Hej!

Har sedan cirka två månader tillbaka haft problem med svartmyror i badrummet och anslutande hall. Jag har sedan problemen köpt myrdosor och lagt ut flertalet men det har inte hjälpt. Myrorna har nu den senaste månaden tilltagit och jag misstänker eventuellt en fuktskada i badrummet. Hallen löper längs med badrummet och duschutrymmet och separeras med en vägg. Myrorna kommer ut ur ett hål i duschutrymmet i fogen mellan klinker och kakel. Det är också en större spricka i klinkern anslutande till hålet enligt bilderna som aldrig blir torrt efter man duschat. Myrorna blir markant mer aktiva efter man duschat och då kommer myrorna ut både i duschen men också från andra sidan väggen i hallen. Har även mätt var de kommer ut i hallen och det stämmer överens med var de kommer ut från i duschen. Bifogar lite bilder också.

Finns det risken för att det är en fuktskada, och isåfall vad gör man samt vem kontaktar man för att verifiera?

Tack på förhand!

• Sprickor och fuktskadad fog i hörn mellan kakel och klinker i duschutrymme. Möjlig ingång för svartmyror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Klinkergolv och kaklad vägg i badrum, med synlig spricka och mörka fogar, risk för fuktskada beskriven i inlägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
F
Ja, det verkar ju sannolikt att du inte har något intakt tätskikt där. Kan myror ta sig igenom kan förstås även vatten det.
Du kan ju kontakta ditt försäkringsbolag och höra vad de säger.
Tycker de att du borde noterat och gjort något åt den sprickan för länge sen så får du nog planera och budgetera för en rejäl renovering av badrummet. Sen får man väl se efter hand vad mer som blivit skadat i form av väggar och bjälklag.

• Gilla
tjugotal och 2 till
  • Laddar…
Det där ser ju onekligen inte bra ut nånstans.

Att du har en fuktskada i både vägg och golv där är nästan garanterat av bilderna att döma.
Detta kan ju inte ha skett på kort tid, det ser ut som det varit i detta skick en längre tid?

För mig som glad amatör reagerar jag även på att mjukfogen inte sitter i skarven mellan golv och vägg, detta säger mig att den som gjort monteringen av detta ytskikt inte riktigt vet vad h*n gör..... Men jag kan ha fel i det.

F fredrik.johansson skrev:
Ja, det verkar ju sannolikt att du inte har något intakt tätskikt där. Kan myror ta sig igenom kan förstås även vatten det.
Du kan ju kontakta ditt försäkringsbolag och höra vad de säger.
Tycker de att du borde noterat och gjort något åt den sprickan för länge sen så får du nog planera och budgetera för en rejäl renovering av badrummet. Sen får man väl se efter hand vad mer som blivit skadat i form av väggar och bjälklag.
Tack för svar! Osäker hur länge det sett ut såhär då jag själv bott där i tre månader och märkte det eftersom jag fick problem med myror sedan två månader tillbaka.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Det där ser ju onekligen inte bra ut nånstans.

Att du har en fuktskada i både vägg och golv där är nästan garanterat av bilderna att döma.
Detta kan ju inte ha skett på kort tid, det ser ut som det varit i detta skick en längre tid?

För mig som glad amatör reagerar jag även på att mjukfogen inte sitter i skarven mellan golv och vägg, detta säger mig att den som gjort monteringen av detta ytskikt inte riktigt vet vad h*n gör..... Men jag kan ha fel i det.
Tack för svar! Osäker på hur länge det sett ut så där då jag endast bott där i tre månader. Håller med om att allt inte ser bra ut med fogen. Det är inte riktig kakel heller på väggarna utan någon typ av aluminiumplåt på väggarna som jag inte kan hitta namnet för.

F
Är det hus eller lägenhet? Gjordes det någon besiktning innan du flyttade in?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt vad det är för metallister vi ser? Det ser j ut som kakelplattor, men då har man ingen sådan list. Eller är de laminatplattor i stil med Fibo tresbo?

De har väl normalt inget tätskikt bakom, skivan som sådan skall vara tät. Men just listen i nederkant är ofta ett problem.

S
T TheMysteriousBuilder skrev:
Hej!

Har sedan cirka två månader tillbaka haft problem med svartmyror i badrummet och anslutande hall. Jag har sedan problemen köpt myrdosor och lagt ut flertalet men det har inte hjälpt. Myrorna har nu den senaste månaden tilltagit och jag misstänker eventuellt en fuktskada i badrummet. Hallen löper längs med badrummet och duschutrymmet och separeras med en vägg. Myrorna kommer ut ur ett hål i duschutrymmet i fogen mellan klinker och kakel. Det är också en större spricka i klinkern anslutande till hålet enligt bilderna som aldrig blir torrt efter man duschat. Myrorna blir markant mer aktiva efter man duschat och då kommer myrorna ut både i duschen men också från andra sidan väggen i hallen. Har även mätt var de kommer ut i hallen och det stämmer överens med var de kommer ut från i duschen. Bifogar lite bilder också.

Finns det risken för att det är en fuktskada, och isåfall vad gör man samt vem kontaktar man för att verifiera?

Tack på förhand!
Garanterat fuktskada.. svartmyror är ofta en säker indikator på det.

Samtidigt så ska ju inte en spricka i kakel/fog leda till vattenskada. Men de kan ju vara en följd av det - trä som svällt osv.

Ring försäkringsbolaget.

// Edit: på bilden ser det ju ut som att det bågnar lite i hörnet.

Det är Fibo Trespo, skenan längs ned är en sockelprofil men den ser lite konstig ut. Ser även ut som att skivorna har svällt i nederkant. Ring ditt försäkringsbolag och kolla.
(Sockelprofil)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
kommer inte hända så mycket från försäkringbolaget
mer än 10 år gammalt det där
torpargrund?
bara bryta upp o börja bygga

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
S
J jannebmw skrev:
kommer inte hända så mycket från försäkringbolaget
mer än 10 år gammalt det där
torpargrund?
bara bryta upp o börja bygga
Jasså? Det beror såklart på vad man har för försäkring.
Mitt försäkringsbolag täcker i alla fall både ytskikt/tätskikt, med maximalt åldersavdrag på 10 000 per anläggningsdel. Ytskikten och tätskikten ersätts dock inte alls om de är >30 år, men resten gör det.

S Snikholt skrev:
Jasså? Det beror såklart på vad man har för försäkring.
Mitt försäkringsbolag täcker i alla fall både ytskikt/tätskikt, med maximalt åldersavdrag på 10 000 per anläggningsdel. Ytskikten och tätskikten ersätts dock inte alls om de är >30 år, men resten gör det.
10 år för badrum ! kommer inte komma nån vart där

S
J jannebmw skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar, men jag antar att du har en försäkring med dåliga villkor.
TS kanske har en bättre, som jag.

F fredrik.johansson skrev:
Är det hus eller lägenhet? Gjordes det någon besiktning innan du flyttade in?
Det är hus. Besiktning gjordes men inga anmärkningar vilket känns lite skumt. Jag är dock inte helt insatt i vilken typ av besiktning som gjordes.

MultiMan
J jannebmw skrev:
Varför skriver du rena felaktigheter? Antagligen blandar du ihop det med skyddet i konsumentlagarna som ger 10 år för arbete på fast egendom:

"Tycker du att det finns fel ska du reklamera (klaga). Det gör du genom att meddela företaget. Du måste klaga på felet inom skälig tid från att du upptäckte det. Inom två månader räknas alltid som skälig tid.

Du kan reklamera fel som gäller arbete på fast egendom, mark och byggnader i 10 år. Övrigt arbete kan du reklamera i tre år.

Arbete på fast egendom, mark och byggnader

Vid arbete på fast egendom har du rätt att klaga på fel i 10 år efter att arbetet blev klart. Det omfattar bland annat:

• renovering av byggnad
  • målning
  • golvläggning
  • dränering
  • takbyte
  • borrning av vattenbrunn
  • nedgrävning av fiber.

Övrigt arbete

För arbete som utförs på lösa saker kan du som regel reklamera i tre år. Till exempel är det tre års reklamationsrätt på de flesta reparationstjänster."

Försäkringar ger normalt sett betydligt längre skydd, särskilt på stommen i huset om den måste fixas.

• Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.