Har upptäckt lite små svarta prickar på fasaden. Ganska högt upp. Strax under takfoten. Bara på den sidan som inte är i söderläge.
Har förra under året haft samma och i våras skrubbade jag bort de mesta med gott resultat. Nu har det kommit igen i vinter. Bor i södra Sverige. Panelen har suttit uppe i snart 6 år. Tacksam för svar och tips!
Har förra under året haft samma och i våras skrubbade jag bort de mesta med gott resultat. Nu har det kommit igen i vinter. Bor i södra Sverige. Panelen har suttit uppe i snart 6 år. Tacksam för svar och tips!
Att kalla svartmögel ofarligt är inte korrekt.F fribygg skrev:
Svartmögel har skadliga effekter på både virket och hälsan.
I en utomhusmiljö blir koncentrationen i regel så låg att det inte direkt utgör några hälsoproblem.
Produkter som diskuteras: "rotborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
Du har fått några tips i tråden redan.A Adam Glans skrev:
Går du in på valfri byggvaruhandel så kommer de ha medel(dessa är också "farliga") för att ta bort mögel.
Mögel behöver fukt, så risken är stor att det återkommer. Jag hade väntat till den årliga tvätten av trallen till våren (jag har inga småbarn som kryper omkring på trallen).
Svartmögel på fasaden är ofarligt, precis som det andra svartmöglet utomhus.S sblixten skrev:
Allt obehandlat trä utomhus får liknande, jag ser det mest som en utseendefråga. Finns många medel att behandla med om man önskar, själv använder jag Japes produkter Prick Fri för "svart prickar" eller Grön Fri om det även finns algpåväxt.
Produkter som diskuteras: "Prick Fri"
Prick-Fri 1 liter Jape
För mögel/påväxt på ytor utomhus
281 kr inkl moms
Läs mer
Ok! Tusen tack för nyttig info och bra svar. Ser också det som lite störande utseendemässigt men går ju att åtgärda då. Min tanke var dock om på det på något sätt är skadligt för hälsan eller för huset. Men kan ni stilla min lilla oro lite grann.A AndersS skrev:
Finns inget att oroa sig för. Jag skulle spraya det med medel, t.ex. Jape Prick Fri, och en tryckspruta, sedan låta det vara då det brukar blekna.A Adam Glans skrev:
Produkter som diskuteras: "tryckspruta"
Tryckspruta Fri-Sprutan S Control 5 liter Jape
Till Grön-Fri och Mögel-Fri
399 kr inkl moms
Läs mer
Super! Stort tack. Provar detta till våren.A AndersS skrev:Finns inget att oroa sig för. Jag skulle spraya det med medel, t.ex. Jape Prick Fri, och en tryckspruta, sedan låta det vara då det brukar blekna.grymt
A AndersS skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden