när dom styckade min tomt använde dom någon referenspunkt utanför min tomt för att få dom andra punkterna på min tomten kan det vara hålet i berget ,sen fick dom stå och invänta satelliter för att få rätt punkter på min tomt (många år sen och mycket billigare)

• Gilla
söderby och 5 till
  • Laddar…
Styckade av 2 tomter från stamfastigheten 2007 och då gick det på runt 35.000 totalt.

Begär ut dagböckerna. 👍

• Gilla
Festlund och 9 till
  • Laddar…
Det är sådana fantasisummor när LM härjar. Det finns ju knappast något incitament att vara effektiv heller. "Leta hål på berg: 60kkr". Japp, det ser ju rimligt ut på en faktura.

• Gilla
  • Haha
redep och 18 till
  • Laddar…
ingenmansland ingenmansland skrev:
Det är sådana fantasisummor när LM härjar. Det finns ju knappast något incitament att vara effektiv heller. "Leta hål på berg: 60kkr". Japp, det ser ju rimligt ut på en faktura.
Det är helt galet, inte ens Paolo spenderade så mycket på hål

• Haha
  • Gilla
  • Wow
DIY Maniac och 60 till
  • Laddar…
Är det bara jag som tolkar prisuppskattningen till 130.000 kr? Isf är ju det nya ”priset” inte så långt ifrån.
Text om kostnadsuppskattningar för avstyckning, fastighetsbestämning och klagandes slutkostnad. Markerat avvikande kostnadsskattningar.

• Gilla
Festlund och 13 till
  • Laddar…
Jag begärde att dom skulle mäta ut en hörnpunkt på min tomt för jag ska sälja huset nästa år och när jag fick bedömd kostnad samt att det beräknades ta två år innan det kunde göras tog jag tillbaka begäran baserat på att jag inte ens längre skulle äga fastigheten då samt det var väldigt dyrt

Fick en faktura på 6500 kr för att dom tog emot begäran och la ner ärendet.......

• Wow
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
  • Ledsen
redep och 40 till
  • Laddar…
Chr3
S söderby skrev:
Lantmäteriet fakturerade sammanlagt 218.200 kr för att stycka upp min tomt.

Beräknade kostnaden skulle bli ca: 80.000 kr men vi hade inget fast pris.

Jag överklagade fakturan och nu medger Lantmäteriet nedsättning på 67.000 kr pga ineffektivt arbete och dom bedömde tidsåtgången som oskäligt hög.

Nu ska jag yttra mig inför tingsrättens beslut och undrar om jag ska nöja mig med denna sänkning trots att kostnaden fortfarande är nästan dubbelt det preliminära priset?

Deras anledning till det höga priset finns beskriven i bifogade bilder.
Beräknade kostnaden skulle enlight bifogad bild bli 80’ + (”troligen”) 50’ => 130’
(jag skulle definitivt räkna med det som de angett som troligt, skulle den delen minska eller falla bort helt jublar jag ist, men det är jag det)

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
S söderby skrev:
Lantmäteriet fakturerade sammanlagt 218.200 kr för att stycka upp min tomt.

Beräknade kostnaden skulle bli ca: 80.000 kr men vi hade inget fast pris.

Jag överklagade fakturan och nu medger Lantmäteriet nedsättning på 67.000 kr pga ineffektivt arbete och dom bedömde tidsåtgången som oskäligt hög.

Nu ska jag yttra mig inför tingsrättens beslut och undrar om jag ska nöja mig med denna sänkning trots att kostnaden fortfarande är nästan dubbelt det preliminära priset?

Deras anledning till det höga priset finns beskriven i bifogade bilder.
De använder en vanlig gps mätstång (kostar ca 150 000kr) samma som mätteknikerna jobbar med på husbyggen, mätteknikerna brukar fakturera runt 700-1000kr/tim.
man kan säga att lantmäteriet har en stor utvecklings potential i kostnads effektivitet, så har det alltid varit, makt missbruk.

• Gilla
DIY Maniac och 19 till
  • Laddar…
Hej!

Lantmäteriet har på senare år blivit "kända" för att ta mycket betalt och en hög kostnad är i sig inget orimligt. Men jag hisnade när jag läste din tråd. Då har jag ändå 1) Jobbat ett antal år inom statliga Lantmäteriet som just förrättningslantmätare 2) Haft kompis som har fastighetsreglerat på annan ort än där jag varit verksam (visserligen inte avstyckat, men prisbilden får man ett hum om. Märk dock att den egentligen ska vara samma över hela landet) och 3) arbetar nu som förrättningslantmätare på en kommun.

Jag har själv haft flera överklagade fakturor och "vunnit" dessa mål. Då har kostnaden dock varit rimlig och den sökande inte riktigt förstått t.ex. att det kostar när vi ställer in en förrättning eller något liknande.

Även det uppskattade priset om 80 000 + 50 000 för avstyckning plus bestämning låter i grövsta laget. Har det vid gränsbestämningen förekommit tvist med grannen om var gränsen går eller har ni skrivit en överenskommelse? Vid tvist kan kostnaden skena något. Är det en bostadsfastighet du styckar? Om det är en fastighet på landet som blir några hektar så kan man oftast komma undan med excentrisk punkt, dvs. att man inte behöver bestämma alls utan pekar ut en riktning för gränsen. Med tanke på hur mycket som fakturerats för mätarbetet så börjar jag nämligen undra. När jag var relativt ny gjorde jag en liten felbedömning i ett sådant ärende, då jag bestämde att det skulle bli gränsbestämning fast det KANSKE inte var nödvändigt. Det innefattade avstyckning, en fastighetsreglering av större område (det var här jag bestämde att det skulle göras bestämning, fast det nog var ett gränsfall) samt då gränsbestämningen. Mina chefer satte ned fakturan redan innan det hann överklagas. Alltihop hade landat strax över 100 000 i så fall. Detta var visserligen några år sedan, säg runt 2017 - men då hade vi också sammanträde på plats. Även utifrån detta tycker jag att det låter orimligt dyrt!

Du har inga beviskrav från ditt håll, vilket någon tycks tro högre upp i tråden. Det är Lantmäteriets dagbok som domstolen prövar ihop med prövningen som görs i protokollet. Det enda du egentligen behöver be domstolen om är att de tittar i dagboken och bedömer vad de anser är en skälig kostnad och sätter ner enligt denna. Du har redan fått tips om att hämta dagboksbladet. Har du e-legitimation ska du kunna se den på mina sidor på hemsidan, logga in med e-leg. Har inget pågående ärende själv så osäker på hur där ser ut, men allt ska ligga där. Har de arbetat upp 200 000 kr så borde det finnas en hel del anteckningar, protokoll från sammanträde i fält osv. I protokollet för beslutet (om inte beslut togs i fält) bör du också kunna se en gedigen utredning av var gränserna går enligt bestämningen. Kostnaden KAN vara rimlig, men då ska det framgå av dagbok plus handlingar. Samt att allt ska ha kommunicerats i tid (men det finns dock ingen regel för hur mycket uppskattat pris får skilja från fakturerat pris)!

Du skriver att tingsrätten prövar, men jag hoppas att det blir mark- och miljödomstolen som prövar ärendet? Hade jag varit sökande till förrättningen hade jag också överklagat fakturan. Jag hade inte gått med på att stryka enbart de tider som föreslås i det dokument du bifogar OM INTE ... Kruxet kan dock vara att Statliga Lantmäteriet delfakturerar, så har du betalda fakturor innan som är betalda och inte överklagade? I så fall kom det ett rättsfall ganska nyss som visade att dessa inte sätts ner. Så är det de tider som "finns kvar" att fakturera de stryker så finns nog inte så mycket mer att göra. Bedrövligt beteende från en statlig myndighet. På kommunen där jag jobbar slutfakturerar vi ALLT när ärendet är klart. Således kan prövning göras av hela kostnaden om någon blir missnöjd (men eftersom vi ligger så pass mycket lägre än statliga så är det sällan någon överklagar kostnaden hos oss).

PS. Ett kostnadsmål förlorar du inget på att pröva, dvs. att förlika, mer än tid. Själva prövningen kostar inget så till vida att du själv drar in advokat (vilket du inte behöver göra för domstolen är en opartisk myndighet).

Ber om ursäkt för långt svar men sammanfattar nedan:
1) Rimligt att be domstolen pröva vad som är skälig tid, inte Lantmäteriet själva.
2) Har du betalda fakturor sedan tidigare som är betalda och som inte är överklagade? Dessa kan vägas in i målet, men de kan inte nedsättas i efterhand.

PS2. Att en faktura är överklagad betyder inte att den inte behöver betalas. Jag har dålig koll på dessa regler eftersom det administrativa inte är min sak. Men själva betalningen är inget godkännande så den ska ändå vara betald på sista betalningsdag vill jag minnas. Vinner man målet återbetalas pengarna. Så dubbelkolla detta om du inte betalt fakturan så att du inte åker vidare till KFM eller något liknande. Det kan ta lång tid innan ärendet prövas av domstolen. Tråkigt att behöva betala ränta också nu när den är så dyr.

Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig och att det finns möjlighet att sätta ner fakturan mer! Stå på dig, för det kostar inget! Det låter i mina öron helt orimligt, med brasklappen för att det verkligen varit så pass stort gediget jobb att få ordning på avstyckningen som Lantmäteriet påstår. Allt är avhängigt dagboken.

Önskar en trevlig helg! Med vänliga hälsningar, Lantmätaren

• Gilla
  • Älska
fnukis och 129 till
  • Laddar…
Har en tämligen färsk och liknade erfarenhet av LM:s orimliga debitering. Det var en avgrund mellan den initiala prisuppgiften och slutfakturan då 5 000 kvm skulle styckas av från en jordbruksfastighet i Småland. Efter överklagande och dom i Växjö tingsrätt fick LM backa rejält på sin debitering. Vi hade sannolikt tur att en både nitisk och kunnig jurist vid tingsrätten handlade ärendet. Förmodligen finns det mängder med rättsfall i landet som ger kusliga bilder/exempel på den myndighet som ska ”säkra ägandet av fastigheter, tillgängliggöra geodata i samhället och lägga grunden för en fungerande samhällsekonomi”. Granskningen av LM från mediernas sida är låg för att inte säga obefintlig.

• Gilla
  • Ledsen
redep och 13 till
  • Laddar…
I Isak90 skrev:
Är det bara jag som tolkar prisuppskattningen till 130.000 kr? Isf är ju det nya ”priset” inte så långt ifrån.
[bild]
Jo men fastighetsbestämningen som skulle kosta minst 50.000 och eventuellt krävas har inte ägt rum.

• Gilla
  • Wow
Festlund och 8 till
  • Laddar…
Tog nyss upp samma sak i Nacka tingsrätt och fick avslag! 7 år, 48 olika människor på LM hadde varit inne i vårat ärende på något sätt och 4 handläggare. Blev dyrt kan man säga och de skyllde på att de var en knepig klyvning med otydliga gränser. Fick en uppskattad summa som var mer än hälften av vad de till slut landade på. Men trots överklagan så gick de på LM linje att de var en skälig tid. Så fort min del var det lite surt att din dom kom efter min! Men överklaga denna med tycker jag. Dessa summor som de debiterar är ingen ”skälig kostnad för den enskilde” som det står i lagen.

• Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Festlund och 11 till
  • Laddar…
O Olle Sjöstedt skrev:
Har en tämligen färsk och liknade erfarenhet av LM:s orimliga debitering. Det var en avgrund mellan den initiala prisuppgiften och slutfakturan då 5 000 kvm skulle styckas av från en jordbruksfastighet i Småland. Efter överklagande och dom i Växjö tingsrätt fick LM backa rejält på sin debitering. Vi hade sannolikt tur att en både nitisk och kunnig jurist vid tingsrätten handlade ärendet. Förmodligen finns det mängder med rättsfall i landet som ger kusliga bilder/exempel på den myndighet som ska ”säkra ägandet av fastigheter, tillgängliggöra geodata i samhället och lägga grunden för en fungerande samhällsekonomi”. Granskningen av LM från mediernas sida är låg för att inte säga obefintlig.
Verkligen! Sjukt att dom får hålla med att salta fakturorna så in i helsike och om dom blir "påkomna" bara ta bort lite av summan. Borde vara större konsekvenser för dom att hålla på sådär.

• Gilla
Festlund och 14 till
  • Laddar…
Jernberget Jernberget skrev:
Tog nyss upp samma sak i Nacka tingsrätt och fick avslag! 7 år, 48 olika människor på LM hadde varit inne i vårat ärende på något sätt och 4 handläggare. Blev dyrt kan man säga och de skyllde på att de var en knepig klyvning med otydliga gränser. Fick en uppskattad summa som var mer än hälften av vad de till slut landade på. Men trots överklagan så gick de på LM linje att de var en skälig tid. Så fort min del var det lite surt att din dom kom efter min! Men överklaga denna med tycker jag. Dessa summor som de debiterar är ingen ”skälig kostnad fördel enskilde” som det står i lagen.
Fasen va trist. 7 år!? Du borde inte behöva betala för deras bristande kompetens vilken känns uppebar när dom tar in hela styrkan sådär. Tack! Ja jag vill det men vet inte på vilka grunder mer än att det blev dyrt. Dagböckerna har jag fått och dom gav inget utstickande. Tack, ha det gott.

• Gilla
redep och 7 till
  • Laddar…
O Olle Sjöstedt skrev:
Min dom och ärende med LM är precis ett sådant kusligt exempel på hur man blir överkörd av en myndighet. Fick betala en massa extra för att deras inscannade kartgränser var suddiga och låg någon millimetrar snett. Och att de fick byta handläggare flera gånger för att de slutade hit och dit. Trots en gedigen och grundlig överklagan ända till MÖD så var det ingen som lyssnade.

• Ledsen
  • Arg
  • Gilla
  • Wow
Festlund och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.