Har upptäckt lite små svarta prickar på fasaden. Ganska högt upp. Strax under takfoten. Bara på den sidan som inte är i söderläge.

Har förra under året haft samma och i våras skrubbade jag bort de mesta med gott resultat. Nu har det kommit igen i vinter. Bor i södra Sverige. Panelen har suttit uppe i snart 6 år. Tacksam för svar och tips!

• Träfasad med små svarta prickar och väderbiten yta, fotograferad på en husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träfasad med smuts och små svarta prickar nära takfot, panel suttit i 6 år, belägen på sidan som inte är i söderläge.
    Skapa konto
  • Gråbrun träpanel utomhus med små svarta prickar, belägen högt upp under takfoten. Samma sida som inte är i söderläge.
    Skapa konto
Mögel.
Yes och/eller klorin dödar. Men den kommer som du noterat tillbaka...

• Gilla
Adam Glans
  • Laddar…
Hej och välkommen till Byggahus!

Vanligt svartmögel, ofarligt (men kan ju med fördeö skrubbas bort om man så önskar...)

• Gilla
Adam Glans och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:

Vanligt svartmögel, ofarligt (men kan ju med fördeö skrubbas bort om man så önskar...)
Hej och tusen tack.

Tack för svar. Ska skrubba denna gången med då tänker jag.

O O skrev:
Mögel.
Yes och/eller klorin dödar. Men den kommer som du noterat tillbaka...
Tusen tack för svar. Ska köra med Yes denna gången.

F fribygg skrev:

Att kalla svartmögel ofarligt är inte korrekt.
Svartmögel har skadliga effekter på både virket och hälsan.
I en utomhusmiljö blir koncentrationen i regel så låg att det inte direkt utgör några hälsoproblem.

• Gilla
Adam Glans
  • Laddar…
S sblixten skrev:
I en utomhusmiljö blir koncentrationen i regel så låg att det inte direkt utgör några hälsoproblem.
Okej tack för svar. Något tips för att bli kvitt det?

Det hör till med litet svartmögel på omålade träväggar i fuktigt kustklimat. Vanligen gör man ingenting. Är man desperat sysslolös kan man skrubba bort det med rotborste och såpvatten.

• Gilla
Oldboy och 5 till
  • Laddar…
A Adam Glans skrev:
Okej tack för svar. Något tips för att bli kvitt det?
Du har fått några tips i tråden redan.
Går du in på valfri byggvaruhandel så kommer de ha medel(dessa är också "farliga") för att ta bort mögel.
Mögel behöver fukt, så risken är stor att det återkommer. Jag hade väntat till den årliga tvätten av trallen till våren (jag har inga småbarn som kryper omkring på trallen).

• Gilla
Adam Glans
  • Laddar…
S sblixten skrev:
Svartmögel på fasaden är ofarligt, precis som det andra svartmöglet utomhus.

• Gilla
Adam Glans och 2 till
  • Laddar…
Allt obehandlat trä utomhus får liknande, jag ser det mest som en utseendefråga. Finns många medel att behandla med om man önskar, själv använder jag Japes produkter Prick Fri för "svart prickar" eller Grön Fri om det även finns algpåväxt.

A AndersS skrev:
Allt obehandlat trä utomhus får liknande, jag ser det mest som en utseendefråga. Finns många medel att behandla med om man önskar, själv använder jag Japes produkter Prick Fri för "svart prickar" eller Grön Fri om det även finns algpåväxt.
Ok! Tusen tack för nyttig info och bra svar. Ser också det som lite störande utseendemässigt men går ju att åtgärda då. Min tanke var dock om på det på något sätt är skadligt för hälsan eller för huset. Men kan ni stilla min lilla oro lite grann.

På den tiden man kunde och fick måla med färger innehållande bly lär inte problemet funnits eller iaf varit oerhört mycket mindre.

• Gilla
Adam Glans
  • Laddar…
A Adam Glans skrev:
Ok! Tusen tack för nyttig info och bra svar. Ser också det som lite störande utseendemässigt men går ju att åtgärda då. Min tanke var dock om på det på något sätt är skadligt för hälsan eller för huset. Men kan ni stilla min lilla oro lite grann.
Finns inget att oroa sig för. Jag skulle spraya det med medel, t.ex. Jape Prick Fri, och en tryckspruta, sedan låta det vara då det brukar blekna.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Finns inget att oroa sig för. Jag skulle spraya det med medel, t.ex. Jape Prick Fri, och en tryckspruta, sedan låta det vara då det brukar blekna.grymt
A AndersS skrev:
Finns inget att oroa sig för. Jag skulle spraya det med medel, t.ex. Jape Prick Fri, och en tryckspruta, sedan låta det vara då det brukar blekna.
Super! Stort tack. Provar detta till våren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.