Hittade detta under parkettgolven hemma och undrar om de kan vara plankgolv eller om de är ett undergolv, ingen aning om man kan avgöra de ifrån denna bilen men provar här ändå!

• Parkettgolv delvis borttaget, visar träplankor under golvytan, med en skruv som syns på planken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
rasmusandersson4 rasmusandersson4 skrev:
Hittade detta under parkettgolven hemma och undrar om de kan vara plankgolv eller om de är ett undergolv, ingen aning om man kan avgöra de ifrån denna bilen men provar här ändå!
De smala brädorna gör att det rimligen bör kallas brädgolv. Plankor är bredare. Så nej det är inget plankgolv.

Eftersom brädgolvet ligger under parketten är det ett undergolv om man ser saken så.

Nyfiken - Varför frågar du? Spelar det någon roll vad golvet kallas?

Det ser ut som ett undergolv som inte var avsett att vara ytskikt. Många har det som ytskikt ändå. De bukar vara lite känsliga tack vare att träet är mjukt. Men i mindre utsatta rum kan det fungera utmärkt om du tycker att det är snyggt och vill ta fram det.

Bönhas Bönhas skrev:
De smala brädorna gör att det rimligen bör kallas brädgolv. Plankor är bredare. Så nej det är inget plankgolv.

Eftersom brädgolvet ligger under parketten är det ett undergolv om man ser saken så.

Nyfiken - Varför frågar du? Spelar det någon roll vad golvet kallas?
Tack för ditt svar. Jag funderade på om det lämpade sig att slipas och oljas då jag hellre har ett "brädgolv" än gammal parkett.. Men hört att vissa golv är "undergolv" av låg kvalitet som bara är ett underlag att lägga ett golv ovanpå.
Ingen aning om vad jag pratar om dock, frågan kanske skulle ställts: lämpas detta golvet till att slipas, fylla igenom glipor och sen oljas?

A Avemo skrev:
Det ser ut som ett undergolv som inte var avsett att vara ytskikt. Många har det som ytskikt ändå. De bukar vara lite känsliga tack vare att träet är mjukt. Men i mindre utsatta rum kan det fungera utmärkt om du tycker att det är snyggt och vill ta fram det.
Tack för ditt svar! Hade gärna tagit fram det men de är i vardagsrum och matsal, så de är ju mycket trafik där och då kanske de lätt blir slitet...

Tack för ditt svar. Jag funderade på om det lämpade sig att slipas
Frågan är då i princip omöjlig att svara på om man inte frilägger hela.
Ingen aning om vad jag pratar om dock, frågan kanske skulle ställts: lämpas detta golvet till att slipas, fylla igenom glipor och sen oljas?
Om det är brädor eller plankor dvs hur breda de är spelar ingen roll för om det går att slipa.

Man kan naturligtvis ta bort parketten och kolla om det ser tillräckligt bra ut. Om inte kan man alltid lägga ett "brädgolv" istället. Då kan man välja det man trivs bäst med och behålla undergolvet, Det är nog smartaste angreppssättet.

Tack för ditt svar! Hade gärna tagit fram det men de är i vardagsrum och matsal, så de är ju mycket trafik där och då kanske de lätt blir slitet...
Jag har sett exempel på hur slipat och lackat undergolv snabbt blev slitet och fult i ett kök. Jag har ett oljat trägolv som dock köptes som avsett att vara ytskikt i en hall. Det fungerar sådär. Inte så tålig yta som jag skulle önska. Jag avråder om det är kök eller hall. Sovrum tror jag det fungerar utmärkt. Jag hade gissat att ett vardagsrum skulle fungera också så länge ingen får för sig att gå med högklackat. Men det finns avgjort tåligare golv.

A Avemo skrev:
Jag har sett exempel på hur slipat och lackat undergolv snabbt blev slitet och fult i ett kök. Jag har ett oljat trägolv som dock köptes som avsett att vara ytskikt i en hall. Det fungerar sådär. Inte så tålig yta som jag skulle önska. Jag avråder om det är kök eller hall. Sovrum tror jag det fungerar utmärkt. Jag hade gissat att ett vardagsrum skulle fungera också så länge ingen får för sig att gå med högklackat. Men det finns avgjort tåligare golv.
Jag förstår, stort tack för att du tog dig tiden att skriva! Då vi har barn med Bobby car osv är de kanske inte helt optimalt att köra på de golvet som ligger där under, får bli något tåligare 😁

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.