Hej,

Vår ivt Greenline E6 har ett märkligt beteende.
Efter kompressordrift så sjunker temperaturen väldigt snabbt (bifogad video)

detta känns fel, kompressorn går väldigt ofta, till följd av detta!

vi har golvvärme och radiatorer, till golvvärme finns en extern cirkpump!

Någon som varit med om liknande?

Har ni alla termostater på max?
det där sker på alla värmepumpar, för så fort komopressorn stannat, tillförs ingen värme, och då svalnar vattnet av hela tiden, eftersom det kommer kallare retur tillbaka till pumpen.

S Stev87 skrev:
Hej,

Vår ivt Greenline E6 har ett märkligt beteende.
Efter kompressordrift så sjunker temperaturen väldigt snabbt (bifogad video)

detta känns fel, kompressorn går väldigt ofta, till följd av detta!

vi har golvvärme och radiatorer, till golvvärme finns en extern cirkpump!

Någon som varit med om liknande?
Hade problem tidigare i höstas med att min IVT hc E9 körde kompressorn en kort stund för att sedan slå av. Energin i hetgasen pytsades då ut på radiatorkretsen och jag fick stora temperaturvariationer med knäppningar i rören då de expanderade av värmen. Lyckades inte lösa det själv utan fick ta in en servicetekniker. Efter felsök visade det sig att temperatursensorn på beredaren hade lossnat (den ska sitta på framkant mot tanken, under den svarta isoleringen) och därför visade felaktigt (för lågt) värde på varmvattnet. Pumpen prioriterar varmvattendrift men den kände av i en annan givare att framledningstemperaturen blev för hög och slog därför av kompressorn med temperaturspikarna till följd. Min radiatorkrets pendlade dock mellan 28-55 grader så betydligt större differens än din maskin.

• Gilla
Stev87
  • Laddar…
Hagfeldt Hagfeldt skrev:
Hade problem tidigare i höstas med att min IVT hc E9 körde kompressorn en kort stund för att sedan slå av. Energin i hetgasen pytsades då ut på radiatorkretsen och jag fick stora temperaturvariationer med knäppningar i rören då de expanderade av värmen. Lyckades inte lösa det själv utan fick ta in en servicetekniker. Efter felsök visade det sig att temperatursensorn på beredaren hade lossnat (den ska sitta på framkant mot tanken, under den svarta isoleringen) och därför visade felaktigt (för lågt) värde på varmvattnet. Pumpen prioriterar varmvattendrift men den kände av i en annan givare att framledningstemperaturen blev för hög och slog därför av kompressorn med temperaturspikarna till följd. Min radiatorkrets pendlade dock mellan 28-55 grader så betydligt större differens än din maskin.
tack för ditt svar, jag pratade med Ivt igår och har kontrollerat differensen mellan temperaturerna, allt verkar i sin ordning där.

får nog med ringa en servicetekniker

DonPablo DonPablo skrev:
Har ni alla termostater på max?
det där sker på alla värmepumpar, för så fort komopressorn stannat, tillförs ingen värme, och då svalnar vattnet av hela tiden, eftersom det kommer kallare retur tillbaka till pumpen.
alla termostater är på max, på golvvärmen kör jag utan rumstermostater.

det har inte varit så här innan, och jag har ca 30 start/stopp per dygn vilket känns för mycket!

vi är 2 personer, duschat 1 gång, och vi har 19.5 grad invändigt och det är 8 grader ute, så värmebehovet är inte jättestort

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.