temperatur.
    Kontrollera även att du inte har värmepumpen inställd på något eventuellt eco-läge för då går kanske innedelen endast när ytterenheten är igång.
    Min frostar av med jämna mellanrum men det sker inte under 13minuter efter ca 25minuters drift utan avfrostningen går väldigt snabbt.

• Laddar…
  2. OXYD
    Medlem Nivå 6
    Det har jag tänkt på. Varför har pumpar ingen termostat i fjärrkontrollen. Kass att mäta uppskattat värde i samma rumm ju. Man vill ha en termostat längst bort.

Vad har du för pump?

Sorry såg att du hade en Fuji

Redigerat 5 jan 2016 09:12
  3. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    Det skulle givetvis vara väldigt enkelt för tillvekarna att lägga till stöd för en extern givare, men dom verkar satsa på inbyggda sensorer istället.
    På vår Fh-25:a så har jag flyttat ut tempgivaren ca 5 meter från pumpen, betydligt jämnare temperatur och trevligare gång efter det.

4. 1
    Medlem · Nivå 14
    Det är en hel del luftvärmepumpar som har en extra givare i fjärrkontrollen så det är inget som är unikt för just den jag har.

5. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    Jag trodde faktiskt att det var ganska unikt för Fuji, vilka andra märken finns det?

6. 1
    Medlem · Nivå 14
    Oj detta är inte det område jag har den bästa kompetensen i men genom en snabb sökning på nätet hittade jag t.ex Fuji, Sanyo, GreeElectric, Argo, Panasonic osv.
    Det är tydligen inte så ovanligt men en del säljer separata externa termostater istället.

7. V
    Medlem · Nivå 6
    Peter2400: är det enkelt att flytta den? Hur gjorde du?

8. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    Det svåraste med att flytta termistorn, som ser ut ungefär såhär
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    NTC_bead.jpg

är att man måste ta bort skalet på pumpen för att komma åt den.

Jag förlängde kabeln till givaren med tunn högtalarkabel, spelar ingen roll vilken kabel man tar.
    Lödning och krympslang rekommenderas för att garantera bra kontakt.
    Jag kalibrerade givaren genom att parallellkoppla ett lagom stort motstånd, om jag ställer pumpen på 22 grader så blir det 22 nu vilket är skönt tycker jag.

Sedan drog jag kabeln i en tunn kabelkanal, skymtas till vänster i bilden, har fungerat väldigt stabilt sedan jag fixade det här.
    FullSizeRender.jpg

IMG_6269.jpg

Redigerat 5 jan 2016 18:58
  9. V
    Medlem · Nivå 6
    Peter2400: Låter som en väldigt intressant lösning!
    Måste ställa en fråga till, hur kalibrerar man så som du skriver om

10. V
    Medlem · Nivå 6
    Sorry att jag hamnat OT!
    Blir lätt så med ett glas rött 😉

11. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    Jag parallellkopplade en potentiometer med givaren, finns bla. hos kjell.
    image.jpeg

Och sen provade jag mig fram vilket motstånd som behövdes för att ge rätt temperatur i rummet, sedan ersatte jag potentiometern med ett fast motstånd.

12. P
    Medlem Nivå 8
    Uppföljning ifall nån får liknande problem:

Tackar alla i tråden som hjälpte mig. Mycket riktigt var det gasbrist orsakat av läckage i en koppling på utsidan (inte den som syns på bilden utan någon högre upp tydligen). Installationen såg riktigt dålig ut enligt reparatören och han fick byta alla rör och alltihop.

Pumpen blåser varmt som aldrig förr och vi behövde inte ens ha elementen på när det var 15 minusgrader!

Synd bara att vi fick en månads skyhög elförbrukning tack vare en kass installation. Tycker nästan att firman borde kompensera mig för detta....

• Laddar…
  13. R
    Medlem · Nivå 17
    Fick du stå för allt själv eller tar montören som klantat något? Har jag förstått det rätt var det Elgigantens service som du hade ut och som lagade den.

14. SSSS
    Medlem · Nivå 14
    Jag funderar på att göra samma operation på min FH35

Vart kan man köpa en sådan termistor?
    Kommer man åt den genom att ta bort skalet på enligt denna instruktion?
    FH35_mot.png

Ser att det finns många olika potetiometrar på kjell, vilken kΩ ska man ha?

15. H
    Medlem · Nivå 12
    Vi har en FD35, värmer huset i -25, men med lite högre fläkt, och precis som sagts före, vid 0gr så kan den gå på låg fläkt och 20gr inställt, och hålla 21.3gr typ, men vid kallare måste man höja den, vid -25, så står den på 24gr.

Vingen skall stå rakt ut, för att bli av med värmen, du måste ha nåt fel på denna, ska bli rejält varmt!