Vad skulle ni ha gjort?

Byta ut virket eller slipat det och sedan behandlat med något vettigt?

Det är torrt.

• 20260425_104155.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260425_104147.jpg
    Skapa konto
  • 20260425_104143.jpg
    Skapa konto
Byt. Tänk på att överliggare ska vara kupade så att vatten rinner av. Du kommer att få massvis med förslag att måla med linolja men det tar två evigheter att torka.
Om du använder tryckt virke behöver du vänta ett tag innan eventuell målning. Normalt är tryckt virke av dålig kvalitet.
Jag hade satsat på handplockade färdiga obehandlade överliggare och målning med fönsterfärg.

• Gilla
Simonkenteriksson och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Simonkenteriksson
  • Laddar…
Jag valde ju raka av den anledningen att det är väldigt trevligt att kunna blicka ut över sina ägor (läs: totalt ogräshaveri) med en kall öl som jag sen kan ställa ner på samma överliggare. Visst, kommer kanske kräva ett lite tidigare byte men det tyckte vi var värt. Är nog avhängigt hur många löpmeter det rör sig om.

Vrana Vrana skrev:
Jag valde ju raka av den anledningen att det är väldigt trevligt att kunna blicka ut över sina ägor (läs: totalt ogräshaveri) med en kall öl som jag sen kan ställa ner på samma överliggare. Visst, kommer kanske kräva ett lite tidigare byte men det tyckte vi var värt. Är nog avhängigt hur många löpmeter det rör sig om.
Inte mätt, men tror runt totalt 20-30 meter.

Fel av Åke Fel av Åke skrev:
Jag hade bytt, absolut. Gärna till något kupat ellet snett så vattnet inte blir stående. T. ex :
[länk]
Sän har jag använt själv till mitt altanräcke. Låt det gå en tid innan du målar det.
Tack, blir sugen på att byta nu. Var inte farligt dyrt. 👍

• Gilla
Fel av Åke
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.