Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tänkte på t ex ROT-avdrag och elbilssubventioner. Men det var mest ett humoristiskt inlägg. Få saker betalas med självkostnadsprincipen vid myndighetsutövning.
LM prövar saken efter någon har ansökt om det. Ingen ansökan, inget jobb, inget jobb, ingen faktura osv ;). De tar betalt för sitt jobb efter upparbetade timmar enligt timtaxa. Om någon tycker att det är för hlgt, då ska fakturan överklagas. Jag personligen förstår att 218 000 för fyra rör i mark och ett par sidor handlingar är för mycket, men ofta finns mycket jobb som ligger i grunden. Staten egentligen LM med skattepengar, men de pengarna användas inte för enskildas intresse.
P pmd skrev:
Får ett kommunalt lantmäteri utföra fastighetsbildning?
Yes, det finns 41 kommunala LM o de gör allt inom sin kommun.

S söderby skrev:
Lantmäteriet fakturerade sammanlagt 218.200 kr för att stycka upp min tomt.

Beräknade kostnaden skulle bli ca: 80.000 kr men vi hade inget fast pris.

Jag överklagade fakturan och nu medger Lantmäteriet nedsättning på 67.000 kr pga ineffektivt arbete och dom bedömde tidsåtgången som oskäligt hög.

Nu ska jag yttra mig inför tingsrättens beslut och undrar om jag ska nöja mig med denna sänkning trots att kostnaden fortfarande är nästan dubbelt det preliminära priset?

Deras anledning till det höga priset finns beskriven i bifogade bilder.
Saaaaa*an i gatan. 1600 kr i timmen för en nisse på ett kommunkontor. Det är oskäligt om något...

• Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
P
Varför tror du att skriva och läsa email är mer tidseffektivt? Det splittrar upp arbetsuppgifter i tiden och svar dröjer. Otydligheten ger upphov till nya email. Dagarna går och ärendet avslutas inte. Nu är plötsligt någon försvunnen på VAB. Allt står stilla. Veckorna går och alla trampar vatten. Är inte just emailsjukan huvudorsaken till vårt samhälles ständigt ökade administrationskostnader?
Email är inte realtidskommunikation. Man ska inte avbryta sin pågående arbetsuppgift för att svara på email.
Email tar man hand om några gånger under dagen. Akuta frågor ska man förstås använda telefon till.

Folk är inte "försvunna" på VAB. En del är kanske 110 % upptagna med att ta hand om ett barn som behöver ständig vård, medan andra har tid över under dagen. F.ö. är de ungefär lika "försvunna" för email som för telefon (och fysiska möten).

Det är fullt möjligt att det finns människor som använder email ungefär som de använder SMS, dvs förväntar sig omedelbara svar. Lösningen på det är att betrakta även SMS som en kommunikation som inte sker i realtid. För realtidskommunikation som är tidskritisk använder man telefon. För annat är email bättre. (SMS är av tveksamt värde, tycker jag).

Det var vanlig att mina kollegor skickade email till mig fastän vi satt i samma korridor. Mycket bättre än att springa och störa hela tiden om små eller stora frågor som inte behövde besvaras akut.

Redigerat:
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
P
Jam Tash Jam Tash skrev:
Yes, det finns 41 kommunala LM o de gör allt inom sin kommun.
Bra! Då finns åtminstone lite konkurrens på lantmäterimarknaden. Jag misstänker dock att de kommunala lantmäterierna bara får jobba i sina egna kommuner. Det borde i så fall ändras.

Claes Sörmland
P pmd skrev:
Email är inte realtidskommunikation. Man ska inte avbryta sin pågående arbetsuppgift för att svara på email.
Email tar man hand om några gånger under dagen. Akuta frågor ska man förstås använda telefon till.

Folk är inte "försvunna" på VAB. En del är kanske 110 % upptagna med att ta hand om ett barn som behöver ständig vård, medan andra har tid över under dagen. F.ö. är de ungefär lika "försvunna" för email som för telefon (och fysiska möten).

Det är fullt möjligt att det finns människor som använder email ungefär som de använder SMS, dvs förväntar sig omedelbara svar. Lösningen på det är att betrakta även SMS som en kommunikation som inte sker i realtid. För realtidskommunikation som är tidskritisk använder man telefon. För annat är email bättre. (SMS är av tveksamt värde, tycker jag).

Det var vanlig att mina kollegor skickade email till mig fastän vi satt i samma korridor. Mycket bättre än att springa och störa hela tiden om små eller stora frågor som inte behövde besvaras akut.
Haha, jag ser fram emot att du konsultar för att öka Lantmäteriets effektivitet!

Men jag är inte helt övertygad om att emailcirkusen har ökat effektiviteten i statliga myndigheter. Ändå är jag 70-talist och tillhör därmed en generation som älskar sina email.

Men vänta på gen Z. De gillar inte email. Jag jobbar med dem.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
E
P pmd skrev:
Fast tanken är ju ändå att om man VABar (8h) skall man inte arbeta också, även om det i många fall går bra beroende på jobb och situation.
Att man sen inte blåvägrar lyfta luren om en kollega ringer eller att stämma av e-postlåda ibland anser jag rimligt men det är något jag väljer att göra av hänsyn till mina kollegor, inte något som skall förväntas av mig.

P pmd skrev:
Bra! Då finns åtminstone lite konkurrens på lantmäterimarknaden. Jag misstänker dock att de kommunala lantmäterierna bara får jobba i sina egna kommuner. Det borde i så fall ändras.
Egentligen inte...
Kommunala lantmäterier får, precis som du är inne på, bara hålla sig inom sin egna kommun. Mer komplicerade och/eller tvistiga förrättningar brukar dock kommunala lantmäteriet överlämna till det statliga eftersom jävssituationer samt kompetensbrist leder till att kommunala lantmäteriet generellt håller en lägre kvalitet i sitt arbete (kvalitet som i beslut som är förenliga med gällande rätt), men det är åandra sidan ofta billigare och snabbare än den statliga motsvarigheten. Vill man vara lite elak kan man säga att på kommunala lantmäterimyndigheter går det till som det gjorde på den statliga under 1990-talet, d.v.s. att lagarna efterlevs är det ganska si och så med, men handläggningen är billigare och snabbare (det är åtminstone min observation efter att tagit del av såväl statliga som kommunala lantmäteribeslut).

Skulle kommunala lantmäteriet börja med någon typ av intern myndighetskonkurrens och operera utanför respektive kommuner misstänker jag att dessa snart inte skulle vara särskilt mycket billigare än de statliga alternativet av ungefär samma skäl som det statliga är dyrt, d.v.s. att efterleva lagstiftningen kostar och när du inte bara är inom din "egna" kommun, uppbackad av byggnadsnämnden etc. är det inte alltid lika lätt för den enskilde handläggaren att gena, särskilt numera när den juridiska standarden är mycket högre på besluten än på 80- och 90-talen.

Om man däremot återinförde möjligheten till privat jorddelning (sämjedelning) som sedan legaliseras av domstol skulle du eventuellt kunna få lite konkurrensfördelar som pressar priset. Det är dock inte möjligt med nuvarande jordabalk (vilket är beklagligt). Jag vill minnas att Danmark experimenterat med att införa något snarlikt där, jag har ingen aning om effekterna av reformen dock.

• Gilla
Jo1234 och 2 till
  • Laddar…
F
P pmd skrev:
Vilket alternativt universum lever du i? De flesta email håller samma kvalite som trådstarter här på Byggahus. Något som kan avhandlas med ett 10 minuters telefonsamtal tar 20 email fram och tillbaka. Det är oerhört få email som är koncisa. Antingen får man dra ut personen informationen man behöver eller så skriver de en essä i dålig talskrift.

P
Men vänta på gen Z. De gillar inte email. Jag jobbar med dem.
De vill väl använda veckans kommunikationsmode. Jag har tyvärr inte koll på vilken meddelandeapp som är modern idag, men jag är tämligen säker på att den inte går att använda med en dator.

• Haha
Dortmunder DAB
  • Laddar…
P
E Emil.P skrev:
Fast tanken är ju ändå att om man VABar (8h) skall man inte arbeta också
En dum tanke.
, även om det i många fall går bra beroende på jobb och situation.
Flexibilitet är bra.

P
F Falckman skrev:
Skulle kommunala lantmäteriet börja med någon typ av intern myndighetskonkurrens och operera utanför respektive kommuner misstänker jag att dessa snart inte skulle vara särskilt mycket billigare än de statliga alternativet av ungefär samma skäl som det statliga är dyrt, d.v.s. att efterleva lagstiftningen kostar och när du inte bara är inom din "egna" kommun, uppbackad av byggnadsnämnden etc. är det inte alltid lika lätt för den enskilde handläggaren att gena, särskilt numera när den juridiska standarden är mycket högre på besluten än på 80- och 90-talen.
Det ter sig som osannolikt att inte konkurrens skulle medföra effektiviseringar. Det är mycket vanligt i många sammanhang.
I den här trådens exempel tycks det finnas en del kostnader som är höga utan att de beror på laglydnad. Exemplet med duschkostnader, som nämndes häromsidan, antyder samma sak.

P
F Freddedan skrev:
Vilket alternativt universum lever du i? De flesta email håller samma kvalite som trådstarter här på Byggahus. Något som kan avhandlas med ett 10 minuters telefonsamtal tar 20 email fram och tillbaka. Det är oerhört få email som är koncisa. Antingen får man dra ut personen informationen man behöver eller så skriver de en essä i dålig talskrift.
Vad beror det på? Saknar dessa personer utbildning i att skriva koncist?
Vad behöver ändras i utbildningssystemet för att det ska bli bättre?

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
bullit2 bullit2 skrev:
Jag är mätningsingengör med 12 års erfarenhet.

För det första fick du tydligen en offert på 80 000 initialt (vilket verkar ligga inom LMs 50-100 000 som de skriver att detta borde kosta: [länk])
Därefter framgår det att det skulle kosta 50 000 extra pga projektet omfattning.

Om du nu fått ner slutfakturan till 150 000 vilket är ca 15 % mer än de 130 000 du först fick offert på kanske det kan vara värt att slippa en process och nöja sig där.

LM skriver tydligt att deras timtaxa är 800 eller 1600 beroende på vilket jobb som utförts. Jag skulle tro att deras fältmätare är billigare än dras kontors-nissar.

Du ska absolut krävs en dagbok/logg på exakt vilka timmar som lagt ner och om dessa timmar kostat 800 eller 1600/timme.

Kan du bevisa att även den reducerade fakturan är orimlig ska du självklart tvista vidare.

Till din fråga om priset är skäligt kan jag säga så här:

Som konsult kostar jag ca 1000kr/timme och jag vet att LMs mätare är notoriskt långsamma.
En mätare anställd på ett företag kostar max 800kr/timme för företaget.

Skulle LM behöva konkurrera med den offentliga marknaden i sådana här ärenden skulle de gå i konkurs på nolltid.

1600kr/timmen för kvaliten LM levererar är rent kriminellt.
Lantmätare inte bara mäte
P pmd skrev:
yeap, de får göra jobb bara inom egna kommuner. Kommunala LM och Sta
F Falckman skrev:
Egentligen inte...
Kommunala lantmäterier får, precis som du är inne på, bara hålla sig inom sin egna kommun. Mer komplicerade och/eller tvistiga förrättningar brukar dock kommunala lantmäteriet överlämna till det statliga eftersom jävssituationer samt kompetensbrist leder till att kommunala lantmäteriet generellt håller en lägre kvalitet i sitt arbete (kvalitet som i beslut som är förenliga med gällande rätt), men det är åandra sidan ofta billigare och snabbare än den statliga motsvarigheten. Vill man vara lite elak kan man säga att på kommunala lantmäterimyndigheter går det till som det gjorde på den statliga under 1990-talet, d.v.s. att lagarna efterlevs är det ganska si och så med, men handläggningen är billigare och snabbare (det är åtminstone min observation efter att tagit del av såväl statliga som kommunala lantmäteribeslut).

Om man däremot återinförde möjligheten till privat jorddelning (sämjedelning) som sedan legaliseras av domstol skulle du eventuellt kunna få lite konkurrensfördelar som pressar priset. Det är dock inte möjligt med nuvarande jordabalk (vilket är beklagligt). Jag vill minnas att Danmark experimenterat med att införa något snarlikt där, jag har ingen aning om effekterna av reformen dock.
Lantmätarna jobbar med med fastighetsbildningslagen ;) Vill ni avvekla LMs monopoli, då får fastighetsbildningslagen avveklas först. Lycka till

Jam Tash Jam Tash skrev:
Har du inte läst information om grundavgift av ansökan? De tar betalt även om su återkallar ansökan eller din ansökan ställs in.
Jo men att registrera en handling och sedan besluta att lägga ner ärendet kan inte ta runt 6 arbetstimmar. Har själv jobbat på myndighet de senaste 12 åren och det känns rena lurendrejeriet att ta 6500 kr för det "arbete" som behöver läggas ned på detta !

Tänk om man bokade tid på en verkstad för en felsökning på en bil men sedan avbokade för att man sålt bilen och fick en faktura på 7500 kr från bilverkstan ? Knappast någon som skulle acceptera det !

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
P
Jam Tash Jam Tash skrev:
Lantmätarna jobbar med med fastighetsbildningslagen ;) Vill ni avvekla LMs monopoli, då får fastighetsbildningslagen avveklas först. Lycka till
Varför måste den avvecklas? Duger det inte att ändra på den?

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.