Hur fungerar anvisningspris EON syd.
Kan inte hitte något på deras hemsida hur avtalet och prissättning ser ut.

Jag vet att det är dyrt. Jag vill gärna veta hur det funkar och vilket pris man bekommer. Ändra sig priset varje månad? Och så vidare.

P.S.
Har själv kvartpris, vill visserligen inte har anvisningspris. Vill veta hur det fungerar.

H he-peter skrev:

Jag vet att det är dyrt. Jag vill gärna veta hur det funkar och vilket pris man bekommer. Ändra sig priset varje månad? Och så vidare.

P.S.
Har själv kvartpris, vill visserligen inte har anvisningspris. Vill veta hur det fungerar.
De ser inte ut att ha någon info online så du får nog ta kontakta dem (e-post eller ringa).

H he-peter skrev:

P.S.
Fick detta svar när jag Maila

"
Det anvisade avtalet är det avtal som går in om man inte har tecknat ett elhandelsavtal när man anmält start av elnätsabonnemang med E.ON Energidistribution AB, eller det avtal man kan få om man sagt upp sitt elhandelsavtal med oss men inte tecknat något nytt avtal med oss eller med en annan elhandelsleverantör.

Just nu ligger det anvisade avtalet på 156,25 öre/kWh inkl.moms i elområde SE4, samt att det har en årsavgift på 480 kr.

Det anvisade avtalet är inte bindande, vill man teckna med en annan elhandelsleverantör än oss så kan man göra det på 14 dagar, det är den tid det tar att byta mellan två olika bolag.
"

Som faktiskt är 1,23öre billigare är Rörligt (samma årsavgift).

B buffyin skrev:
Som faktiskt är 1,23öre billigare är Rörligt (samma årsavgift).
Anledningen jag frågade är, att min polare har haft anvisningspris i 10 år och bryr sig inte att teckna annat. Han påstår, att han har bra pris. Tror 2022 var det även lägre en rörligt. (Låt säga augusti 2022).

Så han har ju inte helt fel i alla fall.

H he-peter skrev:
Anledningen jag frågade är, att min polare har haft anvisningspris i 10 år och bryr sig inte att teckna annat. Han påstår, att han har bra pris. Tror 2022 var det även lägre en rörligt. (Låt säga augusti 2022).

Enligt Mailet så ser det ut stämma för Januari iår iaf (om man jämför med EON rörligt utan rabatter i SE4).
Hur det ser ut historisk är svårt att säga. Men de har samma Årsavgift med.

Off-topic:
Nu Tror jag inte din vän kommer ändra sig, men då han inte har El-avtal så har EON en kampanj på 1656kr genom elskling för samma avtal.

Prisspecifikation från Elskling för E.ON elavtal, inklusive medelspotpris, fasta påslag, rörliga kostnader och totalpris på 145.72 öre/kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Märkligt att det skulle vara lägre timpris på ett anvisningaavtal jämfört med att göra ett aktivt val.
Men din vän är väl undantaget från att anvisningaavtalet oftast är dyrare som Eon själv skriver på hemsidan.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Märkligt att det skulle vara lägre timpris på ett anvisningaavtal jämfört med att göra ett aktivt val.
Men din vän är väl undantaget från att anvisningaavtalet oftast är dyrare som Eon själv skriver på hemsidan.
Jag håller helt med, Har mailat igen och frågat varför det är billigare.
Kanske annat kundkollektiv de räknas på?

H he-peter skrev:

Pjosk75 Pjosk75 skrev:

Fick svar:
"
Det anvisade avtalet är inte rörligt per månad, utan har ett fast pris som gäller tills vidare. Priset uppdateras vid behov, men det ändras alltså inte automatiskt varje månad på samma sätt som ett rörligt avtal gör. Om priset justeras informeras kunden i enlighet med gällande avtalsvillkor.

När det gäller jämförelsen mellan vårt rörliga elavtal i SE4 och det anvisade priset kan skillnaden bero på att avtalen har olika prissättningsmodeller.

Det rörliga avtalet följer marknadens månadsmedelpris i elområde SE4 och påverkas direkt av utvecklingen på elbörsen, medan det anvisade avtalet har ett fast pris som fastställs av oss och gäller tills det eventuellt uppdateras."

Det anvisade är inte Rörligt....utan Fastpris! så inte konstigt om var lika en dyr månad och betalat överpris andra månader.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Så anvisat pris är ett slags årsmedelspris är, kanske från föregående år eller ett beräknat pris på framtida elpriser
Det är svårt att tro att det blir billigare sett på ett helår jämfört med månadspris som ändras varje månad.
Men vännen kanske bor i flerfamiljshus och har en så låg elförbrukning att priset per månad är inget att bry sig om.

• Gilla
buffyin
  • Laddar…
Anvisningsavtalen är en kassako för elbolagen från småförbrukare eller andra som inte bryr sig. Elbolagen har rätt att ta ut oskäligt högt pris per kWh då det inte finns någon reglering och syftet är att motivera kunden att välja ett "riktigt" avtal.
Både EI och den senaste statliga Elmarknadsutredningen vill att avtalstypen avskaffas.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Men vännen kanske bor i flerfamiljshus och har en så låg elförbrukning att priset per månad är inget att bry sig om.
Har känt honom i snart 9 år, men vi har bara blivit vännen för ett tag sedan. Och jag är inte den som tränger in mig i alla frågor i andras liv om jag inte blir tillfrågad. Men nu att vi har blivit tajtare, och vännens livssituation håller på ändra sig kommer jag påpeka det vid ett passande tillfälle. Tror att han kan spara en slant om han byter.

Kan EON stänga av el remote? Utan att en tekniker kommer ut och stänger av elen vid gatan?

Deras avtal gick på kompisens tjej och hon flyttade ut och sa upp avtalet. 1.04 var elen avstängd.

Sen ringde han till Eon och täknade nytt avtal och på några timmar kom elen tillbaka.

Kan Eon stänga av och sätta på el via elmätaren (remote)?

Ja, nu för tiden är det möjligt att stänga av elen på distans. Förr i tiden gick det inte.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Ja, nu för tiden är det möjligt att stänga av elen på distans. Förr i tiden gick det inte.
När min elektriker jobbade på mitt mätarskåp, fick Eon tekniker komma ut och stänga av vid gatan.

Är det något annat rent teknisk?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.