Blir inte klok på denna vägg. Är många år sen vi målade om direkt på tapet (som vi alltid gjort). Vet inte efter hur lång tid detta uppstått men just i detta rum så blir väggen vitflammig. Det går att torka bort men kommer tillbaka. Enligt Anticimex så är det kallras från vinden. Är detta något som kan stämma? Oftast är dörren stängd till detta rum. Vi har ett fönster där ventilen är öppen men ingen annan extra ventilation.
Nu hade vi tänkt sätta dit akustikpanel mot väggen mot grannen (bor i radhus) men vill ju inte att det ska bli något med den.
Tacksam om någon har något bra svar angående detta.

• Vägg med vita flammor ovanpå grått målat tapet, visar problem med kallras och fukt i ett rum med stängd dörr och öppen ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett hörn i ett rum med mörkgrå väggplattor och en vit karm från ett fönster som gränsar till dem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad händer om du torkar av med en trasa?

Men måla direkt på tapet kan nog vara skurken

Vad vet Anticimex om färg?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Vad händer om du torkar av med en trasa?
Det kommer tillbaka. Kommer dock inte ihåg om det brukar komma tillbaka på sommaren när det är varmt ute eller bara på vintern.

T Thomas_Blekinge skrev:
Vad vet Anticimex om färg?
Färgen är Lady och köpt i färghandeln. Jag har frågat en målare om det kan vara tapeten som släpper igenom men det har de inte hört talas om.

RoTe
L Loufri skrev:
Färgen är Lady och köpt i färghandeln. Jag har frågat en målare om det kan vara tapeten som släpper igenom men det har de inte hört talas om.
Va?? En målare måste väl ändå veta att man spärr-målar tapeter före??

Appendix Appendix skrev:
Men måla direkt på tapet kan nog vara skurken
RoTe RoTe skrev:
Va?? En målare måste väl ändå veta att man spärr-målar tapeter före??
Jag har aldrig gjort det tidigare och det har alltid funkat men på denna kanske jag ska prova att spärrmåla först även om det skulle vara kallras som är problemet.

L Loufri skrev:
Jag har aldrig gjort det tidigare och det har alltid funkat men på denna kanske jag ska prova att spärrmåla först även om det skulle vara kallras som är problemet.
Jag tvivlar det är kallras

Har du inte grundmålat innan färgen så är det stor chans att det är nått genomslag. Det hade en utbildad målare kommit med som första förslag :)

Spärrmåla med en bättre spärrgrund och se om det löser problemet.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Jag tvivlar det är kallras

Har du inte grundmålat innan färgen så är det stor chans att det är nått genomslag. Det hade en utbildad målare kommit med som första förslag :)

Spärrmåla med en bättre spärrgrund och se om det löser problemet.
Mot grannen är det värst och det konstiga är att när vi hade en stor tavla på den väggen så var det vitt på stora delar av väggen förutom bakom tavlan 🤔.
Jag har nu upptäckt att det är en glipa mellan taklist och vägg som inte finns i något annat rum och börjar därför misstänka att det är kallras iaf. Vårt hus "rör sig" en del mellan sommar och vinter.

Skulle säga att det går söka förklaringar på allt om man inte vill göra det som löser problemet :)

Men saken är ju att måla om med spärrgrund och färg igen antagligen löser färgproblemen oavsett orsak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.