J
Alfredo Alfredo skrev:
Det är nog tämligen ostridigt att Sverige är ett av de länder med högst välfärd i världen. Det finns naturligtvis många olika sätt att mäta och värdera men att Sverige ligger i topp är nog alla seriösa bedömare ense om. Du kan själv säkert hitta många källor men två är:

[länk]
[länk]
För att sammanfatta, vi är alltså på 14:e resp 7:e plats. Kanske inte i topp direkt längre, om inte topp numera är något annat. Kul att sätta fram mikrofonen till en idrottare som just landat på Arlanda och brista ut i ett grattis till topp-placeringen! Folket står på Sergels torg och väntar på att fira din 14:e-plats :D
 
Redigerat:
Problemet är väl att det faller, ett annat problem är att man verkar villig att acceptera förfallet för man ligger ändå högt trots det. Ojämlikheten i Sverige har ökat i snabbast takt av alla OECD länder. Jag tycker inte det är något man bör acceptera eller anse vara OK för vi är ändå topp 10.

Topp 10 jämförelser är kanske också lite opålitliga, för praktiskt taget alla OECD länders välfärdssystem är något som varit utsatt för nedskärningar med tillhörande ökande ojämlikhet, speciellt efter 2008 års krasch för oss i länder dumma nog att gå med i euron och var tvugna att lösa ut tyska och franska banker för deras dumdristiga rov-lånande till grekerna.

https://www.oecd.org/sweden/sweden-achieving-greater-equality-of-opportunities-and-outcomes.pdf
 
Det blir en definitionsfråga vad välfärd egentligen är. Sättet som den västerländska forskningen mäter välfärd på utgår ju ifrån att det västerländska samhället är idealet, det som andra länder borde sträva efter. Man väljer mätvariabler därefter och då är det självklart att väst klarar sig bäst. De mesta handlar om livslängd, nivån på den medicinska sjukvården, utbildningsnivå osv. Sånt som kan direktlänkas till en hög teknologinivå. Hade man mätt på individnivå: välmående, utanförskap, självmordsfrekvens etc, så är det inte sagt att väst skulle klara sig så bra.
 
J Jocke Best skrev:
För att sammanfatta, vi är alltså på 14:e resp 7:e plats. Kanske inte i topp direkt längre, om inte topp numera är något annat.
Beroende på vem som räknar finns det runt tvåhundra länder. Jag skulle nog säga att både 7 och 14 är i toppen av den listan om än inte absolut överst. Men om vi lämnar ordmärkeriet så kan vi väl ändå konstatera att Sverige hör till de tio procent av länder som har högst välfärd i världen. Att den sen är sjunkande är väl ganska oroande men trots det tycker jag nog man kan säga välfärden är god i Sverige. Nog från mig om välfärd för kopplingen till självscanning känns väldigt svag.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Här vänder man ryggen till i ett par timmar, och så har nån trollat till tråden att handla om huruvida Sverige är ett välfärdsland... :dizzy:
 
  • Gilla
Pytt och 2 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Här vänder man ryggen till i ett par timmar, och så har nån trollat till tråden att handla om huruvida Sverige är ett välfärdsland... :dizzy:
Ja fy på dig! Oerhört ansvarslöst! :p
 
Ska inte hända igen.

Jag skannar så ofta jag kan. Största fördelen för mig är att jag slipper packa varorna efter betalning medan nästa persons varor kommer i ilfart, och att jag slipper vänta på att kunden före mig ska packa ner sina varor så jag kommer åt.

Packa som jag vill, betala, åka hem. Oh happy day.
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
harry73
optimum optimum skrev:
Fortsätt att vägra scanna och ni kommer att få svälta
Just nu är det tvärtom. Om bara 10 % av alla affärer har självscanning (jag läste att 130 av 1300 ICA butiker hade det), då är risken större att man svälter om man bara vill handla med självscanning.
TS frågeställning var egentligen rätt så trevligt. Han undrade varför (på vilka grunder) folk valde bemannade kassor, när det fanns självscanning. Det har jag också svarat på.
Att sedan säga att man ska använda ny teknik, går lite för långt. Teknik finns där för underlätta för oss inte tvärtom. Om vi anser att viss teknik är för krånglig/ omständlig eller bara inte värd det, då är det fel på tekniken och ska den bli användarvänligare.
Och där ser man också att datoranvändandet gick upp när de nyare windowsversioner kom (Win95 och upp) och framförallt när surfplattor med pekskärm blev populära. På sätt och vis kan man säga att de som tyckte att musen var krångligt och nu frisk använder paddan med pekskärm var inte motsträvare, men de var för sin tid och väntade bara på teknik som var tillräckligt bra.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Positiva saker med självskanning:
1. Frun kan bli tokig över att priset på varan är 95 öre högre än vad det står på prislappen redan i butiken så att vi inte behöver lösa det i kassan.

2. Jag behöver inte stå och vänta i kassan på att någon annan före mig upptäckt att priset på varan är 95 öre högre än på prislappen och vill att kassörskan/kassören ska åtgärda det omedelbart!

3. Jag kan börja nagga på godiset redan i butiken då jag skannat lösgodispåsen med rätt vikt redan.

4. Jag kan i lugn och ro organisera innehållet i kassarna utan att något blir krossat för att jag är stressad över att nästa kunds varor redan är på väg mot mig.

5. Det går fort att komma ut när jag är klar, ytterst sällan avstämningar. Numera endast delavstämningar verkar det som. De tar bara några sekunder och så kan jag gå vidare.

6. Jag kan i god tid se vad slutpriset blir och se till att jag har först över pengar till rätt konto om det behövs.

Nackdelar med självskanning.
1. Alla rabattkuponger som ska hanteras vid betalning. Jag har försökt förklara för frun att min tid är värd mer än den rabatt vi kan få med kuponger. Men det argumentet faller platt då min fru anser att min fritid är hennes att spendera hur hon vill. Hon är ju ändå ekonomen i familjen. Rabattkuponger överlåtes med glädje till personalen som får se till att det blir rätt.
 
  • Gilla
Pytt och 6 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Positiva saker med självskanning:
1. Frun kan bli tokig över att priset på varan är 95 öre högre än vad det står på prislappen redan i butiken så att vi inte behöver lösa det i kassan.

2. Jag behöver inte stå och vänta i kassan på att någon annan före mig upptäckt att priset på varan är 95 öre högre än på prislappen och vill att kassörskan/kassören ska åtgärda det omedelbart!

3. Jag kan börja nagga på godiset redan i butiken då jag skannat lösgodispåsen med rätt vikt redan.

4. Jag kan i lugn och ro organisera innehållet i kassarna utan att något blir krossat för att jag är stressad över att nästa kunds varor redan är på väg mot mig.

5. Det går fort att komma ut när jag är klar, ytterst sällan avstämningar. Numera endast delavstämningar verkar det som. De tar bara några sekunder och så kan jag gå vidare.

6. Jag kan i god tid se vad slutpriset blir och se till att jag har först över pengar till rätt konto om det behövs.

Nackdelar med självskanning.
1. Alla rabattkuponger som ska hanteras vid betalning. Jag har försökt förklara för frun att min tid är värd mer än den rabatt vi kan få med kuponger. Men det argumentet faller platt då min fru anser att min fritid är hennes att spendera hur hon vill. Hon är ju ändå ekonomen i familjen. Rabattkuponger överlåtes med glädje till personalen som får se till att det blir rätt.
Bra lista! Ett tips: låt frun handla själv om det är många rabattkuponger med i bilden ;)
 
Bart Bart skrev:
3. Jag kan börja nagga på godiset redan i butiken då jag skannat lösgodispåsen med rätt vikt redan.
Passa dig! Tack vare denna tråd har jag förstått att det kan förekomma kontrollvägning även om jag aldrig blivit "utsatt" för det. Helt plötsligt väger din påse några skumbananer för lite och då vet man aldrig vad som händer! :surprised::rofl:
 
Varför scannar ni inte in kupongerna, jag tar alltid om det är någon rabatt set brukar bli en fin summa ibland.
 
A Andy78 skrev:
Varför scannar ni inte in kupongerna, jag tar alltid om det är någon rabatt set brukar bli en fin summa ibland.
Det gör jag.. nån gång var det en kupong som berättigade till "prova på rabatt" på en fryspizza, jag rev av en bunt på 40 kuponger och tog 40 fryspizzor och fick rabatt på samtliga.
En typ av skamlöst beteende man inte riktigt hade haft värdighet till att utföra inför en riktig människokassörska, men som är helt skrupelfritt när man får scanna skiten själv inför en maskin som inte har några känslor eller värderingar.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
harry73
Eller så tar man med en bunt kuponger och använder dom vid flera köptillfällen. De brukar ha lång hållbarhet
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
40 kuponger och tog 40 fryspizzor och fick rabatt på samtliga. En typ av skamlöst beteende
Skamlöst hade det väl varit att om det gått nyttja 40 rabattkuponger på pizza utan att köpa en enda pizza. :cool:
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.