90 739 läst ·
175 svar
91k läst
175 svar
Ska jag nöja mig eller yttra mig? Överklagande av faktura från Lantmäteriet
Japp, därav är vi inne på 4e året. Från början lades projektledning ut på extern konsultfirma, efter 1,5 år och en offentlig upphandling så insåg till och med kommunen (exploatörer och fastighetsägare hade insett det långt innan) att konsultfirman inte hade någon motivation och komma till skott så att säga. De ville bara slösa/fakturera timmar på diskussioner, möten, olika idéer etc.Claes Sörmland skrev:
Kommunen sparka ut firman, de insåg samtidigt att den offentliga upphandlingen inte var korrekt och fick göra om den, då hade Ukrainakriget startat och materialpriserna var skyhöga. Nästa offentliga upphandling landade på dubbla mot den tidigare. Budgeten toksprack och den politiska viljan rann ut, men eftersom området redan var detaljplanerat så hade kommunen en skyldighet att lägga ner VA. Samtidigt ville ingen fastighetsägare längre diskutera projektet med kommunen för man var urless på alla besked och spruckna tidsplaner och hela förrättningen lämpades över på LM tillsammans med en ledningskarta för att lösa allt och sen gick kommunens tjänstemän ut genom dörren bildligt talat.
Om man räknas samman konsultfirmans arvode, kommunens tjänstemäns fiktiva arvode och LM's arvode så borde det landa runt 30-40% av totala budgeten som har ett 8-siffrigt belopp.
Det är nästan så att man kan tycka att det borde krävas kompetensbevis för att få bli kommunpolitiker …Kvackatore skrev:
Problemet är väl snarare att detta inte drivs av kommunpolitiker utan av anställda kommunmedarbetare. Som inte har något ansvar. De är ju bara stackars anställda. Rena offren. Men ve den politiker som skulle försöka micro manage förvaltningens sysslor...P pmd skrev:
En gång i tiden ansågs det som något fint att vara tjänsteman i allmänhetens tjänst, såväl kommunal som landsting som statligt, det var en tjänst som ingav respekt. De hade inte den bästa lönen men hade oftast förmånliga pensionsförmåner och semesterersättningar. Antar det var en kvarleva från den tiden då det var prosten, landsfiskalen och häradshövdingen som var gemene mans närmaste kontakt med överhögheten. Den tiden då en offentlig tjänsteman innehade respekt är sedan ganska länge förbi, konstigt nog började förtroendet falna ungefär samtidigt som tjänstemannaansvaret avskaffades...Claes Sörmland skrev:
Är beslutskompetensen delegerad till dessa tjänstemän?Claes Sörmland skrev:
Vi har valt våra politiker för att sköta och styra vårt samhälle. Ytterst är det alltså valmanskåren som bråkiga tjänstemän bråkar med. Hur demokratiskt är det?
Kommunalpolitiker får väl ta lite mer chefsansvar. Här kanske kompetensbevisen kommer in i diskussionen igen …?
Det var rimligen Sveriges riksdag som beslöt att ändra en lag, och inte Palme personligen. Man får då och då höra av Palmehatarna att Palme gjorde både ditten och datten och det var jättedåligt. Det låter väl i deras öron bättre än att riksdagen gjorde ditten och datten.ingenmansland skrev:
Avskaffandet måste ha skett innan den 19:e september för i valet 1976 förlorade Socialdemokraterna regeringsmakten. Mellan 1973 och 1976 var det "lotteririksdag" f.ö. Hur såg röstsiffrorna ut för "avkaffandet" av ämbetsmannaansvaret? Behövde man lotta?
Vad är skillnaden mot dagens lag om tjänstefel (20 kapitlet i Brottsbalken)?
(Jag bör kanske påpeka att jag inte direkt är en av Palmes största fans heller, men jag skyller inte allt dåligt på honom).
Dels var Palme statsminister och dels partiledare i det största partiet som hade haft monopol på makten under lång tid. Därtill var han en mycket aktiv ideolog i den Svenska politiken.P pmd skrev:Det var rimligen Sveriges riksdag som beslöt att ändra en lag, och inte Palme personligen. Man får då och då höra av Palmehatarna att Palme gjorde både ditten och datten och det var jättedåligt. Det låter väl i deras öron bättre än att riksdagen gjorde ditten och datten.
Avskaffandet måste ha skett innan den 19:e september för i valet 1976 förlorade Socialdemokraterna regeringsmakten. Mellan 1973 och 1976 var det "lotteririksdag" f.ö. Hur såg röstsiffrorna ut för "avkaffandet" av ämbetsmannaansvaret? Behövde man lotta?
(Jag bör kanske påpeka att jag inte direkt är en av Palmes största fans heller, men jag skyller inte allt dåligt på honom).
Det är absurt att frånta honom något som helst ansvar.
Mellan 1973 och 1976 hade dock inte S något "monopol på makten". Av de 350 mandaten i riksdagen hade regeringsunderlaget 175 och oppositionen 175.TRJBerg skrev:
Ja, det är det. Vem gör det?
Nej, det gör jag inte. Du har missförstått grovt i så fall. Jag vände mig mot formuleringen "1976 avskaffade Olof Palme ämbetsmannaansvaret". Det var ett kollektivt beslut av Sveriges riksdag, och självklart hade statsministern en del i det beslutet, men det var inte han som fattade beslutet.
Suck.P pmd skrev:
Ja, självfallet var det så, han var ju ingen diktator. Men vad jag minns så var han rätt drivande i frågan. Hur rösterna var fördelade har jag ingen aning om. Det avskaffades 1 januari 1976, så innan valet.P pmd skrev:Det var rimligen Sveriges riksdag som beslöt att ändra en lag, och inte Palme personligen. Man får då och då höra av Palmehatarna att Palme gjorde både ditten och datten och det var jättedåligt. Det låter väl i deras öron bättre än att riksdagen gjorde ditten och datten.
Det finns en bra sammanfattning här om vad som ändrades: https://spanaren.se/2015/05/12/sa-fungerade-ansvaret/
Men det var väl också en annan tid och ämbeten såg annorlunda ut. Det många, inklusive jag själv, tycker är väl att de lagar som ersatte blev tandlösa och att det blev svårare att utkräva ett enskilt ansvar vid missbruk. Sen är det möjligt att det finns detaljer i det som gör det svårt att komma åt det inkompetenta och småpåviga beteendet hos de man möter med makt över beslut som man är direkt beroende av. Kanske är det personliga ansvaret fel väg att gå, men det är iaf många gånger som jag känner att de jag möter borde avskaffas omedelbart med kännbart straff.