90 739 läst ·
175 svar
91k läst
175 svar
Ska jag nöja mig eller yttra mig? Överklagande av faktura från Lantmäteriet
@söderby Missa inte @Lasse Holmström s info. Troligen den viktigaste i hela tråden. Konsumenttjänstlagens regler om 15% vid ungefärlig prisuppgift är rättsligt gällande. Bästa inlägget i tråden som jag ser det.L Lasse Holmström skrev:
Hade jag helt missat: Att rätten har fört in en tolkning av lagstiftningen i praxis som inte gäller detta.
I så fall så är det ju toppen för TS, Då är det max påslag på 15% på den ursprungliga prisuppskattningen som har lämnats. D v s priset får inte överstiga 100 000 kr (80 000 kr* 1,15). Lantmäteriet gör dock gällande i trådstart att deras ungefärliga prisuppgift som gavs var 200 000 kr och därmed skulle de kunna fakturera maximalt 250 000 kr.
Tingsrätten i MÖD-domen hänvisar till denna dom: https://lagen.nu/dom/rh/2007:81
Redigerat:
Lantmäteriet har mycket konstigt för sig. Eller åtminstone hade de det för typ 30 år sedan. Vi köpte skogsmark och fick en faktura för fastighetsregleringen som var minst fyra ggr så stor som den borde varit, eftersom vår kostnad blev avhängig av vilka ANDRA förrättningar de gjorde samtidigt. Det var dock småbelopp sett i backspegeln, men principen för deras debitering var helt absurd, så vi blev förbannade. Vi skrev till dem (se bilder nedan) men fick inget svar. Skickade då in samma brev som insändare till den lokala tidningen, och dagen efter publiceringen hörde Lantmäteriet av sig och satte ner vår kostnad till hälften. Fortfarande högre än den borde varit, men ändå en halv seger... 😉
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är mätningsingengör med 12 års erfarenhet.S söderby skrev:Ok det har jag gjort i första anmälan. Gäller bla att dom letat i flera dagar efter ett borrat hål i ett berg 500m upp I skogen som borrades för nästan 100 år sen och som dom hade koordinater för men det skulle tydligen ändå hittas. Vilket dom ändå inte gjorde och där drog det iväg säkert 60.000. Det vet jag för att jag frågade vad dom sysslade med, någon dagbok har jag inte fått tillgång till så svårt att peka ut "fel" när jag inte vet vad dom gjort.
Är 150.000 en rimlig kostnad, vet du de?
För det första fick du tydligen en offert på 80 000 initialt (vilket verkar ligga inom LMs 50-100 000 som de skriver att detta borde kosta: https://www.lantmateriet.se/sv/fast...eller-dela/vad-kommer-det-att-kosta/#anchor-1)
Därefter framgår det att det skulle kosta 50 000 extra pga projektet omfattning.
Om du nu fått ner slutfakturan till 150 000 vilket är ca 15 % mer än de 130 000 du först fick offert på kanske det kan vara värt att slippa en process och nöja sig där.
LM skriver tydligt att deras timtaxa är 800 eller 1600 beroende på vilket jobb som utförts. Jag skulle tro att deras fältmätare är billigare än dras kontors-nissar.
Du ska absolut krävs en dagbok/logg på exakt vilka timmar som lagt ner och om dessa timmar kostat 800 eller 1600/timme.
Kan du bevisa att även den reducerade fakturan är orimlig ska du självklart tvista vidare.
Till din fråga om priset är skäligt kan jag säga så här:
Som konsult kostar jag ca 1000kr/timme och jag vet att LMs mätare är notoriskt långsamma.
En mätare anställd på ett företag kostar max 800kr/timme för företaget.
Skulle LM behöva konkurrera med den offentliga marknaden i sådana här ärenden skulle de gå i konkurs på nolltid.
1600kr/timmen för kvaliten LM levererar är rent kriminellt.
Många år sen, men jag fick ett kul svar när jag ringde och undrade varför fakturan var dubbelt så hög mot uppskattat (jag fick den uppskattad över telefon)
"Vi räknade på genomsnittliga tomten, din var dubbelt så stor"
Jag hade ju frågat vad det kostade att mäta in min tomt, inte nån annans tomt.
"Vi räknade på genomsnittliga tomten, din var dubbelt så stor"
Jag hade ju frågat vad det kostade att mäta in min tomt, inte nån annans tomt.
Lantmäteriet…
De har i princip öppnat mitt avstyckningsärende.
Redan uppe i 30k 👍🏻
De har i princip öppnat mitt avstyckningsärende.
Redan uppe i 30k 👍🏻
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Ingen konkurrens och det visar sig på fakturorna.Charlie Olofsson skrev:
Jag begärde att dom skulle mäta ut en hörnpunkt på min tomt för jag ska sälja huset nästa år och när jag fick bedömd kostnad samt att det beräknades ta två år innan det kunde göras tog jag tillbaka begäran baserat på att jag inte ens längre skulle äga fastigheten då samt det var väldigt dyrt
Fick en faktura på 6500 kr för att dom tog emot begäran och la ner ärendet.......
Varför skulle det kosta mer att mäta in en större tomt? De flesta tomter har ju fyra gränspunkter, måste ju gå exakt lika fort att bestämma dessa oavsett om tomten är på 500 eller 5000 kvm?Isakare skrev:
Det stämmer ju inte: låt säga att tomten uppskattas vara 1000m2 (100*100) meter.E eplgh skrev:
Det innebär att det är tomten har en omkrets på 400 meter. Låt säga att det tar mig 5 minuter att gå den sträckan och jag tycker det ska kosta 1000kr.
Om tomten visar sig vara dubbelt så stor: 100*200 meter (2000m2) har den en omkrets på 600 meter. Det borde alltså ta 50 % längre tid att utföra själva mätningen. Dock inte dubbelt så mycket.
100*100 är en hektar, dvs 10.000 kvm, så ingen villatomt. Det är klart att börjar man prata om flera hektar (typ skogsfastigheter) så kanske gångtiden börjar spela in, och de kan även ha många fler gränspunkter.bullit2 skrev:
Det stämmer ju inte: låt säga att tomten uppskattas vara 1000m2 (100*100) meter.
Det innebär att det är tomten har en omkrets på 400 meter. Låt säga att det tar mig 5 minuter att gå den sträckan och jag tycker det ska kosta 1000kr.
Om tomten visar sig vara dubbelt så stor: 100*200 meter (2000m2) har den en omkrets på 600 meter. Det borde alltså ta 50 % längre tid att utföra själva mätningen. Dock inte dubbelt så mycket.
Men för vanliga villatomter (små som stora) borde gångtiden vara försumbar jämfört med tiden det tar att resa till och från fastigheten, och tiden för att stå med GPS eller metalldetektor för att mäta in varje punkt (eller gräva ut vid punkterna ifall det behövs för att hitta gamla gränsmarkeringar).
Jo, min tomt var en sån, 4000 kvm, skapligt plan och 2 markeringar fanns. De hade räknat på 2000 kvm som är genomsnittet i området.E eplgh skrev:
Jag fick även förklarat att själva mätningen som tog 45 min av 2 gubbar bara var en liten del, det var ritandet av kartan som tog tid.
Jag anmärkte bara att matematiken i ditt föregående uttalande inte stämde. Jag håller helt med om att tidsåtgången för en sådan här mätning är försumbar, så länge man inte bor i en urskog eller i ett träsk.E eplgh skrev:100*100 är en hektar, dvs 10.000 kvm, så ingen villatomt. Det är klart att börjar man prata om flera hektar (typ skogsfastigheter) så kanske gångtiden börjar spela in, och de kan även ha många fler gränspunkter.
Men för vanliga villatomter (små som stora) borde gångtiden vara försumbar jämfört med tiden det tar att resa till och från fastigheten, och tiden för att stå med GPS eller metalldetektor för att mäta in varje punkt (eller gräva ut vid punkterna ifall det behövs för att hitta gamla gränsmarkeringar).
Min mark på 30 000m2(3hektar) tar 10 minuter att gå runt.
Lantmäteriet har helt absurda grundtaxor.
Som mätningsingengör kunde jag själv fastställa tomtgränsen för min fastighet (inte juridiskt förståss, det kan bara LM göra)
Var tvungen att mäta in några befintliga tomtrör, röja lite gräs och mossa för att få fram ett berghål.
Söka i handlingar och räkna fram punkter som inte längre fans i verkligheten. Transformera handlingar i gamla koordinatsystem.
Sen gå varvet runt och sätta ut träpinnar för att markera gränsen (har en konstig tomt så blev ca 15 pinnar). Sen gick jag varvet runt med grannen och visade gamla kartan och hur jag satt ut gränsen mellan våra fastigheter så vi var överens.
Detta tog allt som allt mindre än 8 timmer. Hade jag fakturerat detta med min vanliga taxa hade det kostat ca 10 000kr.
En annan granne tog ut Lantmäteriet åter innan för att fastställa EN tomthörna: var där och mätte i någon timme. 60 000kr kostade det.
Hej! Tack för ditt svar. Dom 50.000 extra skulle vara för en ev fastighetsbestämning som aldrig behövde utföras.bullit2 skrev:
Jag är mätningsingengör med 12 års erfarenhet.
För det första fick du tydligen en offert på 80 000 initialt (vilket verkar ligga inom LMs 50-100 000 som de skriver att detta borde kosta: [länk])
Därefter framgår det att det skulle kosta 50 000 extra pga projektet omfattning.
Om du nu fått ner slutfakturan till 150 000 vilket är ca 15 % mer än de 130 000 du först fick offert på kanske det kan vara värt att slippa en process och nöja sig där.
LM skriver tydligt att deras timtaxa är 800 eller 1600 beroende på vilket jobb som utförts. Jag skulle tro att deras fältmätare är billigare än dras kontors-nissar.
Du ska absolut krävs en dagbok/logg på exakt vilka timmar som lagt ner och om dessa timmar kostat 800 eller 1600/timme.
Kan du bevisa att även den reducerade fakturan är orimlig ska du självklart tvista vidare.
Till din fråga om priset är skäligt kan jag säga så här:
Som konsult kostar jag ca 1000kr/timme och jag vet att LMs mätare är notoriskt långsamma.
En mätare anställd på ett företag kostar max 800kr/timme för företaget.
Skulle LM behöva konkurrera med den offentliga marknaden i sådana här ärenden skulle de gå i konkurs på nolltid.
1600kr/timmen för kvaliten LM levererar är rent kriminellt.
Så 150.000 ist för 80.000, nästan dubbla iaf. Jag ska göra som någon skrev här och be domstolen titta i dagboken och bedöma om kostnaden/tiden är skälig.
Ha det gott!
Fantastisk bransch att jobba i utan konkurrens och kunna fakturera vad man vill.
Desto mer viktigt att man som tjänsteman ser sig som allmänhetens tjänare och gör ett effektivt jobb till låg kostnad.
Där borde regeringen ta ansvar och rensa upp i det värsta myndighetsmissbruket. Men att detta ska ske är en from förhoppning. Administrationen har vuxit ohämmat i ett sekel med tillsättningar utifrån politik och inte meriter. Inga-Britt Ahlenius har berättat om detta - t ex hur kommuner styrs med lagar och regler från 1800-talet. Men då hade man inte en miljardbudget. https://poddtoppen.se/podcast/16734...en-i-offentlig-sektor-med-inga-britt-ahlenius
Desto mer viktigt att man som tjänsteman ser sig som allmänhetens tjänare och gör ett effektivt jobb till låg kostnad.
Där borde regeringen ta ansvar och rensa upp i det värsta myndighetsmissbruket. Men att detta ska ske är en from förhoppning. Administrationen har vuxit ohämmat i ett sekel med tillsättningar utifrån politik och inte meriter. Inga-Britt Ahlenius har berättat om detta - t ex hur kommuner styrs med lagar och regler från 1800-talet. Men då hade man inte en miljardbudget. https://poddtoppen.se/podcast/16734...en-i-offentlig-sektor-med-inga-britt-ahlenius