44 751 läst ·
385 svar
45k läst
385 svar
Självscanning eller inte
jag är övertygad om att rätt mycket information man lämnar efter sig skulle kunna missbrukas av en regim. Dock tror jag infon om vilket märke av krossade tomater de ska förgifta för att ta död på mig ligger långt ner på denna lista.
jag tycker det är bra med billigare varor av der jag föredrar och köper framför sånt jag inte skulle utnyttja. För oss blev det 200 kr rabatt sista handlingen och då är jag ingen som har lager av varor hemma.
Skulle man komma över namnen bakom nicken på byggahus skulle man genom att selektera ut den personens inlägg troligtvis kunna kartlägga bra mycket mer privat info än favoritmat.
jag tycker det är bra med billigare varor av der jag föredrar och köper framför sånt jag inte skulle utnyttja. För oss blev det 200 kr rabatt sista handlingen och då är jag ingen som har lager av varor hemma.
Skulle man komma över namnen bakom nicken på byggahus skulle man genom att selektera ut den personens inlägg troligtvis kunna kartlägga bra mycket mer privat info än favoritmat.
De har egna banker!! Money, Moneyuseless skrev:
Jag borde självscanna mer, men brukar missa det av gammal vana... Det finns ju en del fördelar - Framför allt att det går fortare.
På Willys scannar man QR-koden på körkortet för att starta scälvscanningen. För att få medlemsrabatter betalar man med sina vanliga bankkort. Samma sak på t ex Classe och Jula där körkortet räcker för att visa att man är medlem.
Jag förstår inte varför både ICA och Coop håller fast vid sina egna plastkort?
Byggahus är ingenting mot att få tag på alla på FlashbackL Lane skrev:jag är övertygad om att rätt mycket information man lämnar efter sig skulle kunna missbrukas av en regim. Dock tror jag infon om vilket märke av krossade tomater de ska förgifta för att ta död på mig ligger långt ner på denna lista.
Men där är de flesta reggade med ID som ej går att spåra samt de flesta kör nog med VP:n där.
ja det finns ju en rätt bra krönika om det av Emanuel Karlsten
https://www.gp.se/kultur/kultur/ema...värd-att-offras-i-jakten-på-flashback-1.56497
det låg bara närmre tillhands att ta byggahus som exempel just i denna tråden
Det känns som det skett ett generationsskifte på flashback och iom mediarapporteringen består den nya generationen av "sverige vänner" som kräks i alla underforum till skillnad från innan.
Jag tror inte en framtida motståndsrörelse finns bland flashbackanvändarna (längre)...
https://www.gp.se/kultur/kultur/ema...värd-att-offras-i-jakten-på-flashback-1.56497
det låg bara närmre tillhands att ta byggahus som exempel just i denna tråden
Det känns som det skett ett generationsskifte på flashback och iom mediarapporteringen består den nya generationen av "sverige vänner" som kräks i alla underforum till skillnad från innan.
Jag tror inte en framtida motståndsrörelse finns bland flashbackanvändarna (längre)...
- Hej! Du ser ut att leta efter nåt, kan jag hjälpa dig?KnockOnWood skrev:
- nae, tyvärr har jag svårt att tro det, men för all del - min fru...
Men det var mest innan smartphone-eran...
Tyvärr blir det bannor om man tagit fyra olika smaker av något och skannat en av dem fyra gånger...Alfredo skrev:
Ja visst blir man sur (de få gånger) det händer men rent objektivt blir ju merarbetet marginellt de gångerna jämfört med om du direkt gått till en vanlig traditionell kassa. Går du till en normal kassa måste du ju ändå "lägga upp varorna från en överfull jättevagn på bandet", fast varenda gång.
Sen tycker jag att "avstämningsfrekvensen" är ganska låg och ofta bara "delavstämning". Vet inte om jag haft tur men de senaste avstämningarna har skett när jag haft typ två varor totalt och då skrattar man mest.
Sen är väl ett allmänt tips från coachen att gör man rätt minskar avstämningsrisken.![]()
Jag självscannar.optimum skrev:
Nu veckohandlar vi och då är det hopplöst att hålla allt i huvudet vad man behöver.
Man glömmer alltid något eller köper saker i onödan.
Samma när man ska till bygghandeln, lista vad man ska ha. Dock är den aldrig sorterad i plockordning.
Idag kommer jag göra i ordning nästa veckas meny och inköpslista som handlas i butiken imorgon måndag.
Men vissa kanske har livsmedelsbutiken som sin sociala träffpunkt och handlar därför varje dag. Då är det enklare att komma ihåg vad man ska ha.
Jag storhandlar varannan vecka, jag har ingen lista och jag kollar igenom att priserna på kvittot stämmer (inklusive rabatterna - hatar när rabatterna står längst ner på kvittot) hittar jag en diskrepans jag missat under scanningen påpekar jag det (oavsett håll).
Sen frågar min fru vad nåt kostade, blir svaret - ingen aning... det finns ju ingen som helst anledning att komma ihåg vad smöret kostade trots att jag köpte sex paket. Det är en av de få gånger jag bemödar mig om att glömma saker.
Jag handlar högst en gång per månad, med undantag för enstaka färskvaror som kanske behöver kompletteras hos lokala lilla ICA-handlaren. När jag storhandlar är det hos Willys och med självscanning. Inte för att det brukar vara långa köer eller långsamt i kassan, snarare tvärt om. Jag blir så jäkla stressad av att behöva raffsa ihop allt från bandet och flytta på mig innan nästa kund. Scannar jag själv kan jag i lugn och ro lägga grejerna i rätt kasse, och stå och fippla med mina pantkvitton utan någon suckande suris bakom mig i kön.
Jag bor ute på vischan och hemkörning finnas bokstavligen inte på kartan. Men jag har provat beställa online och hämtat ut färdigpackat några gånger. Men ofta var frysvaror halvtinade, relativt viktiga grejer var restnoterade utan ersättningsprodukt och flera gånger var det inte färdigpackat i tid. Det kändes mer struligt än vad det var värt. Kan ju ha blivit bättre nu, men jag väntar nog ett tag till innan jag provar igen.
Appropå mjökkylens placering så jobbade jag i matbutik i ungdomen, med ansvar för just mejeri. När varorarna kommer så kommer de på maxade mjölkburar som väger rejält, gärna med lite kassa hjul och skeva grindar. Jag brukade snitta 7-8 ton per dag. Det var bra träning, men jag skulle inte vilja jobba i en butik som har lastkajen på motsatt sida av butiken som mejerikylen.
Jag bor ute på vischan och hemkörning finnas bokstavligen inte på kartan. Men jag har provat beställa online och hämtat ut färdigpackat några gånger. Men ofta var frysvaror halvtinade, relativt viktiga grejer var restnoterade utan ersättningsprodukt och flera gånger var det inte färdigpackat i tid. Det kändes mer struligt än vad det var värt. Kan ju ha blivit bättre nu, men jag väntar nog ett tag till innan jag provar igen.
Appropå mjökkylens placering så jobbade jag i matbutik i ungdomen, med ansvar för just mejeri. När varorarna kommer så kommer de på maxade mjölkburar som väger rejält, gärna med lite kassa hjul och skeva grindar. Jag brukade snitta 7-8 ton per dag. Det var bra träning, men jag skulle inte vilja jobba i en butik som har lastkajen på motsatt sida av butiken som mejerikylen.
Hur många gillar snabbkassa där man scannar själv i kassan?
Finns det nån som inte hatar den variant som väger varan och som kräver att man placerar varan på vågen och som tillkallar personal varje gång mam rättat till nåt i kassen som hamnat fel?
Finns det nån som inte hatar den variant som väger varan och som kräver att man placerar varan på vågen och som tillkallar personal varje gång mam rättat till nåt i kassen som hamnat fel?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 137 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 137 inlägg
Nuförtiden är det eltruckar som gällerEmma242 skrev:Jag handlar högst en gång per månad, med undantag för enstaka färskvaror som kanske behöver kompletteras hos lokala lilla ICA-handlaren. När jag storhandlar är det hos Willys och med självscanning. Inte för att det brukar vara långa köer eller långsamt i kassan, snarare tvärt om. Jag blir så jäkla stressad av att behöva raffsa ihop allt från bandet och flytta på mig innan nästa kund. Scannar jag själv kan jag i lugn och ro lägga grejerna i rätt kasse, och stå och fippla med mina pantkvitton utan någon suckande suris bakom mig i kön.
Jo, men det är en annan sak. Nu handlade det ju om OLIKA smaker. Så du får jämföra med att du skulle köpa 20 chokladkakor eller glasspaket med olika smak (fast samma pris). Butiken behöver ju veta hur många de har kvar på hyllan. Nuförtiden går det ju aldrig runt någon personal och inventerar, utan datorn håller koll på när det är dags att beställa nytt av något, tack vara det som dragits i kassan eller skannern.S sunqan skrev:
Rubriken heter "Självscanning eller inte"
Oavsett vad vi tycker kommer självscanning bara öka.
Snart kommer det i klädbutiker, apotek, osv.
Resturanger? Kanske redan finns.
McDonalds har det där du knappar in vad bu vill ha och betalar med kort.
Än så länge en människa som gör i ordning din hamburgare och ger dig men kommer snart automatiseras.
Oavsett vad vi tycker kommer självscanning bara öka.
Snart kommer det i klädbutiker, apotek, osv.
Resturanger? Kanske redan finns.
McDonalds har det där du knappar in vad bu vill ha och betalar med kort.
Än så länge en människa som gör i ordning din hamburgare och ger dig men kommer snart automatiseras.
Ni som är emot rationalisering via självscanning, vad är er lösning för att sänka kostnaderna för butikerna?
Butikerna måste rationalisera för att klara konkurrens från de med lägre kostnader vilket ger dem lägre priser.
Precis som industrin gjort i många år.
Nå vad är er lösning?
För de ovetande om hur det går till idag så kan ni se denna film.
Finns flera fabrikat som har motsvarande teknik.
Butikerna måste rationalisera för att klara konkurrens från de med lägre kostnader vilket ger dem lägre priser.
Precis som industrin gjort i många år.
Nå vad är er lösning?
För de ovetande om hur det går till idag så kan ni se denna film.