Kör självscanning men kan förstå de som inte gör det.

Glömmer kassörskan scanna en vara har hon en dålig dag på jobbet. Missar jag i självscanningen kan jag bli polisanmäld för snatteri / stöld. ”Men det händer ju inte”. Nej, varje kedja har väl sina regler för vad de anmäler eller inte anmäler. Och som är rätt generösa.

Men har man ett säkerhetsklassat jobb vill man inte ta risken att en missad scanning innebär att det är upp till kedjans policy om man skall få problem med sitt jobb eller inte...

• Haha
Anna_H
  • Laddar…
B Biff Tannen skrev:
Kör självscanning men kan förstå de som inte gör det.

Glömmer kassörskan scanna en vara har hon en dålig dag på jobbet. Missar jag i självscanningen kan jag bli polisanmäld för snatteri / stöld. ”Men det händer ju inte”. Nej, varje kedja har väl sina regler för vad de anmäler eller inte anmäler. Och som är rätt generösa.

Men har man ett säkerhetsklassat jobb vill man inte ta risken att en missad scanning innebär att det är upp till kedjans policy om man skall få problem med sitt jobb eller inte...
Nej, man blir inte polisanmäld för slarv.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
J
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, man blir inte polisanmäld för slarv.
Precis. Man får bara fler avstämningar i framtiden tills man har bättre statistik.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Jag kan tänka mig att butiken/personalen kan börjar överväga polisanmälan om tex över hälften av en full kundkorg/vagn inte är inscannat, för då är det troligen inte glömska utan medvetet val, (men mest troligt övervägs indragning av självscanningen). Det brukar nämligen stå hur många artiklar som är scannade, så då borde man veta/ha ett hum om man har scannat in ungefär rätt mängd artiklar.

Kan även tänka mig att rätten till självscanning kan dras in om man ”kontinuerligt” missar att scanna varor.

Se punkt 6;
https://www.ica.se/ImageVault/Images/id_41585/conversionFormat_0/webSafe_1/ImageVaultHandler.aspx

https://www.svenskhandel.se/sakerhe...ugusti/systematiskt-fusk-med-sjalvscanningen/

https://www.expressen.se/kvallsposten/kvinnan-tros-ha-lurat-ica-maxi-pa-flera-tusen/

https://mvt.se/nyheter/motala/fusk-med-sjalvscanning-filmades-om5484456.aspx

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag kan tänka mig att butiken/personalen kan börjar överväga polisanmälan om tex över hälften av en full kundkorg/vagn inte är inscannat, för då är det troligen inte glömska utan medvetet val, (men mest troligt övervägs indragning av självscanningen). Det brukar nämligen stå hur många artiklar som är scannade, så då borde man veta/ha ett hum om man har scannat in ungefär rätt mängd artiklar.

Kan även tänka mig att rätten till självscanning kan dras in om man ”kontinuerligt” missar att scanna varor.
Självklart. Men inte när man som min bror råkar ta två olika smaker på någon kondserv för att han slarvade och trodde att han hade två lika, och dessutom lyckas göra det två gånger i rad. Han fick avstämning varje gång i över ett år efter det. Han har en väldigt säkerhetsklassad tjänst.

P
Anna_H Anna_H skrev:
Självklart. Men inte när man som min bror råkar ta två olika smaker på någon kondserv för att han slarvade och trodde att han hade två lika, och dessutom lyckas göra det två gånger i rad. Han fick avstämning varje gång i över ett år efter det. Han har en väldigt säkerhetsklassad tjänst.
När jag tänker efter har jag fått en avstämning på 3 år. Allt har stämt varje gång så de kollar väl inte mig så ofta.
Om man köpte något dyrare så blev det med avstämning. Alltså för en femhundring eller mer.

Men en släkting hade tryckt fel på vågen och fått fel etikett på sin frukt eller grönsak så hon blev kollad som du säger ett bra tag efter det. =)

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fick min första avstämning på över ett år igår på Willys. Hade handlat en förpackning steksmör.
Den avstämningen gick snabbt :rofl:

• Haha
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Om man köpte något dyrare så blev det med avstämning.
Det är ju väldigt lustigt om det är så. ”Här är någon som köpt en ny mikro, då har han nog hoppat över att scanna oxfilén eller falukorven.”

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är ju väldigt lustigt om det är så. ”Här är någon som köpt en ny mikro, då har han nog hoppat över att scanna oxfilén eller falukorven.”
Ja de är ju inte säkert att det är så. Men det var nått skit jag köpte utöver de vanliga och lite dyrare som jag faktiskt fick avstämning. Men de kan vara slumpmässigt med =)

G
Jag självskannar alltid där jag har möjlighet.
Titta bara på kassa-köerna på citygross i kungens kurva.
Jag kan passera och ha betalat innan en kassa har avklarat den kund som redan stod längst fram i kön.

Jag förstår inte varför folk fortfarande vill stå 15-25 minuter i kö för att få sin tur att betala. Jag är klar på 30 sekunder i kassan.

Har hört en del säger att de inte vill ha övervakning och avstämning på allt de köper, glömmer ju att det är 100% avstämning 100% av gångerna när man går till den manuella kassan.

• Haha
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Jag självskannar alltid där jag har möjlighet.
Titta bara på kassa-köerna på citygross i kungens kurva.
Jag kan passera och ha betalat innan en kassa har avklarat den kund som redan stod längst fram i kön.

Jag förstår inte varför folk fortfarande vill stå 15-25 minuter i kö för att få sin tur att betala. Jag är klar på 30 sekunder i kassan.

Har hört en del säger att de inte vill ha övervakning och avstämning på allt de köper, glömmer ju att det är 100% avstämning 100% av gångerna när man går till den manuella kassan.
Var glad för att folk är olika så inte fler kommer och trängs med oss blixtsnabba i självskanningen ;)

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.