Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hantverkaren säger att det är så här det blir av Osmo hårdvaxolja, men det har jag svårt för att tro. Vad säger ni som har erfarenhet av Osmo?
Nej, hantverkaren menar att det inte behövdes... Kan man slipa nu efter andra lagret istället och lägga på ett tredje?
Säger som Davenpoo.... När virket blir blött i detta fallet av oljan sker en fiberresning. Innan nästa lager så mellanslipar man med fint papper eller slipduk. Sen lager två.
Osmos olja är det inget fel på. Tvärtom bland de bästa som går att köpa.
Osmos olja är det inget fel på. Tvärtom bland de bästa som går att köpa.
Skönt att höra att det inte är jag som valt fel produkt då, som hantverkaren menar.V verktygsgurun skrev:
Vad tror ni att man behöver göra för att få det bra?
Här finns instruktioner: https://www.theofils.se/static/ImagesAndDocuments/binary/documents/steg_for_steg_3032.pdf
Efter första lagret säger de att man ska slipa av med "Abralonduken" som har kornstorlek 500 (om jag minns rätt).
Efter första lagret säger de att man ska slipa av med "Abralonduken" som har kornstorlek 500 (om jag minns rätt).
garvin skrev:
Filen du skickade var för bordsskivor. Jag hittade rätt instruktion här: https://www.osmo-shop.se/sv_b2c/dow.../instruktion_osmo_hardvaxolja_pigmenterad.pdfanders07 skrev:
Bara så att jag vet hur jag ska bemöta hantverkaren som säger sig ha gjort som man ska; det står inget om mellanslipning i instruktionerna och att 100 sandpapper ska räcka. Uppenbarligen har det ju inte räckt, men han påstår att allt är korrekt utfört och är nöjd med resultatet. Hur bör jag bemöta det?
Osmo har jag använt på lönngov. Jag sa till golvsliparen att jag vill ha lite vitt i lacken. Det blir inte bra sa han. Jag använde då Osmo vit och efter Osmo hårdvax. Golvsliparen hade rätt. Det blir inte bra. På sin ställen flammigt. Min uppfattning är att golvtplankernas olika strukturer i träet gör att Osmo inte fungerar och det blir flammigt. Dessutom krävs nya behandlingar efter några år. Inte bra!T sofiamalve skrev:[bild] [bild] [bild] [bild] Jag har fått golven slipade (sandpapper 100) och därefter är två lager Osmo hårdvaxolja 3040 applicerade med maskin. Resultatet är mycket skrovligt, det är omöjligt att torrmoppa eftersom dammet fastnar i golvet. Det känns som att gå på obehandlat trä.
Hantverkaren säger att det är så här det blir av Osmo hårdvaxolja, men det har jag svårt för att tro. Vad säger ni som har erfarenhet av Osmo?
Lite nyfiken på hur ni löste detta?
Mycket tacksam för svar!
Mycket tacksam för svar!
Klicka här för att svara