44 751 läst ·
385 svar
45k läst
385 svar
Självscanning eller inte
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Fast om självscanningen är för att minska kostnaderna så borde väl småbutikerna på landsbygden ligga långt framme med det här då? Tycker mest man ser sånt här i stora butiker där de har sån omsättning att detta bara kan handla om att öka vinsterna......
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 290 inlägg
Känns mer som att hos en större butik har man mer att tjäna och lättare att ta investeringen. Sen måste de små ändå ha en manuell kassa och ofta räcker det med en person i kassan. Det finns då inget att reducera eftersom man inte kan gå från 1 till noll.
Det var det jag gjordeB b8q skrev:Jo, men det är en annan sak. Nu handlade det ju om OLIKA smaker. Så du får jämföra med att du skulle köpa 20 chokladkakor eller glasspaket med olika smak (fast samma pris). Butiken behöver ju veta hur många de har kvar på hyllan. Nuförtiden går det ju aldrig runt någon personal och inventerar, utan datorn håller koll på när det är dags att beställa nytt av något, tack vara det som dragits i kassan eller skannern.
Inventering görs löpande även i större butiker, dessutom är jag övertygad om att beställningar görs av den som ansvarar för avdelningen. Inventering är ett måste, annars står man där med en butik med utgångna varor.
Sen är det trams och kontraproduktivt, jag är kund, vi kunder betalar för butikens förtjänst och inga andra.
Nästan så jag önskar att en butik skulle polisanmäla mig för stöld för att jag inte scannat de 20 varianterna av samma vara spm även har samma pris.
Ska finnas några sådana butiker faktiskt, helt utan bemanning annat än för att fylla på varor, städa osv.Johannes Carlsson skrev:
Kameraövervakad naturligtvis och man får dra kort för att komma in.
Läst om några testbutiker i små orter som tidigare saknat butik då kundunderlaget varit för glest för att bära en traditionell butik.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 290 inlägg
Det är lite inne på samma koncept som Amazon Go. Det finns också ställen där man har stora varuautomater för att kunna ha öppet när ingen vill jobba
Förstår inte riktigt vad du vill uppnå här? Är det inte rimligt att man skannar de varor/typer/varianter/produkter man faktiskt köper? Blir väl rätt ohållbart om man skannar en liter mjölk när man köper en flaska läsk även om dessa skulle råka ha identiskt pris?S sunqan skrev:
Blir la jättebra, då måste ju butiken ha personal som inventerar hela dagenAlfredo skrev:
Är du på riktigt? Att de tycker du gjort fel när du scannat en vara fast du lagt ner en annan (om det så bara är ”samma” vara med annan smak) är inte för att de anser dig stjäla varor, det är för att du inte scannat alla varor du har i kassarna. Det här kan väl inte vara så svårt att förstå.S sunqan skrev:
Det står garanterat i det avtal du godkänner när du självscannar också så det är liksom inte så mycket att diskutera. Du gör fel, gör om och gör rätt och sluta gnälla.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Nja, man kan inte förvänta sig att alla kunder automatiskt ska förstå att det blir fel i inventeringen om man skannar t.ex. två yoghurtar med olika smak på samma kod. Det är knappast nått som människor som aldrig arbetat med nån form av försäljning tänker på.tveksamt skrev:
Är du på riktigt? Att de tycker du gjort fel när du scannat en vara fast du lagt ner en annan (om det så bara är ”samma” vara med annan smak) är inte för att de anser dig stjäla varor, det är för att du inte scannat alla varor du har i kassarna. Det här kan väl inte vara så svårt att förstå.
Det står garanterat i det avtal du godkänner när du självscannar också så det är liksom inte så mycket att diskutera. Du gör fel, gör om och gör rätt och sluta gnälla.
Därför behövs övervakning på självbetjäningskassorna, ibland blir det andra fel och kunden måste ha hjälp, ibland blir det långa köer. Alla har nångång stått i kö när kassörskan arbetar första dagen och inget blir rätt. Självskanningen är ungefär som att alla skulle arbeta första dagen.
Det är en trend och man vill locka trendnördarna till sin butik, att man skulle spara nått på minskad personal tror jag inte på. En kortvarig trend får man hoppas på, för hela idén är urbota korkad från början till slut. De flesta vill inte att man tar bort den mänskliga delen ur samhället.
Jag har full förståelse för att man inte förstår det automatiskt!
Vad jag har svårare för är att här har vi någon som får bannor av personalen för att den gör på det sättet (kanske även med förklaring), det finns förklaringar till varför här i tråden och personen ändå tycker att det är fel att butiken klagar på när man gör fel.
För även om man inte förstår anledningen till det och eventuella konsekvenserna av det, så kan alla här ändå förstå att det man gjort är fel - jag har tagit en vara X och en vara Y men jag har sagt att jag har tagit två vara Y. Alla förstår att detta är felaktigt.
Vad jag har svårare för är att här har vi någon som får bannor av personalen för att den gör på det sättet (kanske även med förklaring), det finns förklaringar till varför här i tråden och personen ändå tycker att det är fel att butiken klagar på när man gör fel.
För även om man inte förstår anledningen till det och eventuella konsekvenserna av det, så kan alla här ändå förstå att det man gjort är fel - jag har tagit en vara X och en vara Y men jag har sagt att jag har tagit två vara Y. Alla förstår att detta är felaktigt.
Jag förväntar mig inte att alla ska förstå det automatiskt. Dock förväntar jag mig att de inte likt en tjurig barnunge ska fortsätta med sitt felaktiga beteende när de fått en förklaring till varför det är fel eller komma med trams om önskan om polisanmälan för att uppnå ett tämligen obegripligt syfte.F Finndjävel skrev:
Trenden har väl bara funnits i Sverige i dryga tjugo år så framtiden får väl utvisa om "trenden självskanning" eller "flugan Internet" försvinner först.F Finndjävel skrev:
Om man nu jämför självscanning med internet, då har internet tagit över nästan all kommunikation i världen. Självscanning finns i 130? Icabutiker (av 1300 totalt) och har såklart inte kommit till vår by än.
Skulle självscanning vara så bra som vissa säger, hade den funnits överallt
Skulle självscanning vara så bra som vissa säger, hade den funnits överallt