1 072 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Ska man eller ska man inte ta bort gamla golvet?
Ska renovera en sekelskiftslägenhet och lägga fiskbensparkett. Stör mig på att man förlorar några centimetrar i takhöjd genom renoveringen.
Vad är mest fackmannamässigt, riva gammalt och lägga nytt golv eller att lägga nya golvet över det gamla?
Blir det dyrare att lägga golvet om man först tar bort gamla golvet (givet att man gör rivningen själv)?
Vad är mest fackmannamässigt, riva gammalt och lägga nytt golv eller att lägga nya golvet över det gamla?
Blir det dyrare att lägga golvet om man först tar bort gamla golvet (givet att man gör rivningen själv)?
SVAR: Det beror på.
Alltså det beror på information du inte har berättat. Så tyvärr går det nog inte att ge ett bättre svar.
Börja gärna med denna info:
Alltså det beror på information du inte har berättat. Så tyvärr går det nog inte att ge ett bättre svar.
Börja gärna med denna info:
- Vilken typ är det gamla golvet?
- Kan du ta bort det fackmannamässigt?
- Vilken typ av parkett skall du lägga? Fiskben är ett mönster. Alltså vilken typ av parkett är fiskbensparketten?
- För att kunna räkna på pris bör man veta vad som står i offerterna på golvläggning
- Vad säger golvläggaren om saken?
Har förstått att det faktiskt inte är så mycket dyrare att lägga "äkta" fiskbensparkett som en fuskvariant i "laminatgolv" - givetvis ska du försöka lägga den "riktiga" men då behöver du nog en riktig hantverkare som gör hela jobbet.
Sekelskifteslägenheter brukar ju ha 3-3.5m i takhöjd, så 2cm kan väl inte spela någon roll? Du vill heller inte ha så olika höjd på golven mellan olika rum, så jag skulle absolut ta dit ett proffs som gör allt på rätt sätt.
Tänk på att i bostadsrätt kan det vara så att du inte FÅR riva ut ned till bjälklaget.
Jag skulle nog tänka, var det fiskben från början kommer undergolvet vara av rätt typ och rätt höjd. Har det varit vanligt "plankgolv" så tycker jag du ska överväga att ha kvar det. Original är ofta bäst och mest tidsenligt och gör mest rättvisa i gamla bostäder.
Sekelskifteslägenheter brukar ju ha 3-3.5m i takhöjd, så 2cm kan väl inte spela någon roll? Du vill heller inte ha så olika höjd på golven mellan olika rum, så jag skulle absolut ta dit ett proffs som gör allt på rätt sätt.
Tänk på att i bostadsrätt kan det vara så att du inte FÅR riva ut ned till bjälklaget.
Jag skulle nog tänka, var det fiskben från början kommer undergolvet vara av rätt typ och rätt höjd. Har det varit vanligt "plankgolv" så tycker jag du ska överväga att ha kvar det. Original är ofta bäst och mest tidsenligt och gör mest rättvisa i gamla bostäder.
Oavsett vad det är innan bör man nog överväga noga att behålla. Det finns många som föredrar original, framför dagens mode.J JohanLun skrev:
Håller med till fullo.J JohanLun skrev:
Klicka här för att svara