...innan elektriken kommer och gör det sista. Är inte så van med termerna på elscheman så för att vara helt säker har jag någon fråga:

På kopplingsschemat för våtrumsfläkten står det N, SL och L

N - nolla---Här ska jordkabeln kopplas in. Rätt/fel?
SL-FAS
L-FAS

Hur vet jag vilken fas som ska till vilken fas? Är det inte så att en motor (=fläkt) måste ha faserna på rätt håll?

/Sulan

På N, ska du INTE koppla in någon jord.
Och du ska INTE ha två olika faser
Och eftersom jag inte tror att du har dom elementära kunskaperna avstår jag från några övriga råd

Är det kanske yyterligare en aprilskämtare?

Annars, koppla ingenting!

Ja ja jag säger ju att jag inte kan det här ett smack, typ därför jag frågar...och att elektriken ska komma och göra själva inkopplingen men vill ju minemera hans timmar.

Iaf på kopplingsschemat står det N, SL och L och jag har blå. brun och gul/grön (=jord, det är iaf rätt :D) så vilken tråd ska vart???

Vill du verkligen minimera hans timmar så gör ingenting. Jo, förresten bjud honom på fika så går det nog snabbare.

/Kent

DU SKA INTE HA JORD, god natt.

Okej, jag är inte behörig på något sätt och jag håller fullt med om att man bör låta bli att koppla om man ens tänker tanken att koppla in jord på N.

De kablar du har: blå. brun och gul/grön är ska vara neutralledare, N, brun, fas, L, och jord som du alltså inte ska koppla in alls...

Förmodligen kommer det bara att vara att koppla in den blå till N och den bruna till L. Till SL är det tanken att du ska ansluta en andra ledare, en så kallad tändtråd. En del fläktar fungerar t.ex. så att de hela tiden går igång automatiskt om det skulle bli fuktigt (hygrostat), men att man kan tvinga igång den genom att slå på en strömbrytare.

Men allvarligt så fixar ju elektrikern detta snabbare än du hinner hicka så det känns ganska onödigt att fippla med det hela... Om du ska förebereda någonting så se till att det är lätt att komma åt alla prylar och finns vettig arbetsbelysning osv...

Det är ganska troligt att den skall kopplas så som qrz skriver. MEN i det ursprungliga inlägget talades det om en andra fas (=400V) , det framgick inget om förutsättningar med befintlig kabel osv.

Även om vi nu fått reda på att det finns en framdragen kabel med "normala" färger, så tycker jag att här finns lite för mycket tveksamheter för att kunna råda.

Dimmridån om "förbereda för elektriker" ökar förvirringen. Var kommer kabeln med brun, blå och gulgrön från, är den nyinstallerad, har den fungerat förut? Om man kan vara absolut tvärsäker på att den är korrekt inkopplad på en enfasgrupp i centralen, då stämmer det som qrz säger om inkoppling. Finns det minsta tvekan (och det finns ganska stor tvekan, iom det första inlägget) så MÅSTE man kontrollera vilken tråd som är vad.

En grov gissning är att
N=Neutral
L=Live
S.L.=Switched Live

Med de färger du har på ledningarna får du helt enkelt inte till det utan att bryta mot någon lag/regel/praxis. Gul/grön får aldrig vara något annat än jord, och då fattas det en tråd. Jag skulle leta efter en vit, grå eller svart som kommer ifrån en strömbrytare, en s.k. tändtråd.

Friskrivningsklausul:
Jag är inte behörig. Det finns en risk att ovanstående är fel.

Håller med snickarboden, har du en bra elektriker gör du bäst i att koopla inget. Skruva fast uttag mm, fräs ur, tänk till, men låt kebeldragning och koppling skötas av elsnubbe.

Tar lika lång tid för en elektriker att förstå vad du har gjort som att göra det själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.