Hej på er! Jag kommer snart påbörja renovering av ett hus byggt 1930 med en tillbyggnad från 60-70-tal. När jag renoverar innerväggarna funderar jag på att göra ett serviceutrymme med 45-regel. Borde jag även isolera serviceutrymmet? Plast i väggen tror jag inte är aktuellt då jag inte kommer att kunna få det tätt i alla delar i huset. Ångbroms?Tror ytterväggen har 10 cm isolering, men vet inte 100%. Har inte fått tillträde ännu och kommunens ritningar säger inget. Kan tillägga att jag även planerar FTX efter att jag kastat ut oljepannan.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Lite oklart var detta serviceutrymme skall vara ?T tompalito skrev:Hej på er! Jag kommer snart påbörja renovering av ett hus byggt 1930 med en tillbyggnad från 60-70-tal. När jag renoverar innerväggarna funderar jag på att göra ett serviceutrymme med 45-regel. Borde jag även isolera serviceutrymmet? Plast i väggen tror jag inte är aktuellt då jag inte kommer att kunna få det tätt i alla delar i huset. Ångbroms?Tror ytterväggen har 10 cm isolering, men vet inte 100%. Har inte fått tillträde ännu och kommunens ritningar säger inget. Kan tillägga att jag även planerar FTX efter att jag kastat ut oljepannan.
I innerväggar skall du inte ha plast/ångbroms.
mot ytterväggar är det att rekommndera däremot, jag skulle säga ångbroms om du inte vet sedan tidigare att det sitter spärr överallt.
Om det är ett utrymme innanför ytterväggarna så kan du ju isolera, med 45 isolering, för att tex minsta ljud från pumpar och dylikt och undvika att få en resonanslåda, men det är inte pga värme isf
Jag tänkte att det behövs för att kunna dra ny el mm. Lite oklart hur det ser ut bakom masoniten som sitter där nu, serviceutrymmet kanske är onödigt, eller vad säger du?klaskarlsson skrev:
Lite oklart var detta serviceutrymme skall vara ?
I innerväggar skall du inte ha plast/ångbroms.
mot ytterväggar är det att rekommndera däremot, jag skulle säga ångbroms om du inte vet sedan tidigare att det sitter spärr överallt.
Om det är ett utrymme innanför ytterväggarna så kan du ju isolera, med 45 isolering, för att tex minsta ljud från pumpar och dylikt och undvika att få en resonanslåda, men det är inte pga värme isf
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Ah, du menar ett instalaltionsskikt ?T tompalito skrev:
Jag tolkade det som ett litet specifikt utrymme för tex cirkulationspump till värme och dylikt, men du menar "hela väggar" ?
I så fall kan du sätta ångbroms (om inget finns sen tidigare i ytterväggen och sedan 45 mm isolering (då får du ju dessutom 45mm extra mot ytterväggen), och däri kan du dra el osv.
Hela poängen är ju sen att ingen plast finns in till huset så det kommer finnas eldosor och andra genomföringar där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
klaskarlsson skrev:
Ah, du menar ett instalaltionsskikt ?
Jag tolkade det som ett litet specifikt utrymme för tex cirkulationspump till värme och dylikt, men du menar "hela väggar" ?
I så fall kan du sätta ångbroms (om inget finns sen tidigare i ytterväggen och sedan 45 mm isolering (då får du ju dessutom 45mm extra mot ytterväggen), och däri kan du dra el osv.
Hela poängen är ju sen att ingen plast finns in till huset så det kommer finnas eldosor och andra genomföringar där.
[bild][länk]
Det blir inte för tätt med en ångbroms då? Jag tänker efter installation av ftx. Finns det inte risk att andra delar av husets ytterväggar som inte har ångbroms kan få problem? Ångbroms är lufttät men släpper igen lite ånga om jag fattat det rätt.klaskarlsson skrev:
Ah, du menar ett instalaltionsskikt ?
Jag tolkade det som ett litet specifikt utrymme för tex cirkulationspump till värme och dylikt, men du menar "hela väggar" ?
I så fall kan du sätta ångbroms (om inget finns sen tidigare i ytterväggen och sedan 45 mm isolering (då får du ju dessutom 45mm extra mot ytterväggen), och däri kan du dra el osv.
Hela poängen är ju sen att ingen plast finns in till huset så det kommer finnas eldosor och andra genomföringar där.
[bild][länk]
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Jag har svårt att se att det skulle förvärras av att en vägg faktiskt har ångbroms, även om du kanske egentligen bör se över alla väggar + taket om du skall ha FTX med övertryck...T tompalito skrev:
Utan ångbroms kan du trycka in fukt. Men ångbroms kommer troligen mindre fukt in i just den väggen, men kommer det in kan det komma ut igen. Huruvida andra väggar mår sämre är nog en rätt komplex fråga...
Klicka här för att svara