Jag väntar fortfarande på att flugan "snabbköp" ska dö ut så vi kan gå tillbaka till när man sa till snubben bakom disken vad man vill ha så han kan hämta det. ;)

• Gilla
  • Haha
a.o.f och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Skulle självscanning vara så bra som vissa säger, hade den funnits överallt
Tveksam slutsats tycker jag. Manuell charkdisk, salladsbar, tips/trav-ombud är exempel på sådant som vissa/många uppskattar men inte finns i alla butiker. Självskanning kan väl vara bra i en del situationer även om den inte finns eller är lämplig överallt.

Allt som är "bra" behöver väl inte likt internet "ta över helt".

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Jag väntar fortfarande på att flugan "snabbköp" ska dö ut så vi kan gå tillbaka till när man sa till snubben bakom disken vad man vill ha så han kan hämta det. ;)
Det är väl lite så matbeställning online går till. Du loggar in och talar om för butiken vad du vill ha, så får en snubbe/snubba packa det åt dig så du kan hämta upp det (alternativt få det hemkört).

Själv vill jag dock fortfarande välja _vilka_ bananer jag vill ha, och så kanske man råkar passera några bra extrapriserbjudanden i butiken, eller komma på att det är nåt mer man skulle köpa när man råkar se det, eller så är det någon provsmakning/gratisprov... ja, det finns mest fördelar att själv besöka butiken tycker jag.

• Gilla
Fario
  • Laddar…
optimum
useless useless skrev:
Det där är väl ett koncept för lager/ehandelsbutiker? I fysiska butiker vill man ha in kunden bland hyllorna så man kan stimulera till impulsköp.
Det är den branschen sätt att rationalisera.
Trodde du förstod att det var ett exempel.

Hur tycker du livsmedelsbutikerna ska göra för att sänka kostnaderna?

optimum
S Stefan1972 skrev:
Fast om självscanningen är för att minska kostnaderna så borde väl småbutikerna på landsbygden ligga långt framme med det här då? Tycker mest man ser sånt här i stora butiker där de har sån omsättning att detta bara kan handla om att öka vinsterna......
Eller gå under.
Den som kan hålla låga priser med ett bra sortiment är vinnare.

Kör alltid självscanning om möjligt, ser ingen fördel med att stå i kön och upp med sakerna på rullbandet.

Jättebra allt det finns motsträvare som går till kassan så slipper vi som scannar alla köer och andra sniglar...

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Mitt tips vid en full avstämning är att man ber personalen att lägga upp varorna på bandet och packa ned de efter de scannat på bandet. Inget konstigt alls då de tjänar pengar på att man självscannar och det är aldrig någon i personalen som tyckt det varit konstigt.

D DrDim skrev:
Mitt tips vid en full avstämning är att man ber personalen att lägga upp varorna på bandet och packa ned de efter de scannat på bandet. Inget konstigt alls då de tjänar pengar på att man självscannar och det är aldrig någon i personalen som tyckt det varit konstigt.
Jag föredrar att packa själv, om personalen gör det så åker det mest ned bara.

• Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
optimum
A Andy78 skrev:
Jag föredrar att packa själv, om personalen gör det så åker det mest ned bara.
Japp och dessutom så har man packat i viss ordning för att varor ska må bra under transporten och speciellt de man ska ta till förrådet.

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Hemköp har en självscanningsautomat där man kan betala med kontanter.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Svartvit bild av en man i hatt och randig tröja som representerar karaktären Åsa-Nisse.
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Kolla någon Åsa-Nisse film!! Hur kul var det?? Möjligtvis för frk.Britta! ;-))

optimum
Ni som inte gillar självscanning och vägrar annat än att ha en kassörska som plockar igenom era varor.
Inse att ni är utrotningshotade.

Fortsätt att vägra scanna och ni kommer att få svälta.

P
optimum optimum skrev:
Ni som är emot rationalisering via självscanning, vad är er lösning för att sänka kostnaderna för butikerna?

Butikerna måste rationalisera för att klara konkurrens från de med lägre kostnader vilket ger dem lägre priser.
Precis som industrin gjort i många år.

Nå vad är er lösning?

För de ovetande om hur det går till idag så kan ni se denna film.
[media]Finns flera fabrikat som har motsvarande teknik.
Hur exakt sänker butiken kostnaden? I min butik så har de anställt fler i personalen trots de har haft självscanning i några år nu. De har helt enkelt bara andra arbetsuppgifter, tex plocka internetorder. Utcheckningen är såklart alltid bemannad med minst en person, och vid mycket folk 2 personer för att serva de som betalar kontant eller vid avstämning eller ålderskontroll.
Sen är de bemannade kassorna väl använda av de som inte scannar av någon anledning.

Sen skulle det vara intressant med automatisering av en matbutik som lägger upp på hyllor, de måste ju i uteslutande fall ha robotar isåfall och med tanke på hur respektlösa folk kan vara så lär de ju misshandla och välta roboten =)

P
optimum optimum skrev:
Ni som inte gillar självscanning och vägrar annat än att ha en kassörska som plockar igenom era varor.
Inse att ni är utrotningshotade.

Fortsätt att vägra scanna och ni kommer att få svälta.
Det där var faktiskt lite respektlöst skrivet. Du menar att min pappa får svälta ihjäl om han lever och det bara blir självscanning? Han vet inte ens hur man startar en dator och att sätta en scanner i handen och låta han betala själv hade inte funkat.
Utvecklingen är många gånger bra men den suger när den exkluderar folk som aldrig rört teknik överhuvudtaget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.