Jag har använt kap och ger sågar i jobbet i snart 25år och jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa en pcm 8 .
I den prisklassen är metabon mycket bättre

• Gilla
agehall och 2 till
  • Laddar…
Jag slår ett slag för dewalten 777 är en otrolig slitvarg vi har långt över 100 st i drift på firman och dom strular sällan...
Det är enligt mig en väldigt okomplicerad såg som funkar för både nybörjare och proffs med marknadens enligt mig bästa klingskydd.
Det är väl även överlägset vanligaste sågen på storbyggen skulle jag säga, ibland stöter man på någon bosch men det är oftast mindre firmor och ensamsnickare som kör denna (Endast egen erfaranhet)
Har själv inte använt gcm 8 sjl men har en GCM 12 GDL privat och det är en fantastisk såg dock är nog dw777 lämpligare som första såg...
Precisionen på dewalten är mer än tillräcklig och det är otroligt sällan man behöver mer än vad den leverar.
Slår även ett slag för dw770 kan vara ett alternativ då den är nästan identisk med 777 sånär som på något svagare motor men det är inget man inte märker om man inte kört 777 innan....

Redigerat:
K
Jag har en 777 och är otroligt nöjd. De har ju släppt en "sk efterföljare" med namn 774 som avhandlades i en liknande tråd för någon vecka sedan..

Det finns väl både DWS777 (1800w) & DWS774 (1400w) som efterföljare till de tidigare DW modellerna.

Dewalt 777 är en slitvarg och lätt att ha med sig men en fruktansvärd tråkig såg att såga med

Polos skrev:
Dewalt 777 är en slitvarg och lätt att ha med sig men en fruktansvärd tråkig såg att såga med
Vad är en rolig såg att såga med och vad definierar det roliga? :)
Själv har jag bara erfarenheter av just en dewalt 777 och nån biltema.

Det krävs ett mer intimt förhållande till sina verktyg för att förstå det. "Det är inte lätt att förklara för den som inte begrip" ....eller hur han nu sa, Stenis.

har en gammal DW700 (1200w) som efter 15 år (tror jag) fortfarande är nästintill stum i sidled och inställningar.
visst den är liten i kapacitet men om de stora Dewalt har samma bygg precision så skulle jag nog välja den. Har bara kort provat nån blå och grön Bosch, den gröna var inte kul vad det nu var för model..
ts, gissar att köpet är gjort, vad blev det?

TheGame skrev:
Vad är en rolig såg att såga med och vad definierar det roliga? :)
Själv har jag bara erfarenheter av just en dewalt 777 och nån biltema.
Om man ska åka ner till affären för att handla mjölk så går det lika bra att åka en trött gammal Volvo som att åka en Ferrari , båda gör att du får din mjölk men den ena är lite roligare skönare låter mindre och du längtar till nästa mjölk ska inhandlas 😀

• Gilla
beqen
  • Laddar…
Oerhört nöjd med min GCM 8SJL, men har inte provat så mycket annat heller...

Att köpa Bosch gröna sågar är sämre än att köpa en fogsvans på biltema. Jag köpte en PCM 8 (förra modellen) för lite enklare jobb och den kapade aldrig rakt eller i samma vinkel två gånger i följd vilket ledde till enorm frustration varje gång den användes. Det slutade med en Kapex, vilket är total overkill, men den kapar iaf exakt (nåja, så exakt som det går) så som jag ställer in den varje gång.

Har testat lite med olika blå bosch sågar och de är absolut inte dåliga de heller. Vill man inte lägga pengarna som en Kapex kostar (och det förstår jag att alla inte vill - den är inte gratis på något sätt) så skulle jag säga att blå bosch är bland de bästa alternativen.

DeWalt skulle jag nog inte rekommendera någon - alla deras prylar jag klämt på sista åren känns ungefär som plastleksaker.

K
agehall skrev:
DeWalt skulle jag nog inte rekommendera någon - alla deras prylar jag klämt på sista åren känns ungefär som plastleksaker.
Fast det är rysligt najs känsla i plasten. Tänk lego eller iPod Shuffle!

• Gilla
Aous
  • Laddar…
Jag förstår inte ert resonerande :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:

Och jag ger tummen ner tre gången för att jag tycker att det visar på ett von-oben hantverkarperspektiv, som har väldigt lite med vår situation son enkla husägar-amatörer att göra. Och säkert inte mycket med er hantverkarverklighet heller.

Min situation:
Har haft en grön Bosch 8" såg i 8 - 10 år, och den har gjort sitt jobb med den äran hela tiden.
Reglar, taksvall, lister, vägg- och takpaneler och allt annat har den kapat perfekt i 90, 45 och 38°.

För decennier sedan byggde jag tavelramar i mahognyfanerade lister, men på den tiden var det handgeringsågar som gällde.
Med min nuvarande GCM skulle jag kunna göra samma jobb på en hundradel av tiden om jag ville.

Märk väl: Trådskaparen ville ha råd för att köpa en såg att bygga sin tryckimpregnerade altan med.
Att välja mellan en grön Bosch och en Festool för fem gånger priset ser jag som ganska enkelt.
Men för verktygs-fetischisterna duger naturligtvis inget annat än det bästa.
The sky is the limit, som det heter.

PS
Vad har ni hantverkar-wannabes för bilar? Rolls Roys så klart.
För ni åker väl inte omkring i sunkiga Peugeot och Opel :)

• Gilla
ghoti
  • Laddar…
Vet inte om jag är en "Hantverkar-wannabe" men jag kör en tio år gammal Audi vad det nu kan ha med saken att göra?

Kul att du är nöjd med din kap/gersåg; du verkar ha använt den till det den duger till, precis som jag skrev tidigare i tråden. Kapa reglar, panelbrädor och givetvis trall till däck och altaner.

Fine. Det gör den skitbra! Men i andra sammanhang är den bra skit. Dvs undermålig.

När jag använder den för att göra platsbyggda garderober t ex duger den inte. Punkt slut.
Jag ställer in den men 0, 90, 45, 30 eller vilka grader som helst stämmer inte. Punkt slut.

Klingan vobblar, klingskyddet är styvt och får ämnet att flytta sig om jag inte spänner fast det. Snittet är i bästa fall 90 grader tvärs ämnet men inte i höjdled. Inget blir bra och inget kan gå direkt från sågen och sättas samman med räta vinklar. I mina ögon är det en motoriserad fogsvans som sparar kraft när man byter panel eller bygger en altan e dyl. Och då är den ju skitbra.

I övrigt helt kass.
//Ronnie

• Gilla
agehall och 1 till
  • Laddar…
Vill nog påstå att de flesta modernare sågarna fungerar utmärkt med rätt klinga för rätt ändamål.
Själv har jag en Skil, Makita, B&D, Bosch, 2 olika DW samt några till.
...Kör mest med Milwaukee´n inhandlad på Hedin´s för ett par år sedan, skön maskin men värdelös laser, lätt att ställa in vinklar, sågar helt rakt efter graderingen.
Tycker att DW är överskattad, relativt bra maskiner men inte mera.
Skil är bland de bästa som finns om man vill ha precision på sågarna.
Smaken är olika, så är det bara.....
Sågar i dessa prisklasser är lite som att bråka om vilken bil i miljonklassen som är bäst, enbart en smaksak!
Om jag "bara" hade varit hobbysnickare, hade det räckt med en billigare såg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.